„Zítra o tom budeme určitě ještě jednat, ale v současném návrhu vyhlášky už to je a já věřím tomu, že se do těla vyhlášky dostane, aby obchvat Otrokovic byl bez poplatku,“ uvedl v neděli pro Zlínský deník ministr dopravy Daniel Ťok.

Podle něj by se osvobození od poplatku mělo týkat jen osobních vozidel. Díky tomuto rozhodnutí klesne počet aut projíždějících druhým největším městem na Zlínsku o dva a půl tisíce denně.

„Otrokovice vyhrávají letitý boj. Zpoplatněný obchvat je nesmyslem, který ve svém důsledku škodí životnímu prostředí v našem městě a tím i jeho obyvatelům – těm navíc také z pohledu bezpečnosti. Mám opravdu radost, že jsme všichni společně po letech argumentace dosáhli v postoji ministerstva dopravy změny,“ prohlásil Milan Plesar, zastupitel města Otrokovice, zastupitel Zlínského kraje, předseda Výboru pro dopravu Zlínského kraje a člen Výboru Rady Vlády pro financování Národní strategie BESIP.

Prosadit vyjmutí otrokovického obchvatu ze seznamu placených úseků trvalo několik let. Představitelé města začali podnikat konkrétní kroky už v roce 2011.

Ministerstvu od té doby předložili celou řadu dokumentů, uskutečnilo se mnoho osobních jednání, zpracováno bylo několik odborných studií a měření intenzity dopravy.

„To nebylo o nějakém napsání jednoho dopisu. Musím říci, že jsme vyjmutí obchvatu ze zpoplatněných úseků v letech společně z pozic města Otrokovice i Zlínského kraje odpracovali. Nelze říci, že jde o dílo jednotlivce, ale každý, od poslanců, senátorů a členů samospráv ve výsledku přispěl svým dílem. Mám za Otrokovičany obrovskou radost,“ konstatoval Milan Plesar.

Podle Václava Krumphanzla z Ministerstva dopravy jsou dopravní odborníci obecně proti výjimkám ze zpoplatnění.

„Je to odborná záležitost, existuje mnoho pohledů proč tento úsek ano a tento ne. V rámci srovnání dnes nezpoplatněného obchvatu Kroměříže a zpoplatněného u Otrokovic má však vyjmutí zpoplatnění Otrokovic smysl a logiku,“ přiznal.

Návrh vyhlášky definující ve své příloze nezpoplatněné úseky dálnic v ČR pro rok 2018 nyní poputuje z ministerstva dopravy do meziresortního připomínkového řízení, odtud na stůl legislativní rady Vlády ČR a v závěru roku 2017 je očekáváno schválení Vládou ČR.

Podle majitele jedné ze zlínských spedičních firem je to sice dobrá zpráva, ale údajně jen tak napůl.

„Skutečný efekt to přinese, až bude dostavěna dálnice směrem na Napajedla,“ míní Jaroslav Mikulenský.

Řidiči totiž i když využijí nezpoplatněného obchvatu, stejně musejí sjet na rušnou křižovatku v Kvítkovicích.

„Myslím si, že v dostavbě obchvatu na Napajedla žádný zásadní problém není. Jediné komplikace by mohly být s vlastníky pozemků, ale věřím, že se dohodneme,“ uvedl ministr Ťok.

Otrokovice patří mezi města silně zatížená automobilovou dopravou. Dle výzkumu z roku 2015 projelo kvítkovickou křižovatkou denně v průměru téměř 28 a půl tisíce vozidel, za týden to bylo více než 199 tisíc aut.

V roce 2016 již tímto úsekem projelo denně téměř 29 tisíc aut, za týden šlo o více 202 tisíc vozidel.