„Dojde k drobnému časovému odsunu v horizontu několika málo let. Zlínu to však vykompenzujeme tím, že bude zkapacitněna silnice mezi Otrokovicemi a Malenovicemi,“ uvedl Hanzelka.

Takovou náhradu však představitelé Zlína považují za mizivou.

Odložení výstavby potvrzuje i dokument s názvem Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 – 2013, které ministerstvo včera zveřejnilo na svých webových stránkách.

„Pro jmenovité akce R49 v úseku Hulín – státní hranice ČR/SR nejsou v letech 2010 – 2012 vyčleněny žádné finanční prostředky,“ stojí v harmonogramu.

Náhradou klíčové komunikace tedy má být rozšíření silnice I/49 o dva pruhy, které se plánuje na příští rok. Po dostavbě silnice R55 z Hulína do Otrokovic, která by neměla být ohrožena, by se tak řidiči ze Zlína až do Brna dostali po čtyřpruhové komunikaci.

„Pokud vše půjde dobře, mohlo by se začít na počátku stavební sezóny. Ještě ten samý rok by mělo být hotovo. Předpokládané náklady jsou 720 milionů korun bez DPH a půjde o úsek dlouhý přibližně dva kilometry,“ upřesnila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Martina Vápeníková.

Více pruhů by mělo urychlit dopravu a plynulost průjezdu Zlínem. „Někdy trvá cesta z Malenovic do Příluk i hodinu, a to je pak těžší stíhat termíny nakládek a vykládek. Takže jsem rád, jenom abychom se toho dožili,“ podotkl řidič kamionu Gabriel Rechtorovič.

Náměstek zlínské primátorky pro dopravu Miroslav Šenkýř (ODS) také míní, že bude průjezd městem plynulejší.

„Pokud se dostaví dva proudy mezi Malenovicemi a Otrokovicemi, a zároveň se dokončí R55 mezi Kvítkovicemi a Hulínem, bude to pozitivní. Ovšem zkapacitnění se jako kompenzace za R49 vůbec nedá považovat,“ prohlásil Šenkýř.

Odklad výstavby rychlostní silnice straší zejména obce, které v současné době trpí nadměrným provozem, jako je třeba Fryšták.

„Kdyby měla R49 skončit v Hulíně, bylo by to pro nás naprosto nepřijatelné,“ tvrdí starosta obce Lubomír Doležel.

V současné době se staví úsek dálnice z Kroměříže do Hulína, který by měl být dokončen v roce 2010.

Odtud směřuje značná část vozidel přes Horní Lapač a Fryšták do Zlína. „Bydlím přímo u cesty a je to něco hrozného. Nedá se tu ani přejít přes silnici. Obchvat tu měl být už dávno,“ míní například Petr Zapletal z Fryštáku.

Podle něj bude nejhorší, až se zprovozní úsek Kroměříž – Hulín. „Všechna auta projedou přes nás, to bude hrůza,“ bojí se.

S tím souhlasí i starosta. „Zřejmě to budeme muset nějak řešit s krajem,“ konstatoval Doležel.