„Cyklodoprava je jednou z našich hlavních priorit a byl bych opravdu velmi zklamaný, kdybychom v této věci nic neprosadili,“ naznačil nedávno zlínský primátor Miroslav Adámek.

Že vám to zní povědomě? Není divu. Projekt páteřní cyklostezky mezi Otrokovicemi a Vizovicemi je starý několik let. Už od roku 2005 o něj usiloval svazek obcí Region Zlínsko, ale k realizaci nikdy nedošlo. Právě kvůli tomu letos v květnu z tohoto svazku vystoupilo město Zlín.

Bývalý předseda spolku Ondřej Andrys (ODS) však tehdy trval na tom, že své odvedli. „Udělali jsme obrovský kus práce na přípravě páteřní cyklostezky mezi Otrokovicemi a Vizovicemi,“ říká.

Zlínská radnice pro potřeby zbudování cyklostezky složila pracovní skupinu ze zástupců koalice, odborníků z magistrátu, Policie ČR, externích spolupracovníků i opozice.

„Vytyčili jsme tři základní priority. První cyklostezku mezi Otrokovicemi a Zlínem, druhou mezi Lešnou a Lukovem, třetí mezi Zlínem a Vizovicemi. Z finančních důvodů se zatím však dostane pouze na prvně jmenovanou cyklostezku,“ vysvětlil vedoucí skupiny radní Jiří Viktorín.

Spojnice s Otrokovicemi má vyrůst podél řeky Dřevnice. Ale. Zatímco Zlín ji chce budovat ze své strany, Otrokovice pro změnu z té své.

„Do konce volebního období bychom rádi byli na hranicích katastru našeho města a potkali se se Zlíňany,“ konstatoval nedávno starosta Otrokovic Jaroslav Budek, když oznamoval plán města na rozvoj cyklistické dopravy.

Aktivisté protestují

Jiří Viktorín vysvětluje postup Zlína.

„Máme již vypracovanou projektovou dokumentaci pro územní řízení. Stavební povolení však nemohlo být vydáno, protože je zapotřebí povolení ke kácení kanadských topolů, které rostou v prostoru podél zamýšlené cyklostezky,“ odhalil Viktorín s tím, že snahy zlínské radnice přibrzdili ekologičtí aktivisté.

Ti protestují právě proti kácení zmíněných stromů. Radnice má však k dispozici nezávislé znalecké posudky, že jejich stav je již více než tristní. Již teď je však jisté, že město budování cyklostezky mezi Zlínem a Otrokovicemi rozdělí na etapy.

„První část chceme realizovat v příštím roce. Druhou od obchodního domu OBI po hranici katastru mezi Otrokovicemi a Zlínem pak v roce 2014,“ prozradil s tím, že se termín může bohužel ještě posunout.

Největší brzdou podle něj může být nedostatek peněz.

„Odhaduju, že se celkové náklady mohou pohybovat kolem čtyřiceti milionů korun. Technicky se to samozřejmě do toho termínu stihnout dá, avšak bude záležet na tom, zda se nám podaří získat podporu ze Státního fondu dopravní infrastruktury či ze Zlínského kraje,“ přiblížil Viktorín.

Kromě možných potíží s výkupem pozemků navíc Viktorín očekává další zásah ekoaktivistů. Zbraně však neskládá.

„Teď jde o to, abychom všichni zapnuli. Už v pondělí předložím na radě města materiál k začátku první etapy,“ slíbil Viktorín.