VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Modernizace trati Otrokovice-Vizovice budí emoce v Bartošově čtvrti a Loukách

Má přinést samá pozitiva. Rychlejší a pohodlnější jízdu vlakem, spojení s Brnem za 50 minut, méně aut na hlavních tazích v regionu. Zatím však budí roky plánovaná modernizace trati Otrokovice-Vizovice u Zlíňanů emoce.

7.11.2017 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zuzana Rašková

Výhrady k ní mají obyvatelé Bartošovy čtvrti, na niž se má napojit křižovatka z I/49, a také lidé v Loukách. Vyvlastnění pozemků kvůli zdvoukolejnění trati označují za bolševické.

Dopravci upozorňují, že neprojektují 200 metrů cyklostezky, ale 25 kilometrů železniční trati, která bude zajišťovat dopravní obsluhu pro přibližně 200 tisíc obyvatel Podřevnického údolí.

V tuto chvíli je harmonogram projektu následující: za dva roky má být trať stavebně připravena, o rok později se začne stavět, v roce 2023 má být hotová.

Spolyká 11 miliard korun. Investorem elektrizace je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), většinu nákladů mají pokrýt evropské dotace.

„Nová trať by do Podřevnického údolí na trase Otrokovice-Zlín-Vizovice měla přinést zvýšení traťové rychlosti a přepravní kapacity, zlepšení komfortu pro cestující, zkrácení jízdních dob a snížení emisí i hlučnosti,“ připomněl za SŽDC Karel Říha.

Počítá se s výrazným nárůstem počtu cestujících.

Cestující na trati se v úseku mezi stanicí Zlín-střed a Otrokovice nově dočkají v době špičky patnáctiminutových intervalů.
Ze Zlína bude možné využít přímých spojů také směrem do Uherského Hradiště a Kroměříže.

Bude snad možné cestovat také přímým spojem ze Zlína do Brna, to je ovšem závislé na zlepšení parametrů traťových úseků u Kojetína.

„Představte si, že v Brně budete za 50 minut,“ zmínil další plus Karel Říha.

Podle SŽDC nebudou chybět protihlukové stěny, úpravy křižovatek podchody, dokonce i tunel. Projektanti počítají i se zrušením některých stávajících vlakových zastávek, případně jejich přesunem o několik metrů dál.

Je tady však i B. Modernizace trati na sebe nabalí další projekty. Nejzásadnější je výstavba terminálu Zlín-střed ve dvou etapách. V té první dojde ke stavbě výpravní budovy a k mírné úpravě fungování autobusového nádraží.

Ve druhé etapě má být dobudován celý terminál Zlín-střed, který tak získá evropské parametry. V tomto případě se jedná o společnou investici Z-Group, města Zlína a SŽDC.

Náročná bude úprava kvítkovické křižovatky silnic I/49 a I/55 s podjezdem železnice nebo vybudování mimoúrovňového křížení ve Zlíně-Prštném a na Podvesné. Podle Karla Říhy bude při stavbě projektu nejtěžší a nejsložitější úsek na Podvesné XVII.

PODVESNOU PROJEDE 13 TISÍC AUT ZA DEN

„Dopravní zatížení je tam 13 tisíc aut za den,“ vyčíslil Říha s tím, že frekvenci přispívá i blízkost krajské nemocnice.

Intenzita automobilového provozu, křížení trolejbusové a železniční trakce, bezpečnost a vyšší frekvence vlakových spojů jsou podle něj hlavními důvody pro navržení mimoúrovňové křižovatky.

SŽDC zvolila variantu částečného zahloubení železniční trati a silničního mostu.

Pokud by totiž trať v tunelu byla vůbec možná, náklady na řešení by byly astronomické a technické problémy zřejmě neřešitelné. Nejproblematičtější bod celého projektu však tkví v plánované mimoúrovňové křižovatce.

HLAVU DO PÍSKU NESCHOVÁME, UJIŠŤUJE INVESTOR

„Teď mají řidiči jedinou variantu pokračují po I/49 směrem na Otrokovice, ale díky nově vybudované křižovatce naproti restauraci U Johana bude dopravní proud sveden do Bartošovy čtvrti ulicí Broučkova, kde si cestu zkrátí,“ štve odpůrce navrhovaného řešení Jaroslava Juráše.

Investor však tvrdí, že už dříve navržené řešení prověřil v rámci dopravního modelu a ten námitky nepotvrdil.

„Pokud by se ukázalo, že dojde k nepřiměřenému navýšení dopravy, určitě bychom před tím neschovávali hlavu do písku a problém řešili dále,“ reagoval Říha.

Lidem v Bartošově čtvrti také vadí, že město s nimi o této problematice odmítá jednat.

„S lidmi jsme zahájili veřejné projednávání až nyní, kdy je seznamujeme s celým záměrem a detailněji probíráme jednotlivé obce na trati. Dokumentace k projednání byla dokončena až nyní. Diskusi vítáme,“ namítl Říha.

V místní části Zlín-Louky lidem zase vadí zdvoukolejnění trati. Tento plán jim totiž zabere části jejich pozemků kolem ní. Někteří dokonce mají své domy jen pár metrů od trati. Navíc podle nich je dvojkolejná trať zbytečná kvůli kapacitě přepravovaných osob.

„Když sedím v obýváku, tak přímo vidím, kolik lidí ve vlaku jede. Někdy je jich šest, někdy osm,“ říká majitel domu u trati Miroslav Zelík.

Podle něj by úplně stačilo udělat pořádné nádraží Zlín-Otrokovice s napojením nějakého vláčku jako nyní.

„Dvojkolejná trať nám zničí bydlení,“ rozčiluje se.

„Já mám dům na rohu, kde to chytnu nejvíc. Poslali mi papír, že mi kvůli tomu dali záběr dvě třetiny pozemku a hotovo. Horší než za komunismu,“ rozčiluje se další obyvatel František Kočenda.

Také oni uvažují o předběžném opatření proti plánované stavbě.

„Vyhrožují nám vyvlastněním pozemků, tak ať se to řeší,“ brání se jeden z obyvatel.

JEDNAT MUSÍ SE DVĚMA TISÍCI MAJITELI

Dotčených majitelů jsou 2000 a investor tvrdí, že chce s každým jednat. „Určitě nikomu nevyhrožujeme. Chceme nalézt rozumné řešení a domluvit se,“ podotkl Říha.

Poslední rozsáhlá rekonstrukce trati Otrokovice Vizovice byla provedena začátkem 60. let minulého století.

Autor: Jana Zavadilová

7.11.2017 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kapela Chinaski.

Na Regatu přijedou Chinaski, Lenny, David Koller i Mig 21

Krajský soud ve Zlíně. Ilustrační foto.

Za vaření perníku dostal šéf bandy 10 let

Čunek chce, aby v nemocnici platili lidé polovinu ceny jídla

Chcete při pobytu v nemocnici jíst nemocniční stravu? Tak si zaplaťte alespoň půlku za celodenní jídlo. Pro zavedení takové novinky v nemocnicích ve Zlínském kraji by byl hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL).

Seniorka se ztratila na sídlišti. Nepamatovala si, kde bydlí

Že se osmdesátidvouletá žena bezcílně pohybuje mezi paneláky na největším zlínském sídlišti Jižní Svahy, si minulou středu v podvečer všiml jeden z tamních obyvatel.

Sledge hokejového gólmana Stanislava Molka vyskautovali v hospodě

SERIÁL/ Čtvrtý díl projektu Ktož jsú zlínští bojovníci patří brankáři SHK LAPP Zlín Stanislavu Molkovi. Gólman, který byl „prvním brankářem reprezentace“, je se zlínským klubem neodmyslitelně spjat, stejně tak jako s dosavadními čtyřmi, respektive pěti tituly.    

V Želechovicích nad Dřevnicí připravují pozemky pro 10 domů

Na zhruba 6 milionů korun vyjde vybudování inženýrských sítí v ulici Lysá v Želechovicích nad Dřevnicí. Podle starosty Michala Špendlíka se do zasíťování pozemků chtějí pustit na jaře příštího roku, podle počasí možná už v dubnu. Náklady hradí obec jen ze svého rozpočtu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT