Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na bezplatné MHD ve Zlíně zapomeňte

Zlínský kraj - Nejsou peníze. To je hlavní důvod, proč se občané v krajském městě nemají možnost projet se městskou hromadnou dopravou zadarmo ani jednou za rok. Zatímco jiná města v kraji hledají způsoby, jak lidi do MHD nalákat, Zlín řeší spíše to, jak zajistit její financování.

9.8.2009 11
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Neobvyklým způsobem občanům vyšli vstříc například ve Valašské Meziříčí, kde dokonce uvažují, že budou lidé jezdit bezplatně autobusy po městě celý rok. „Chci přesvědčit zastupitele, abychom do rozpočtu na příští rok začlenili částku, která by tyto náklady pokryla,“ sdělil starosta města Jiří Částečka.

Město na přelomu června a července totiž umožnilo svým občanům měsíční bezplatné cestování autobusem na všech šesti linkách. Této jedinečné nabídky využilo přes třiaosmdesát tisíc lidí, což je oproti témuž období loňského roku o čtvrtinu procent více.

Zdarma se budou v měsíci září vozit i školáci a studenti v Kroměříži. Zdejší radnice společně s Kroměřížskými technickými službami, které MHD provozují, připravila akci, jejímž cílem je nabídnout žákům a studentům možnost využívat po celý měsíc zdarma všech přepravních linek.

Jiná města v regionu se na výhody hromadné dopravy snaží poukázat alespoň v rámci Evropského týdne mobility, kdy svým občanům zajistí dopravu po městech zdarma alespoň na jeden den v roce.

Příkladem mohou být města Vsetín nebo Brno. „Cílem je propagovat veřejnou dopravu jako dostupný, příjemný a v neposlední řadě též ekologicky šetrnější způsob cestování ve městě,“ vysvětlila Ivana Draholová, vedoucí Kanceláře Brno-Zdravé město.

Možnost vyzkoušet si cestování bez lístku alespoň jednou za rok však zatím nemají občané ve Zlíně. A ani dlouho mít nebudou.

Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO), která městskou hromadnou dopravu v krajském městě a sousedních Otrokovicích zajišťuje, podobnou iniciativu rozhodně neplánuje. Navíc podle jejího ředitele Josefa Kocháně by musel impuls vzejít ze strany obou měst, která jsou vlastníky společnosti. „Aby mohla být MHD zdarma, musela by města pokrýt potřebné náklady,“ sdělil Kocháň.

Zlín společně s Otrokovicemi investují ročně do DZSO více než 90 milionů korun. Aby se občané mohli vozit zadarmo, musela by města uhradit dalších více než 115 milionů. Jeden den v MHD zdarma by tak vyšel města asi na 315 tisíc korun.

Podle oslovených radnic však podpora MHD formou volných jízd v nejbližší době určitě nepřijde.

„O podobných projektech, které probíhají v okolních městech, určitě neuvažujeme. Peníze nazbyt momentálně nemáme. Menší města nemají na hřbetě financování zoologické zahrady, filharmonie nebo například dvě stě kilometrů chodníků, o které se musí někdo postarat,“ vysvětlila primátorka Zlína Irena Ondrová.

Stejný názor zazněl také z Otrokovic, které vlastní třináct procent podílu DSZO. „Na programu jsou jiné věci, například to, jaké kroky podniknout, aby společnost byla vůbec životaschopná,“ vyjádřil se mluvčí Milan Plesar.

DSZO totiž vykázala v loňském roce přibližně šestnáctimilionovou ztrátu, kterou města jako vlastníci musejí uhradit. „V budoucnosti však tyto akce nevylučujeme,“ připustil Plesar.

Podle zlínského ekologa Michala Davidova by se ale ve Zlíně pravidelně zdarma jezdit mohlo. „Jde jen o to, aby to někdo pořádně spočítal a vymyslel. Město v tom však svou prioritu nevidí, proto na věc netlačí. Daleko důležitější je pro Zlín rozšiřování cest a výstavba parkovacích míst,“ komentoval Davidov.

Dodal, že podobná akce by ale měla smysl pouze tehdy, pokud by byla součástí propracované koncepce, která by řešila zmírnění dopravní situaci ve Zlíně z dlouhodobého hlediska.

Alespoň na několik dnů v roce by rozhodně podle Zlíňana Miroslava Žabky trolejbusy a autobusy zdarma přístupné mohly být. „Mělo by se zkusit cokoliv, Zlín je totiž přímo zahlcený auty,“ dodal.

Podle Anny Kolajové by se však podobné akce asi minuly účinkem. „Myslím si, že i kdyby byla veřejná doprava zdarma, lidé, kteří jsou zvyklí na auto, by do trolejbusu nesedli,“ řekla.

Hana Trčková

9.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:
UEFA liga  FC Zlín tiskovka trénink
31

Kodaň převyšuje soupeře v držení míče i v počtu střel, upozorňuje Páník

Kapitán Aukro Berani Zlín Ondřej Veselý

Nejsem zákeřný, hájí se po drsném zákroku vůdce Veselý. Vyfasoval trest

Za Fryštákem bourala dvě auta, posádky včetně dětí vyvázly bez zranění

Zpočátku poměrně vážně vyhlížející srážku dvou osobních aut řešili ve středu po desáté hodině dopoledne hasiči, policisté a zdravotníci nedaleko Fryštáku ve směru na Holešov.

Měli zpronevěřit evropské dotace, za to můžou dostat i tři roky vězení

Že nesrovnalosti a drobné podvody v souvislosti s evropskými dotacemi nejsou žádná legrace, poznala osmapadesátiletá bývalá radní Bojkovic a exředitelka Sociálních služeb města Bojkovice Š. V. Soud ji viní z poškození finančních zájmů Evropské unie, kdy jako zástupkyně sociálních služeb měla čerpat dotace - dodat fiktivní dodací listy za ubytování a vyúčtování pracovních cest.

Krotitelé duchů, Mimoni, Star Wars či série Lego Frozen, i to je svět kostiček

V Baťově institutu ve Zlíně je až do začátku ledna k vidění unikátní výstava stavebnic.Svět kostiček výstava, která nabízí průřez rozsáhlou soukromou sbírkou sortimentu společnosti LEGO za posledních téměř 40 let její produkce. Výstava je k vidění ve 14|15 BAŤOVĚ INSTITUTU do 2. ledna 2018.

Spoluhráči z Kodaně po losu nevěděli, kde Zlín leží, tvrdí Greguš

Když Fastav nalosovali do základní skupiny Evropské ligy ke Kodani, fotbalisté dánského mistra vůbec netušili, s kým mají tu čest. Český stoper Michael Lüftner společně se slovenským záložníkem Jánem Gregušem a jeho krajanem Denisem Vavrem museli svým spoluhráčům vysvětlovat, kde Zlín leží a jakou ligu vůbec hraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení