Za nestandardní označila poslankyně Parlamentu ČR Alena Gajdůšková rozhodnutí Zastupitelstva Zlínského kraje, které v pondělí schválilo záměr uzavřít smlouvy s dvěma dopravci, kteří budou od prosince 2019 zajišťovat veřejnou drážní dopravu v kraji.

Tímto rozhodnutím skončí status jediného železničního regionálního dopravce Českých drah (ČD).

O cestující se bude muset dělit minimálně čtyři roky (s možností prodloužení na šest let) se společností Arriva.

Ta má získat smlouvu rovnou na deset let.

Zlínský kraj bude podle tratí nově rozdělen do čtyř částí, přičemž Arriva získá tu, kde budou tratě nejdelší.

Co se nelíbí Gajdůškové?

A právě výběr Arrivy považuje poslankyně Gajdůšková za konfliktní. Podle ní není obvyklé rozdělit jeden z nejmenších krajů v zemi na čtyři celky a přidělit velkou část z nich soukromému dopravci.

Gajdůšková mimo jiné poukázala na to, že ve firmě, kterou kraj použil k odborným konzultacím pro řešení železniční a autobusové dopravy, je jednatelem a společníkem Petr Prokeš.

„Pan Prokeš je však současně i zaměstnancem společnosti Arriva vlaky, která získala zakázku obsluhovat Zlínský kraj v jedné z částí kraje. Toto rozhodnutí je připraveno opravdu nestandardním způsobem,“ prohlásila Alena Gajdůšková při pondělním zasedání kraje.

Kromě toho poslankyni i kritikům záměru vadí, že kraj na nového dopravce nevypsal tendr.

Hejtman tendr hájí

Hejtman se však brání.

Podle něj bylo vše v souladu s předpisy Evropské komise i českých zákonů.

„Jediná věc, která mě zaujala, je, že by měla být příčinná souvislost mezi někým, kdo nám měl zpracovávat zadání a zároveň by měl být na druhé straně,“ komentoval vystoupení poslankyně Gajdůškové Čunek.

„Ano, zaznělo jméno pana Prokeše, který je jednatelem firmy, která zastřešuje tuto poradenskou činnost pro Zlínský kraj, nicméně s modelací pro železniční dopravu neměl nic společného, tu zajišťovali jiní lidé,“ reagoval na místě náměstek hejtmana Zlínského kraje zodpovědný za oblast dopravy Pavel Botek.

„Já si myslím, že jediný problém, který z toho svítí, je ten, že přímé zadání nebylo automatické podepsání a prodloužení smlouvy s jedním dopravcem. To je veškerý problém, který z toho čouhá jako sláma,“ vracel úder krajský radní pro oblast dopravy, který tak naznačil, že poslankyně Gajdůšková lobbovala za České dráhy.

České dráhy v klidu

Ty naproti tomu ale rozhodnutí Zlínského kraje nekomentují, i když přijdou o výraznou část svých zakázek v kraji.

„Rozhodnutí Zlínského kraje respektujeme. ČD nadále zůstávají hlavním železničním operátorem na jeho území. Budou po roce 2019 zajišťovat spoje na třech ze čtyř provozních souborů v kraji. Celkem půjde o 3,1 milionu vlakokilometrů ročně,“ informoval za České dráhy Radek Joklík.

Arriva se raduje

Spokojenost s rozhodnutím kraje neskrývala společnost Arriva.

„Uspěli jsme sice jenom v jedné z oblastí, do kterých jsme podali nabídku, v ostatních zvítězily České dráhy, ale přesto máme z výsledku velkou radost,“ uvedl mluvčí společnosti Martin Farář.

Přestřelku o regulérnosti postupu při výběru jejich společnosti nekomentoval.

„V Arrivě se starám o témata spojená s péčí o zákazníky. Mohu vás ujistit, že není třeba mít obavu z žádného střetu zájmů. Transport Advisory jsem zakládal v roce 2011, kdy jsem pro Arrivu ještě nepracoval. Když jsem do ní nastoupil, už jsem samozřejmě nic pro Zlínský kraj nedělal. Mohou vám to potvrdit i lidé z krajského úřadu,“ vyjádřil se k celé věci Petr Prokeš.