Cestující využívající veřejnou dopravu tak neušetří. Alespoň se na tom shodují Deníkem oslovení dopravci ze Zlínského kraje.

Na to, kolik peněz budou poskytovatelé autobusové dopravy za každý ujetý kilometr platit na mýtném, už nebude mít vliv počet náprav vozidla, ani doba, kdy vozidlo projíždí zpoplatněný úsek komunikace, jak tomu bylo doposud. Výši poplatků bude nově určovat emisní kategorie, tedy množství škodlivých látek, které vozidlo vypustí do ovzduší.

„Jsme rádi, že vláda konečně dodržela své sliby a ceny mýtného snížila. Mnohem spravedlivější by ale bylo, aby byla autobusová doprava od poplatků osvobozena úplně, podobně jako je tomu v sousedním Německu,“ myslí si mluvčí společnosti Student Agency, jejíž vozy zajíždějí také do Zlínského kraje, Aleš Ondrůj.

Autobusy jsou ekologičtější

Podle jeho slov je to logické. „Autobusy silnice nezatěžují tolik jako kamiony, naopak přispívají k hospodárnější a ekologičtější přepravě osob,“ připomíná Ondruš s tím, že snížení mýtného přesto nebude mít vliv na cenu jízdenek. „Už léta ji držíme nízko, a to i přes znatelné zvyšování nákladů. Teď se nám tak alespoň trošku ulehčí,“ objasnil Ondrůj.

Levněji nebude jezdit ani největší dopravce v kraji ČSAD Vsetín. „Kromě Zlínského kraje zajíždějí naše vozy nejčastěji do Olomouckého a Moravskoslezského kraje, kde je zpoplatněných úseků poměrně málo. Dálkových spojů provozujeme jen několik. Nijak ohromně tak neušetříme,“ nastínil ředitel autobusové dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Velmi podobně jsou na tom také v ČSAD Uherské Hradiště. „Vzhledem k nebývale vysokým cenám pohonných hmot jít s cenou jízdného dolů nemůžeme, už tak je na hranici únosnosti,“ připomíná vedoucí autobusové dopravy společnosti Vladimír Oswald.

Dopravce ze Slovácka provozuje pouze dvě dálkové linky, jednu mezi Zlínem a Prahou, druhou na trase Uherský Brod–Praha. „Na těchto linkách navíc pozorujeme znatelný úbytek cestujících, kteří dávají čím dál tím častěji přednost vlaku. Neočekáváme tedy, že by úspora byla s novým systémem výběru mýtného vysoká,“ vysvětluje Oswald.

Kdo by si myslel, že alespoň u společnosti Krodos Bus ušetří, bude také vyveden z omylu. „V momentě, kdy se zvyšuje DPH a ceny nafty se drží tak vysoko, je zlevňování jízdného, které už tak máme nižší než konkurence, prakticky nemyslitelné,“ podotýká náměstek ředitele kroměřížského dopravce Vladimír Dostál.

Ten také připomíná, že peníze z mýtného putují do státního rozpočtu, odkud jsou následně přerozdělovány do rozpočtů krajů a obcí. Z těch je poté dotována mimo jiné i autobusová doprava. „Bude-li mýtné nižší, nakonec na tom budou možná tratit právě kraje a obce a nakonec paradoxně možná i my,“ přemítá Dostál.

Elektronické mýtné se v České republice vybírá od roku 2007. V současnosti je musejí autobusoví dopravci platit na více než 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a řadě komunikací prvních tříd.