Kvůli tomu se zastavila také veškerá příprava, která spočívá ve výkupu pozemků. „Nemůžeme ani vyjednávat s jejich majiteli, protože když se domluvíme na odkoupení, nemáme to čím zaplatit,“ konstatoval ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Karel Chudárek.

Podle jeho odhadu by alespoň na nutnou přípravu stačila částka ve výši sto milionů korun. Ani ta ale do regionu zřejmě nepřiteče. „Míst, kde by byly potřeba takové sumy, jsou v republice desítky. My se momentálně musíme soustředit na dokončení klíčových dálničních staveb, a proto další finance k dispozici nejsou,“ objasnil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Jasno o dalším osudu druhé části důležitého obchvatu tak podle něj má být nejdříve v létě. „To se bude sestavovat rozpočet Ředitelství silnic a dálnic na další rok,“ poznamenal Hanzelka.

Pro Otrokovice to rozhodně není dobrá zpráva. „Ze strany města je eminentní zájem o dokončení jihovýchodní části obchvatu Otrokovic. Ulehčilo by se tak dopravě ve městě a vozidla, která tudy pouze projíždí, by se mu mohla zcela vyhnout,“ reagovala starostka města Radoslava Matuszková.

Dodala, že v dalším vývoji zůstává optimistkou. „Uvědomujeme si nelehkou ekonomickou situaci, která zahájení pokračující stavby pozdržela. Věříme ale, že v nejbližší možné době se situace otočí a celý obchvat bude brzy dokončen,“ doufá starostka.

Město se však o uspíšení stavby obchvatu nijak nemůže zasadit. „K takovému kroku nemáme právní prostředky. Jsme ale připraveni s investorem jednat a vyjít mu vstříc,“ doplnila Matuszková.

Odložení stavby obchvatu nepotěšilo ani obyvatele Otrokovic. „Silnice jsou věčně zasekané. Úplně nejhorší je to odpoledne, a dokud se to nepostaví, líp se jezdit nebude,“ povzdechl si Martin Ančinec z Otrokovic.

Slibované zkapacitnění silnice I/49 vedoucí ze Zlína-Malenovic do Otrokovic by ale nedostatkem financí ovlivněno být nemělo. „Začne se v červnu těmi úseky, na které již máme vyřízené stavební povolení. Těch bude na celou stavbu potřeba několik desítek,“ nastínil Chudárek z ŘSD.

Na této trase ještě nejsou vykoupeny všechny pozemky. „Chybí nám přibližně třicet procent, takže práce započnou tam, kde je vše již vyřízeno. Jako první se postaví protihluková stěna u panelového domu, který bude staveništi nejblíž,“ uvedl Chudárek.

Celá stavba by přitom měla trvat dva až tři roky. „Nebude to jednoduché. Neexistuje tam totiž možnost objízdné trasy, takže provoz bude fungovat v omezené míře,“ popsal ředitel.

Rozšíření této silnice na čtyři pruhy je tak jednou z mála staveb, která se letos alespoň započnutí dočká. Podobné štěstí nemá například obchvat malé obce Lhotsko na Vizovicku, která trpí nadměrnou kamionovou dopravou již léta.

„Příprava na tuto stavbu je téměř dokončena a zbývá nám odkoupit jediný pozemek. Ovšem i kdyby se to podařilo, nejsou peníze na stavbu samotnou. Jasně se tak ukazuje, že krize není jen tématem médií, ale že zemi opravdu zasáhla,“ podotkl smutně Chudárek.

Dalším palčivým úsekem, který nutně potřebuje řádnou opravu, je také silnice I/55 z Kunovic směrem na Hodonín. „Jsou tam všude vyjeté koleje, po zimě je to navíc rozbité a je tu velice hustý provoz. Kolikrát už se oprava naslibovala a stále nic. Už tomu přestávám věřit,“ kroutí hlavou například Pavel Fousek z Kunovic.

Podle ředitele Chudárka se ale ŘSD snaží, jak může. „Víme o potřebnosti této investice. Opravdu se snažíme, abychom peníze sehnali,“ řekl. Zmíněná komunikace se měla začít opravovat už vloni na podzim, ale silničáři opět narazili na nedostatek financí.