„Z malé zlínské produkční agentury vyrostla za 10 let sebevědomá společnost, která se od reklamních spotů dostala až k filmařině,“ uvedla PR manažerka Kateřina Martykánová.

Svou činností IS Produkce usiluje o návrat filmového průmyslu zpět do Zlína. IS Produkce slaví v březnu 10. výročí od svého založení. Za tuto dobu se od reklamního průmyslu propracovala například až k filmové produkci divácky úspěšného filmu Úsměvy smutných mužů, který získal ocenění Český lev 2019 v kategorii cena filmových fanoušků.

Oživení filmařské produkce

Společnost je v současnosti největší filmové produkční studio na Moravě (mimo veřejnoprávní Českou televizi v Brně a Ostravě) s více než 50milionovým ročním obratem zaměstnávající na 40 zaměstnanců. Natáčí televizní spoty, prezentační online filmy i rádiové spoty pro významné tuzemské i zahraniční klienty.

K natáčení zatím využívá své dva ateliéry, v centru Zlína a v bývalém zlínském baťovském areálu. Martin Gazda, jednatel IS Produkce, doplňuje: „V příštím roce plánujeme zahájení výstavby nového velkého ateliéru na zlínském Kudlově. Naším cílem je oživit tradici v místě, které je v podstatě nejblíže spojené se vznikem filmu ve Zlíně.“

Zbrusu nový produkční dům vytvoří kvalitní zázemí nejen po stránce moderních technologií, ale také vhodné místo pro inspiraci a kreativitu. Již venkovní vzhled budovy zaujme unikátním designem nebo fasádou v úpravě z grafického betonu. Zde je do budoucna plánována nápaditá freska, která podtrhne účel budovy.

Důraz na ekologii

Uvnitř vznikne prostor pro jeden z největších ateliérů v kraji, jehož plocha zaujme 250 m2. Nyní se dokončuje projektová dokumentace, která klade důraz na ekologii. V řešení je řada drobných věcí, které v důsledku povedou k ekologicky šetrnému provozu, jako například střecha s extenzivní zelení, solární energie, či nabíječky na elektromobily.

Pokud půjde vše podle plánu, v roce 2020 začnou první výkopové práce.

„Věřím, že nový ateliér spolu se špičkovým technologickým vybavením a zkušenými lidmi z oboru přiláká producenty z České republiky i ze zahraničí,“ přibližuje svoji vizi Martin Gazda.

Vychází tak ze zkušenosti, že jako jediná mimopražská produkční společnost dokázala IS Produkce přivést do Zlína a potažmo na celou Moravu mnoho velkých klientů, kteří oceňují neotřelé lokace pro natáčení, nové herecké tváře a celkový flexibilní přístup.

IS Produkce se dlouhodobě věnuje projektům, které vedení společnosti dávají smysl. Jedná se například o charitativní projekt Malé mimi, který vybral pro porodnici ve Zlíně částku 8 milionů korun. Peníze slouží pro vybudování speciálních pokojů a zlepšení služeb pro maminky s předčasně narozenými dětmi. Po dvou letech provozu pokojů se dostavily konkrétní výsledky v podobě lepšího prospívání dětí. Projekt inspiroval i řadu jiných nemocnic, které se zde jezdí učit.

Další cesta, kde IS Produkce pomáhá, je podpora talentovaných studentů z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Tři studentské filmy před nedávnem podpořila částkou přesahující 600 tisíc korun. Jelikož se dlouhodobě snaží o návrat filmového průmyslu do Zlína, je také členem zlínského Kreativního klastru.

Legendární Cesta do pravěku

Celovečerní kombinovaný fantasticko-do-brodružný film Karla Zemana, který ukazuje prehistorická stadia vzniku Země, je jedním ze slavných děl, která vznikla ve zlínských ateliérech. Věděli jste, že:

Film je inspirovaný ilustracemi českého malíře a ilustrátora Zdeňka Buriana.

Karel Zeman chtěl původně natočit „Cestu na Měsíc“, ale zalíbily se mu pravěké malby Zdeňka Buriana a dostal nápad natočit raději Cestu do pravěku.

Některé exteriéry se natáčely na přehradě Fryšták asi 4 km nad soutokem Fryštáckého potoka s řekou Dřevnicí.

Film byl komunisty preferován jako jeden z nástrojů odklonu od víry a propagace sovětské vědy. Již tenkrát byl kritiky označováván jako ideologický.

Film inspiroval režiséra Stevena Spielberga k natočení Jurského parku.

Snímek se prodal do 72 států světa. Zdroj: ČSFD

Zajímavé momenty zlínské filmové historie

konec 20. let 20. století: Baťovy závody začínají využívat vlastní filmovou techniku. (Vznikají například zpravodajské šoty „Baťa žurnál“.)

1928: Uvnitř reklamního oddělení fy Baťa se zakládá filmový a fotografický úsek. (Zadává externí výrobu zpravodajských žurnálů a reklamních filmů, které se následně promítají v kinech.)

1935: Zahajují se výkopové práce na zlínském Kudlově, kde podle návrhů architekta Karfíka začínají růst filmové ateliéry. (Hotové budou za neuvěřitelných devět měsíců od prvního výkopu.) Do USA jede tým, který nakupuje pro ateliéry novou špičkovou techniku, pro inspiraci navštěvují Disneyovo studio animovaných filmů a další hollywoodské provozy.

1937: Pracovníci ateliérů se účastní Světové výstavy v Paříži, získávají zlatou medaili za reklamní film Silnice zpívá.

1938: Kudlovská výroba se soustřeďuje na výcvikové a instruktážní filmy pro zaměstnance firmy Baťa. Zlínské ateliéry objevují pro film Karla Högra, Františka Šlégra nebo třeba Danu Medřickou. Pro FAB již pracuje také režisér Otakar Vávra či Jindřich Honzl. Na zlínské ateliéry se začíná obracet čím dál více filmových tvůrců (ateliéry Barrandov jsou pod nucenou správou). Baťovské ateliéry pomáhají udržovat českou filmovou produkci. Natáčí zde Borský, Frič, Slavinský.

1940: Progresivní činnost ateliérů začíná brzdit vývoj politické situace. Začíná se snižovat objem natáčených filmů. Nastupuje Hermína Týrlová.

1941: O zlínské ateliéry se začíná intenzivně zajímat Říše.

1942: Provoz filmového Kudlova je definitivně převzat Němci. Část původních zaměstnanců zůstává, část odchází. Pracuje se pod značkou Böhmisch-mährische Schmalfilm. Na přelomu roku přichází do ateliérů Karel Zeman. Hermína Týrlová natáčí první český loutkový film Ferdu Mravence.

1945: Němečtí okupanti opouštějí Kudlov. Přichází naopak Zdeněk Liška budoucí skladatelská legenda filmové hudby. Znárodnění. Filmový podnik na Kudlově se stává součástí státního monopolu.

1947: Zlínští filmaři pomáhají Zikmundovi s Hanzelkou, kteří právě vyrazili na cestu kolem světa. Zpracovávají jejich natočený materiál. Školí je, jak správně natáčet.

1948: Na Kudlově probíhá jednorázový kurz pro divadelní režiséry. Svou filmovou kariéru zde začíná např. režisér Oldřich Lipský.

1950: Činnost ateliérů se rozděluje do dvou samostatných celků: Filmová laboratoř je začleněna do Filmových laboratoří Praha, filmové studio převedeno pod Studio krátkých filmů Praha.

1955: Karel Zeman vyráží na Cestu do pravěku

1958: Ředitelem se stává Aleš Bosák. Hermína Týrlová oživuje Uzel na kapesníku, Karel Zeman Vynález zkázy.

1965: Probíhá I. Mezinárodní festival filmů pro děti a mládež ve Zlíně. Filmové laboratoře mění název na Filmové laboratoře Barrandov.

1992: Na základě privatizačního projektu se dosavadní podniky ve filmovém areálu sloučily v jednu společnost Ateliéry Zlín, a. s. Ve Zlíně vzniká Vyšší odborná škola filmová.

1998: Dokončena privatizace Ateliérů Zlín: Vlastníkem se stává společnost BONTON a. s., později mění název na Ateliéry Bonton Zlín, a. s.

2002: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně otevírá svoji třetí fakultu Fakultu multimediálních komunikací. Její součástí jsou ateliéry animované a audiovizuální tvorby.

2016: Kudlovské ateliéry se otevírají veřejnosti. Návštěvníci mohou poprvé vstoupit do Kabinetu filmové historie. Svoji činnost zahajuje také FILMOVÝ UZEL ZLÍN. Zakládá se Regionální filmový fond, vzniká Filmová kancelář ZLÍN FILM OFFICE. Spouští se projekt ZLÍN FILM. ZDROJ: zlin-film.cz

Projekty, které pomáhají:
IS Produkce se dlouhodobě věnuje projektům, které vedení společnosti dávají smysl. Jedná se například o charitativní projekt Malé mimi, který vybral pro porodnici ve Zlíně částku 8 milionů korun. Peníze slouží pro vybudování speciálních pokojů a zlepšení služeb pro maminky s předčasně narozenými dětmi. Po dvou letech provozu pokojů se dostavily konkrétní výsledky v podobě lepšího prospívání dětí. Projekt inspiroval i řadu jiných nemocnic, které se zde jezdí učit. Další cesta, kde IS Produkce pomáhá, je podpora talentovaných studentů z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Tři studentské filmy před nedávnem podpořila částkou přesahující 600 tisíc korun. Jelikož se dlouhodobě snaží o návrat filmového průmyslu do Zlína, je také členem zlínského Kreativního klastru.