Gumárenská firma má momentálně svou výrobu v otrokovickém areálu Barum Continental. Kvůli záměru rozšíření kapacity však mění působiště. Chvíli se spekulovalo, že by mohla zavítat do holešovské průmyslové zóny, teď to však vypadá, že zůstane v Otrokovicích.

Překážka v podobě argumentu, že by provoz mohl ohrožovat životní prostředí, totiž neplatí.

Mimo souhlasného stanoviska otrokovické radnice i odborů Zlínského kraje nyní dostala firma prostřednictvím zjišťovacího řízení posvěcení i od ministerstva životního prostředí (MŽV).

„Na základě informací uvedených v oznámení, písemných vyjádřeních Otrokovic, dotčených úřadů, veřejnosti a zjišťovacího řízení dospěl úřad k závěru, že záměr Mitasu stavět v Tomě nemá významný vliv na životní prostředí,“ přiblížila v dokumentu ředitelka odboru posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence Jaroslava Honová.

Podmínky radních

Plánovaný záměr, kterým je výstavba nového výrobního závodu v průmyslové zóně Toma Otrokovice a instalace technologie pro výrobu pneumatik, tak dostal v podstatě zelenou.

„Je to pro nás vlastně další krok k získání stavebního povolení. Vše ale ještě běží, protože posouzení vlivu na životní prostředí je pouze část celého procesu,“ vysvětlil mluvčí Mitasu Jiří Šebek.

Setrvání firmy ve městě se tak jeví stále pravděpodobnější. Jediné, co Mitas dělí od toho, aby mohl v Tomě začít stavět, je soubor podmínek města Otrokovice. Ty stanovila otrokovická radnice a není jich zrovna málo.

V podstatě se zabývají tím, aby stěhování a následný provoz firmy příliš neovlivnily život lidí ve městě.

„Výstavba nového výrobního komplexu přináší své nesporné výhody, ale také rizika. Všechny tyto faktory jsme museli dobře zvážit a věci, o kterých nejsme přesvědčení, že jsou správné, jsme vyjádřili,“ uvedl před nedávnem starosta Otrokovic Jaroslav Budek.

Kromě radnice se ozývaly námitky a připomínky i z jiných stran, MŽV je však všechny zařadilo mezi ty, které vzneslo vedení města. Společně s námitkami vratimovské společnosti Data Immobilien a sdružení Za lepší životní prostředí v Otrokovicích tak byly přijaty například i námitky tamní obyvatelky Jiřiny Štanglicové.

„Se stavbou v podstatě souhlasím, jen bych chtěla upozornit na to, že již teď je situace na příjezdu ka areálu Toma velmi komplikovaná a nevyhovující pro takový počet aut,“ míní. Podle ní je nezbytné, aby se stavělo až po výstavbě nového vjezdu mimo obytnou část.

„Dopravní situace je už teď na své hranici, praskají nám nemovitosti, ve dne se nedá větrat a máme problém vyjet s vozidly od svých domů. Denně máme ve své ulici kolony kamionů,“ varovala žena, bydlící v Otrokovicích na Nerudově ulici, která je momentálně dopravou do areálu silně ovlivněna.

Hlavní podmínky pro stavbu a provoz nové výrobní haly gumárny Mitas

Hluk z haly a dopravy

Naplánovat zdroje hluku tak, aby nepřekračovaly zákonné limity. Vypouštět přebytečný tlak směrem od obytné zástavby na západ. Provést po zprovoznění kontrolní měření hluku. Upřednostnit nový vjezd do Tomy, případně vybudovat protihlukové opatření. Se stavebním materiálem se bude moci jezdit pouze přes den. V maximální možné míře využít mechanismy se sníženou hlučností.

Vzduch

Je nutno určit, kudy se bude do nové haly vozit stavební materiál, aby se předešlo zvýšenému výskytu prachu. Vzduchotechnika haly také nesmí překročit bezproblémovou pachovou hranici. Ve spolupráci s kompetentními orgány realizovat technická opatření k eliminaci zápachu.

Odpady

Specifikovat prostory pro ukládání různých druhů odpadů a také jejich oddělení.

Prevence

Před uvedením stavby do provozu vypracovat a předložit ke schválení Plán opatření pro případ havárie.

Zalesnění

Kompenzovat kácení v místě stavby vysazením nových dřevin v severní části areálu.

Čistota

V případě nebezpečí znečištění vozovek blátem ze staveniště provádět manuální čištění a mytí dopravních prostředků a mechanismů, které budou opouštět areál stavby.