„V porovnání se stávajícím jízdním řádem bude rozsah vlakové dopravy v kraji o jedno procento nižší," řekli představitelé ČD.

„Zabývali jsme se odstraněním souběhu vlaků a autobusové dopravy. Zaměřili jsme se také na nevytížené vlaky, které často vozily, jak se říká, vzduch," uvedl ředitel krajského centra osobní dopravy ČD Ludvík Urban. Dodal, že v tomto trendu budou dráhy postupovat i v budoucnu.

Kvůli souběhu s autobusovou dopravou byl zrušen třeba pár vlaků z Horní Lidče (odjezd 10.30) do Vsetína a zpět (odjezd ze Vsetína 11.07).

Nepojede ani málo využívaný spoj, který odjížděl ve 22.25 z Valašského Meziříčí do Bystřice pod Hostýnem. Od nového jízdního řádu nepojedou v úseku OlomoucZlín- -střed ani spěšné vlaky Sp 1630, 1631 a 1633 Jeseník Zlín a zpět. Budou nahrazeny vlakem z Přerova do Starého Města a zpět a také osobními vlaky z Otrokovic do stanice Zlín-střed. Vlaky z Otrokovic do Zlína-středu budou nově na všech zastávkách zastavovat jen na znamení.

Šest „žraloků"

Z důvodu nízkého zájmu nepojede vlak ze Zlína-středu v 6.20 do Otrokovic a ani osobní vlak z Bojkovic s odjezdem ve 4.30 do Bylnice. Novinkou je i zajištění přípoje ve Vsetíně a Valašském Meziříčí na vlak R 1422 Valášek a dále ve Vsetíně na vlak EC 220. ČD také nově v cyklistické sezoně nasadí na trati VsetínVelké Karlovice vůz na přepravu jízdních kol. Reagují tak na zvýšený zájem o tuto službu po otevření cyklostezky vedoucí podél trati.

Ve Zlínském kraji od podzimu jezdí všech šest plánovaných motorových vozů RegioShark, byť jeden je podle Urbana nyní po nehodě na opravě v Polsku. RegioSharky jsou primárně nasazovány na trať z Rožnova přes Valašské Meziříčí a Kroměříž až do Kojetína.

Jezdí ale i mezi Kroměříží, Otrokovicemi a Vizovicemi a Vizovicemi, Uherským Hradištěm a Bojkovicemi. Na dalších úsecích ČD využívají 15 vlaků Regionova.

Celkem jsou modernizované či nové vozy nasazeny na 63 procentech všech spojů ČD v regionu. Podle Urbana bylo do vozového parku v kraji od roku 2006 investováno zhruba 700 milionů korun.

Regionální vlaky ve Zlínském kraji ujedou v jízdním řádu 2013/2014 celkem 3,505 milionu kilometrů, což je o 108 tisíc kilometrů méně než ve stávajícím jízdním řádu. ČD v kraji vypraví v pracovní dny v průměru 488 regionálních spojů a o víkendech 369. Podle Urbana poskytne Zlínský kraj ČD dotaci kolem 265 milionů korun, tedy podobně jako letos. Dalších téměř 91 milionů Kč by měl drahám poskytnout stát.

S novými jízdními řády i nový dopravce

Od 15. prosince v rámci nových jízdních řádů zamíří poprvé do Zlínského kraje i železniční dopravce LEO Express. Vlaky budou denně nově zastavovat v Přerově, dva spoje také každý den spojí Prahu a Staré Město u Uherského Hradiště.

V novém jízdním řádu bude LEO Express jako jediný ze tří hlavních dopravců na trase PrahaOstrava zastavovat v Přerově. Přidáním Přerova a zrušením Pardubic se z LEO Express stává podle vedení firmy jakýsi Moravský Express, který nabere své cestující na Moravě a z Olomouce pojede bez zastavení až do Prahy.

„Zavedením nové trasy do Starého Města u Uherského Hradiště se zastávkou v Otrokovicích chceme zlepšit dopravní obslužnost Zlínského kraje a přinést náš vysoký standard cestování novým zákazníkům," říká ředitel společnosti Leoš Novotný.

Jízdné ve třídě Economy na trase PrahaPřerov začíná od 175 korun, PrahaOtrokovice od 223 korun a PrahaStaré Město u Uherského Hradiště od 247 korun pro držitele smileCard. Vlaky LEO Express budou jezdit od 15. prosince 2013 s těmito změnami: všechny vlaky budou nově stavět v Přerově, vlaky již nebudou stavět v Pardubicích.

Spoj LE 1361 s odjezdem v 16.28 z Prahy pojede přes PřerovHulín Otrokovice do Starého Města u Uherského Hradiště s příjezdem v 19.30 hodin. Ze Starého Města u Uherského Hradiště pojede denně do Prahy spoj LE 1350 s odjezdem v 5.50 a příjezdem v 8.56 hodin. (red)