Flotila sanitek krajských zdravotníků se od včerejška rozrostla o třináct nových vozů.

Vozy, jejichž cena se vyšplhala na téměř 45 milionů korun, nabídnou pacientům také další zkvalitnění a komfort předlékařské neodkladné péče. Náklady na jejich pořízení hradil Zlínský kraj, který získal 90procentní dotaci z evropských fondů (IROP).

„Všechna vozidla, která jsme pořídili, mají náhon na všechna čtyři kola. Výkon motoru převyšuje 200 koní a jsou vybavena automatickou převodovkou,“ uvedl ředitel ZZS ZK Josef Valenta.

Hasičské cvičení záchrana lidí z lanovky v lyžařském středisku Kohútka. Na snímku hasič Petr Smilek ze Zlína.
Hasiči - lezci z celého kraje cvičili na Kohútce. Prý je nejdůležitější rychlost

Podle něj bylo prvotní myšlenkou k získání těchto vozidel zkvalitnění technického vybavení nejen pro zaměstnance ZZS ZK, ale hlavně proto, aby z toho měli znatelný profit jejich pacienti.

„Jedno z nových vozidel je určeno pro vysoce nakažlivé pacienty a také nadměrné pacienty,“ přiblížil šéf krajské záchranky Josef Valenta.

Díky novým sanitkám flotila vozidel záchranné služby opět omladí, dostane se z průměrného stáří pěti let ke 3,5 roku.

Lékař Tomáš Novotný: Dvanáctsettrojky byly jen „nosítka“

„Ten rozdíl mezi sanitkami, se kterými jsme jezdili na začátku devadesátých let a současnými, je ve všem,“ říká osmačtyřicetiletý lékař Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje (ZZS ZK) Tomáš Novotný.

K záchrance se dostal po studiu medicíny v roce 1993, kdy nastoupil na ARO, tenkrát záchranná služba byla součástí oddělení.

„To jsem ještě jezdil s dvanáctsettrojkou,“ vzpomínal lékař z krajské zlínské záchranky při příležitosti předávání nových třinácti sanitních vozů, které ZZS ZLK získala od svého zřizovatele – Zlínského kraje.

Ty budou brzy vybaveny nejmodernějšími technologiemi, jaké si jen zdravotní záchranáři mohou pro své pacienty přát.

„Ty dvanáctsettrojky, to byly jen nosítka, brašna se základním vybavením, pár léků, malý prostor a omezené jízdní vlastnosti ve srovnání s těmi dnešními sanitkami. Ale tak se dřív jezdilo,“ přiblížil Tomáš Novotný, který doplnil, že dřív byl například problém jenom umístit infuze, monitoring nebyl v podstatě žádný, a všechno se dělalo manuálně.

Přechod přes koleje nedaleko nádraží ve Zlíně.
Vlak nepojede. Koleje ale chodec přejít nesmí

„Dnes máme také různé systémy komunikace, jsme vybaveni dvěma typy vysílaček, máme mobilní telefon, nahrávací zařízení, GPS pohybu vozidel a další. Plně vybavený vůz vyjde ke čtyřem milionům korun,“ přiblížil Tomáš Novotný, který neopomněl připomenout i další vybavení moderních sanitek.

„Máme vybavení pro ohřev pacientů, na chlazení, imobilizační pomůcky, elektrická nosítka na převoz nadměrného pacienta, ledničku a další vybavení. Dnes můžeme pacienty stabilizovat, zajistit jim dýchací cesty, zajistit jim alternativní vstupy do cévního řečiště, jsme schopni použít různé imobilizační pomůcky nebo vyprošťovací, takže kvalita se v přednemocniční péči zvyšuje, protože ty technologie to umožňují.

Když jsem začínal, měli jsme 25 tisíc výjezdů za rok, dnes máme 60 tisíc výjezdů za rok v celém Zlínském kraji. Lidé využívají záchrannou službu i v situacích, kdy to dříve nebylo myslitelné.