Tři nevidomé děti ve věku od 11 do 14 let přišly v pondělí 11. prosince dopoledne do vozového depa DSZO v doprovodu dvou pedagožek ze Speciálního pedagogického centra ve Zlíně a svých osobních asistentů.

Ujal se jich vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek. V přistaveném zvláštním autobusu je seznámil s důležitými pravidly pro cestování v MHD. Děti pak mohly trénovat nástupy, výstupy, projít a ohmatat si celý autobus, vyzkoušet funkci slepeckého dálkového ovladače, kterým se spouští akustická signalizace uvnitř i vně vozidla.

Autobus potom s dětmi odjel do Bartošovy čtvrti, kde mohly pokračovat v nácviku na skutečných zastávkách, a za jízdy vnímat také všechny zvuky, rozjíždění i brzdění.

V REÁLNÉM PROVOZU JE TLAČENICE A HLUK

„Chtěla bych dopravní společnosti za tuto příležitost velice poděkovat, protože v běžném městském provozu nevidomé dítě nemá potřebný klid seznámit se se všemi specifiky cestování v autobusu nebo trolejbusu MHD a osvojit si zásady bezpečného pohybu při nástupu, výstupu a jízdě dopravním prostředkem. Ve městě se na vás ze všech stran tlačí jiní cestující, je tam příliš hluku, není čas vrátit se a zopakovat si nějaký úkon,“ řekla po absolvovaném tréninku v autobuse DSZO speciální pedagožka Jana Vašťáková.

„V běžném provozu si nevidomé dítě nemůže projít celý autobus nebo trolejbus, dotýkat se sedadel a získat ucelenější představu o vnitřním prostoru a jeho uspořádání,“ doplnila její kolegyně Kristina Balunová.

Hlášením pro slepce jsou v současnosti vybavena všechna vozidla MHD DSZO. Po použití dálkového ovladače vozidlo venkovním reproduktorem oznámí číslo linky a směr jízdy a řidič je na svém palubním počítači nebo i z reproduktoru informován o nástupu nevidomého, takže může dbát zvýšené opatrnosti.

„Budeme velmi vděčné, jestliže nám umožníte takový trénink našich dětí ve vozidlech DSZO čas od času zopakovat,“ dodaly speciální pedagožky před odchodem z vozovny dopravní společnosti.