S odboráři se i pracovně pravidelně setkává, zvou ho na jejich porady.

Takže byl problém v komunikaci?

Možná bude lepší příště přemýšlet o relevantních věcech, ne pseudo věcech.

Jak to tedy bylo?

Ještě v pondělí ráno byli odboráři na krajském úřadě, kde potvrdili, že jde do stávky 80 procent řidičů. Byli jsme zděšení, protože Zlínský kraj byl první, který řidičům po domluvě peníze přidal. Avizovaná solidarita se nám zdála falešná. Připadalo nám to jako podraz. Nechápali jsme důvody odborářů a práskalo se i dveřmi. Nakonec mi volal šéf odborářů včera ráno, že se stávka ve Zlínském kraji nekoná.

Docela rychlý obrat. Řeknete nám důvod?

Důvod nám vlastně odboráři neřekli. A faktem je, že stávka řidičů není ani pořádně ošetřena zákonem. Centrální odborový svaz dopravy vyhlásil stávku na základě listiny lidských práv, ale zákon nestanovuje odborům, že musí stávku oznámit do tří dnů, kolik řidičů se jí zúčastní nebo jak dlouho bude trvat.

Výsledek je podstatný. Jste za něj rád?

Spadl mi kámen ze srdce. Odboráři sice říkají, že stávka není namířena proti zaměstnavateli, ale největší dopady by řešil právě on.

Konkrétně?

Přišli bychom o tržby a cestující by třeba zvažovali, zda cestovat s tak nespolehlivým dopravcem. Můžou stávku chápat, nebo také ne. Ti, kteří zvolí jiný způsob dopravy – a teď nemám na mysli vlak, ale auto, už se zpátky do autobusu nevrátí. Následky nelze ani domyslet.

O kolik se fakticky zlepšily platy řidičů ve Zlínském kraji?

Před navýšením měli 21, 22 tisíc, teď mají někteří 28, 29, jiní 30 tisíc. Tak výrazný nárůst mezd jsem dosud nezaznamenal.

Je to podle vás dostačující?

Můžeme se hodiny bavit o tom, jestli je to dostatečné, nebo ne. A kolik je málo, nebo kolik je vlastně moc. Řidiči spadají do 5. platové třídy společně se středoškoláky a vysokoškoláky a navýšení bylo velmi výrazné.

Stalo se už někdy v minulosti, že by řidiči ČSAD Vsetín skutečně nevyjeli?

Ne, tohle byl zcela extrémní případ. Kdysi byla stávka u nás na Moravě tuším v Olomouckém kraji, ale to už je tak dávno, že si ani nevzpomenu, kdy to bylo.

Stávka nestávka, doprava ve Vsetíně a okolí kvůli rekonstrukcím stejně už druhým dnem kolabuje. Dá se očekávat, že se to zlepší?

Včera (pondělí, pozn. red.) měly autobusy zpoždění až 45 minut. Není to ovlivněno dopravcem, ani řidiči. U Ústí je trojsměrná uzavírka – na Valašskou Polanku, Vsetín i Karlovice.

Byl jsem ohledně toho dnes ráno na kraji, kde mi slíbili, že se pokusí udělat nějaké kroky k tomu, aby se to zlepšilo. Nakolik budou účinné, nevím. Ale velké zázraky se čekat nedají. Rekonstrukce nadjezdu i silnice u Ústí se přesto udělat musí. My jsme schopni vypravit pohotovostní spoje, ale také máme omezené možnosti. 

MARIE URUBKOVÁ