VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Občas jsou spoje přeplněné k prasknutí

Zlínský kraj – Obyvatelé Zlínského kraje jsou takřka denně nuceni dojíždět za prací, vzděláním či dalšími službami. Ti, kteří nejezdí osobními automobily, využívají služeb dopravních společností, jež se zaměřují na osobní přepravu.

2.12.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Kultura cestování v kraji se sice postupně zlepšuje, ale cestující se občas nevyhnou situacím nasvědčujícím spíše opaku

Vlaky sice postupně mění tvář, ale i tak se lze stále setkat s takřka starodávnými vlakovými soupravami či mašinami. Do očí bijící kontrast mezi interiérem nových souprav a těch starých u řady cestujících ještě dnes vyvolá krom úsměvu i náznak zděšení. Nezapomenutelným zážitkem bývá především pobyt na toaletách, které jsou pro mnoho z nich noční můrou.

„Existují plány na obměnu vlakového parku. Ať už se jedná o nákup úplně nových vlaků, revitalizaci rychlíkových souprav či nasazení jednotek Regionova pro regionální dopravu. Vše se pochopitelně odvíjí od finančních prostředků,“ uvedla mluvčí Českých drah (ČD) Kateřina Šubová.

Zároveň se vyjádřila k často kritizovanému stavu toalet ve vlacích. „Modernizace a revitalizace se dotkne i toalet, které jsou za léta provozu pochopitelně opotřebované. Mimo to si myslím, že ČD vynakládají na úklid souprav včetně toalet nemalé prostředky,“ dodala. Právě podobné snahy podle ní mohou zkvalitnit jak vozový park, tak kulturu cestování.

Jízdní řády sestavuje člověk i počítač

Kromě vzhledu však lidé nejčastěji zmiňují problémy s návazností spojů, zpožděními či přeplněností vagonů. „Každý rok v prosinci se mění jízdní řád v celé Evropě. Jeho sestavování je velmi náročná práce, která řeší křižování vlaků, návaznost i další záležitosti,“ poodhalila Šubová.

Navíc poznamenala, že jej sestavuje sám vlastník železniční infrastruktury Správa železniční dopravní cesty, nikoli České dráhy, jak si mnozí myslí. „Vše probíhá pomocí počítače, který generuje údaje. Podklady a parametry však zadává člověk,“ doplnila. Problematice vytíženosti některých spojů podle ní věnují ČD pozornost minimálně čtyřikrát ročně, kdy se konají pravidelná sčítání cestujících. „Na jejich základě s objednavatelem při sestavování jízdních řádů dojednáváme časy odjezdů i zastavení vlaků či sestavení celých souprav a kapacitu,“ upřesnila Šubová.

Zpoždění podle ní může způsobit řada faktorů. Kromě možných technických problémů to je prý nejčastěji počasí. „Zimní období je s ohledem na častější kalamitu složitější, a tak se může čekání na spoj bohužel protáhnout,“ uzavřela.

Autobusová doprava hraje ve Zlínském kraji nezastupitelnou roli. Četnost spojů z jednotlivých obcí a měst do spádových míst je například podle ředitele ČSAD Vsetín Oldřicha Holubáře poměrně velká. „Je to určitý kompromis mezi možností financovat dopravu jak z tržeb cestujících, tak z veřejných rozpočtů,“ řekl Holubář. Mimo to zmínil projekt KORIS, který připravuje Zlínský kraj ve spolupráci s Koordinátorem veřejné dopravy Zlínského kraje, který by měl v budoucnu zajistit veřejnosti komfortnější informace o veřejné dopravě či sloužit jako moderní odbavovací systém a propojit jednotlivé dopravce.

„V rámci KORIS by měl fungovat celokrajský dispečink, který bude dohlížet na dodržování návaznosti jednotlivých spojů v autobusové dopravě, a také mezi železniční a autobusovou dopravou v kraji,“ upřesnil Holubář.

V letošním roce jeho společnost uvedla do provozu šest nových autobusů a v současnosti počítají s ještě dalšími čtyřmi. „Vozový park stárne kontinuálně, a proto je nutné jej pravidelně obnovovat,“ poznamenal. Samozřejmě by si dokázali i oni představit jeho větší obnovu, avšak i zde se podle něj jedná o kompromis vycházející z finančních možností.

Také některé jejich linky se občas potýkají s větším objemem přepravených pasažérů, avšak i oni jsou připraveni problém řešit. „Pokud se vyskytuje pravidelně přeplněný autobus, můžeme na základě posbíraných statistických údajů rozhodnout i o pořízení nového autobusu s větší kapacitou. Takový autobus je však dražší, proto musíme toto rozhodnutí ekonomicky odůvodnit,“ dodal.

V souvislosti se zpožděním nejčastěji zmiňuje zásah takzvané vyšší moci. „Jedná se však o velmi nízké procento,“ podotkl Holubář.

Autor: Stanislav Janalík

2.12.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
V sobotu 18. listopadu 2017 se v Sokolovně v Lípě u Zlína konala premiéra divadelního představení Mach a Šebestová. Sehrál ji Ochotnický soubor Lípa.
7

Mach a Šebestová vyprodali Sokolovnu v Lípě

Připomínka 17. listopadu ve Zlíně. Studenti a ostatní veřejnost se sešli před Univerzitním centrem, odtud všichni vyrazili v průvodu k pamětní desce obětem totalitních režimů na náměstí Míru ve Zlíně.
19

Svíčky, průvod studentů i Ovčáček miláček. Zlín si připomněl 17. listopad

DENÍK NÁM FANDÍ: Nový seriál představí sportovní týmy z regionu

Nenechte si ujít 2. díl projektu Deník nám fandí v pondělním tištěném vydání Zlínského deníku! 

Rekonstruovaný Prior se zahalil do trikolóry

Jen měsíc poté, co se rekonstruovaný Obchodní dům Zlín na pár dnů zahalil do růžového osvětlení v rámci celosvětové kampaně v boji proti rakovině prsu, zazářila tato známá zlínská dominanta opět barvami.

Víkend přinese sněžení

Už nejen na horách a ve vyšších polohách, ale podle předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu bychom se mohli jak v sobotu, tak i v neděli dočkat první sněhové nadílky již od středních poloh pod 500 metrů nad mořem. (ex)

Zdeněk Julina o roli Andreje Babiše: Když se rozčílí, má velmi osobitou dikci

ROZHOVOR / V pondělí 20. listopadu 2017 bude od 19 hodin do kin po celé ČR v přímém přenosu z Městského divadla Zlín vysílán druhý díl populárního ovčáčkovského kabaretu. Nese tentokrát název Ovčáček miláček a pomalu, ale jistě začíná kráčet ve šlépějích svého staršího bratříčka. Jedné z rolí představující zřejmě budoucího premiéra Andreje Babiše se ujal Zdeněk Julina.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT