Podle provozně technického náměstka Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Radka Berecky rozdělují technici stav mostů do sedmi kategorií: bezvadný, velmi dobrý, dobrý, uspokojivý, špatný, velmi špatný a havarijní.
V bezvadném stavu je 52 staveb
„V bezvadném stavu máme celkem dvaapadesát mostů, ve velmi dobrém stavu čtyřicet sedm mostů. Nejčastěji mosty řadíme do stavů uprostřed tabulky,“ informoval Berecka.
Ve velmi špatném stavu se podle něj konkrétně na Zlínsku nachází osm mostů. „Na sídlišti Jižní Svahy, v Pohořelicích, Hřivínově Újezdě, Smolině, Mirošově, Lípě, Luhačovicích-Pozlovicích a Vlachově Lhotě. Opravíme je do dvou let. V havarijním stavu máme v celém kraji čtyři mosty na Vsetínsku. Opravíme je už v tomto roce,“ doplnil technický náměstek.
Na mostech se podepisuje stáří
Silničáři zkoumají stav mostů vždy na začátku roku. Zjišťují, jak vypadá jejich spodní stavba a nosná konstrukce. „Na zhoršeném stavu mostu se nejčastěji podepisuje jeho stáří a špatná únosnost,“ vysvětlil Berecka. Jak sdělil správce mostů ŘSZK Hubert Strunz, projeví se u některých staveb po letech i chyba v projektu a nedodržení postupů.
Snižuje se zatížitelnost
Příkladem je most 49018-1 přes Kozlův žleb na největším zlínském sídlišti Jižní Svahy. „Krajní dutinový nosník v zimě roztrhla zmrzlá voda,“ uvedl Strunz. Prvním krokem při zjištění podobných obtíží bývá snížení zatížitelnosti mostu. Dalším krokem rekonstrukce stavby. U mostu přes Kozlův žleb již experti snížili zatížitelnost na osmnáct tun.
Martin Lavay