„Bude to historicky první šampionát v této disciplíně,“ upozornil Martin Šůstal ze spolupořádající Valašské společnosti historických kolejových vozidel.
Počkat, až lokomotiva vjede na točnu, a pomocí rumpálu celou plošinu otočit o 180 stupňů, to kdysi bývala práce „točnáře“.

Dnes už taková funkce na železnici neexistuje, a proto výrazně ubylo i točen. „Modernější lokomotivy mají řízení vpředu i vzadu, takže jim stačí přejet na opačný konec vlaku,“ přiblížil spolupořadatel Šůstal.

Točny, pokud se vůbec zachovaly, stojí nejčastěji před vjezdy do dep a jsou převážně na elektrický pohon. „Klasických ručních zůstalo jen málo, například v Kroměříži, Frýdku-Místku a Brumově-­Bylnici, kde ji používají při otáčení sněžných fréz a pluhů,“ poznamenal Šůstal.

Právě v Brumově se uskuteční šampionát, v němž bude úkolem dvoučlenných družstev otočit v co nejrychlejším čase parní lokomotivu přezdívanou Matěj pomocí rumpálu „čelem vzad“. Průměrně zdatná dvojice to prý zvládne rychleji než za minutu.

Prvnímu mistrovství světa v otáčení lokomotivy bude předcházet vyhlídková jízda historickou soupravou taženou Matějem napříč Valašským královstvím z Rožnova pod Radhoštěm přes Valašské Meziříčí, Vsetín, Horní Lideč a Valašské Klobouky až do Brumova-Bylnice.

Návštěvníky této akce ale nečeká jen neobvyklé zápolení s parní lokomotivou. „Lidé si budou také moci prohlédnout hrad Brumov, kde bude právě vrcholit šachový turnaj se živými figurami, nebo se svézt nejdelším železničním tunelem ve Zlínském kraji,“ nastínil mluvčí radnice ve Valašském Meziříčí Josef Beneš.