Dozvíte se, kolik volných míst k sezení v něm zbývá i jaké další navazující spojení můžete použít.

Sjednotí se také placení jízdného

„Nové technologie začnou fungovat patrně v březnu roku 2015. Projekt s pracovním názvem KORIS má tři fáze. První z nich je zprovoznění centrálního dispečinku a následné aktivování dispečinků u jednotlivých krajských dopravců. Na něj pak naváže umístění čteček polohy do autobusů. Třetí fází bude instalování informačních panelů na vybraných nádražích ve Zlínském kraji," sdělil podrobnosti k modernizaci dopravního systému radní pro dopravu Jaroslav Kučera.

Centrální dispečink bude sbírat informace od jednotlivých autobusových dopravců. Každý autobus bude mít vlastní čtečku fungující na principu GPS. Ta bude zaznamenávat jeho aktuální polohu v návaznosti na jízdní řád.

„Snadno tak zjistíme, že má například 5 minut zpoždění. Cestující si tuto informaci v reálném čase přečtou na digitální tabuli a mohou na vzniklou komplikaci včas reagovat. Navíc se z digitální tabule dozvědí i to, zda jim nejede jiný spoj, třeba vlak," popsal výhody nového systému výkonný ředitel autobusového dopravce ČSAD Vsetín Josef Růčka.

Dalším plusem je, že cestující, kteří jezdí často autobusem, nebudou muset po kapsách nosit tolik drobných jako doposud. Postačí jim vlastnit elektronickou peněženku. Platit s ní budou moci nejen v autobuse, ale i ve vlaku a dokonce i v městské hromadné dopravě.

„Modernizaci dopravního systému vítáme. Především lidé s trvalým bydlištěm mimo Zlín, kteří mají málo času a nestíhají si koupit lístek na městskou hromadnou dopravu při každodenním sprintu do zaměstnání, ušetří čas i případné peníze na pokutách," domnívá se tiskový mluvčí Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Vojtěch Cekota.

Digitální informační tabule budou viset jen na frekventovaných nádražích. „Vybraných je zatím 18 stanovišť, jako je nádraží ve Zlíně, Vsetíně, Kroměříži, Uherském Hradišti, Uherském Brodě a některá další," upřesnila rozmístění digitálních tabulí jednatelka ČSAD Vsetín Věra Fuksová.

Systém zaplatí kraj a dopravci. Bez EU

Projekt má být financován z prostředků kraje a samotných dopravců, kterým bude sloužit.

„Původní plán nového informačního projektu počítal s dotací z Evropských fondů. Ukázal se ale nereálný. Celkové náklady jsou předběžně vyčísleny na 37 a půl milionu korun. V současnosti bylo uzavřeno výběrové řízení na dodavatele centrálního dispečinku. Smlouva ale zatím podepsaná není," připustil krajský radní pro dopravu Jaroslav Kučera.