Vodárny i někteří dodavatelé energií totiž o haváriích a odstávkách informují přímo své zákazníky, a to pomocí sms zprávy na mobilní telefon. Jenže o službě zatím mnoho lidí neví a při odstávkách jsou pak překvapení.

„Vím, že to hlásí úřad rozhlasem a bývá to třeba i na internetu. Jenže já opravdu nemám čas denně kontrolovat městský web. O možnosti sms varování mi řekla kamarádka. Od té doby tuto možnost využívám a jsem ráda. Nejsem už překvapená a stačím si zajistit zásoby vody nebo připravit věci v mrazáku," tvrdí spokojeně Martina Tomancová ze Zlína.

Přitom například vodaři na Zlínsku tuto službu spustili už v roce 2007. Na celé Moravě se dosud zaregistrovalo kolem osmi tisíc zákazníků.

„Během té doby jsme rozeslali téměř 200 tisíc sms zpráv. Informativní zprávu rozesíláme v případě odstávky dva až tři dny předem," poznamenala Markéta Bártová, tisková mluvčí Moravské vodárenské. Podle ní se v zimě dá očekávat větší počet havárií, přičemž náhradní zásobování je v mrazivém počasí velmi obtížné.

„Zamrzají totiž výpustné kohouty u cisteren," vysvětlila.

Odnesou to radnice

První, kdo je v případě odstávky takzvaně na ráně, je však magistrát, radnice či starosta. Od těch totiž lidé požadují tento servis.

„Vodaři nám dávají vědět v předstihu, tam to funguje. Elektrikáři a plynaři také. Lepší spolupráce by mohla být se společností E.on. Ta totiž v rámci úspor rezignovala na vylepování upozornění o odstávkách do bytových domů, a když jim naštvaní lidé volají, tak je odkazují na nás. Jenže i když rádi pomůžeme, naše povinnost to není," uvedl mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák.

Podle něj tak magistrát informace o odstávkách vždy posílá komisím místních částí a na webu města je i odkaz na stránky E.onu. V tomto případě je tak opět nejlepší využít sms varovných zpráv. Tuto možnost totiž nabízí i E.on.

„Způsobů, jak o plánované odstávce proudu informujeme, je celá řada. Vylepování oznámení se nyní provádí spíše v odlehlých oblastech, na venkovských samotách a chatových oblastech. V těchto případech spolupracujeme s obecními a městskými úřady. Ty oznámení umísťují na vývěsku nebo využijí rozhlas," vysvětlil Vladimír Vácha, mluvčí společnosti E.on. I podle něj je nejspolehlivější zaregistrovat si sms oznámení. 

„Tato služba je zdarma a garantuje zákazníkovi, že o plánovaných odstávkách bude s předstihem informován sms či e-mailem," uvedl Vladimír Vácha, který také připustil, že ostatní způsoby skutečně nejsou stoprocentní.

„O odstávkách informujeme tak, jak nám stanoví zákon. Přesto se někdy stává, že si naši zákazníci stěžují. O odstávce se nedozvěděli," připustil mluvčí.