Nechodit do zaměstnání se stává prapodivným hitem dnešní doby.

„Ti slušnější alespoň zavolají, že nepřijdou nebo že si našli něco zajímavějšího,“ sdělil majitel zlínské stavební společnosti Izofo Maxx Milan Foukal.

NEPRACOVAT JE MODERNÍ

V době, kdy je obrovský přetlak práce a nedostatek pracovních sil, se tomu dá podle jeho slov jen velmi těžko předcházet.

„Často si zaměstnanci myslí, že mají možnost si najít lepší práci,“ vysvětluje Milan Foukal.

A navíc se prý u spousty lidí vyvinul pocit, že nepracovat je super moderní a blahobyt patří bezpracně všem.

„Jeden takový případ jsme řešili právě minulý týden. Zaměstnanec podal výpověď a přestal okamžitě chodit do zaměstnání,“ uvedl personální ředitel společnosti Kovárna VIVA Martin Lutonský s tím, že se ale nezodpovědnost netýká jen mladých lidí.

Právě totiž generace takzvaných mileniálů, kteří se narodili v letech 1983-1997, je pro svou údajnou nezodpovědnost kritizována. Tato generace podle odborníků významně nabourala zaběhnuté pracovní procesy a zvyky.

MLADÍ JSOU VYBÍRAVÍ. NEZAMĚSTNANOST JE NETRÁPÍ

„O pracovní morálce mladých se opravdu diskutuje,“ sdělila ředitelka Hospodářské komory Zlínského kraje Iveta Táborská.

Podle jejích slov zástupci každé z generací jsou nejvíce ovlivněni podmínkami, ve kterých vyrůstali. Každá z generací má odlišné hodnoty, priority, motivaci i pracovní návyky. Příkladem podle Ivety Táborské mohou být manuální profese, kde mistři často opakují, že „mladí nevydrží“ a „nechtějí pracovat“.

Firmy podle ní skutečně uvádějí zkušenosti se špatnou pracovní morálkou mladých i s jejich nezodpovědností k docházce i přístupu k práci.

„Mají ale i ty dobré zkušenosti, kdy se podaří najít mladého zaměstnance s chutí pracovat, rozvíjet se a být dobrý v tom, co dělá,“ připustila.

UPOZORNĚNÍ NESTAČÍ

Také podle Martina Lutonského nezodpovědnosti zaměstnanců nahrává současná situace na trhu práce.

„Je velká poptávka po pracovnících nejen v technických oborech,“ vysvětlil personální ředitel.

Jak takovým problémům předcházet, zatím nikdo ze zmíněných netuší.

„Snažíme se nové zaměstnance na problém nezodpovědnosti upozorňovat již při nástupu do zaměstnání,“ uvedl Martin Lutonský.

Následné řešení situace však podle něj není snadné.

„Máme ale k dispozici zákonná opatření, o která se můžeme opřít,“ vysvětlil.

Mnozí z problematických zaměstnanců si podle něj bohužel neuvědomují, že takové chování je může ovlivnit i při dalším hledání zaměstnání.

Navíc pokud by někdo přišel na úřad práce s výpovědí pro velmi hrubé porušení pracovní kázně, což jsou případy, kdy nepřijde bez omluvy do práce, může být nemile překvapen.

„Nemá nárok na podporu v nezaměstnanosti,“ vysvětlila ředitelka krajské pobočky úřadu práce ve Zlíně Miriam Majdyšová.

RADĚJI LEVNĚJI, NEŽ ABY KRADLI

Podnikatel Milan Foukal přiznává, že netuší, jak více zaměstnance motivovat. I když firma nabídne mimo platové ohodnocení, které je pro zaměstnance a živnostníky kritériem nejzajímavějším, i spoustu benefitů a výhod, zaměstnanci odcházejí.

„V naší firmě mají zaměstnanci možnost celoročně využívat služební auta. Dále na výročí narozenin či svátku dostávají dárkové poukazy. Mezi samozřejmost patří příspěvek na Vánoce, jednou ročně pořádáme firemní zabijačku a ti nejlepší na konci roku získají nárok na podíl ze zisku firmy,“ vysvětlil.

Z preventivních důvodů také nabízí zaměstnancům možnost odkupu stavebního materiálu z firemního skladu za nákupní ceny.

„Tuto praxi jsme zavedli poté, co jsme zjistili, že je pro nás lepší jim prodávat materiál s naší objemovou slevou, než aby nám ho pravidelně odnášeli ze skladu,“ dodal.

ZAČÍNAJÍ JIŽ NA STŘEDNÍ

V Kovárně Viva začínají s motivací již u studentů středních škol.

„Snažíme se jim ukázat naši firmu, nabídnout kvalitní zaučení a možnost kariérního růstu,“ uvedl personální ředitel Martin Lutonský.

I ředitelka hospodářské komory Iveta Táborská přidává, že firmy realizují celou řadu aktivit vedoucích k tomu, aby studenti poznali trh práce a nevstupovali na něj s přehnaným očekáváním.

Stejně tak je podle ní důležité, aby po absolvování školy na tento trh mladí lidé bezprostředně nastupovali, aby si upevnili pracovní návyky. Mladá generace je podle ní asertivní, sebevědomá a nemá obavy ze ztráty zaměstnání.

Pro zaměstnavatele je zde tedy úkol zaujmout a zvládnout spolupráci mezi generacemi. V krátké době však bude tato skupina mladých zaměstnanců tvořit dominantní skupinu celého pracovního trhu.

Mileniálové chtějí práci, která dává smysl

„Z výzkumů či závěrů diskusních stolů a konferencí vyplývá, co je pro tzv. mileniály v práci a životě rozhodující,“ uvedla ředitelka Hospodářské komory Zlínského kraje Iveta Táborská.

Mají prý specifické hodnoty a očekávání od svých zaměstnavatelů.

Pro mladé lidi narozené těsně před rokem 2000 je typickým požadavkem na práci, že jim musí dávat smysl. Dnešní mladí nechtějí strávit celý život v jedné firmě. Očekávají mnohem dřív uznání, respekt a kariérní růst.

„Takže tu máme odlišné potřeby a očekávání na straně zaměstnavatelů a absolventů,“ vysvětlila Iveta Táborská.

Otvírá se tak otázka, zda opravdu nutí mileniálové zaměstnavatele pochopit jejich životní styl a přizpůsobit jim pracovní podmínky.