Denně až dva a půl tisíce cyklistů

Cyklostezku Baťův kanál podle elektronického sčítače, který stojí v Napajedlích, využilo za prvních osm měsíců letošního roku neuvěřitelných 85 tisíc lidí. Je to nárůst i oproti minulému roku, kdy byl na cyklostezce provoz zahájen. Tehdy se po ní projelo 70 tisíc lidí. Zájem tak prokazatelně roste.

„V letních měsících tudy denně projede průměrně tisíc lidí, v pěkných svátečních dnech to je kolem dvou a půl tisíce lidí. Řada z nich využívá i možnost svézt se po proudu na kole a vrátit se i s kolem na lodi, která je k tomu uzpůsobena,“ prozradil Jiří Durďák ze Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu.

Zahanbit se zdaleka nenechává ani Cyklostezka Bečva, jejíž úsek z Velkých Karlovic do Vsetína byl otevřen v červnu tohoto roku. Za pouhé tři měsíce provozu sčítač na okraji hlavního města Valašska napočítal 91 tisíc uživatelů, ve Velkých Karlovicích pak 56 tisíc.

Trasa vedená údolím Vsetínské Bečvy je podle provozovatelů velmi oblíbená směrem do Vsetína. Řada cykloturistů se nechá vlakem či autobusem dopravit do Velkých Karlovic a pak se vydají po proudu řeky.

Návštěvnost stezky Vsetínská Bečva mohli do ještě závratnějších výšin pozvednou také cyklisté ze Zlínska, nyní je pro ně ale doprava k páteřní cyklistické trase Valašska složitější. Cyklobus ze Zlína do Velkých Karlovic totiž dopravní společnost ČSAD Vsetín nedávno zrušila.

Cyklobusem už brzy také v neděli

„Samozřejmě nás mrzí, že už není tento autobus s rozšířením na kola možné zejména cyklistům poskytnout. Jeho provoz nebyl rentabilní, a tak jsme museli sáhnout k úpravám,“ vysvětlil ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. Připomněl, že v sobotu se dá s kolem dostat ze Zlína do Karlovic s přestupem.

„Na příští rok se pokusíme zavést i nedělní spoj,“ přislíbil Holubář.

Velké oblibě se vedle stezky v okolí Vsetína těší i úsek v údolí Rožnovské Bečvy a ten mezi dvěma soutoky – Vsetínské a Rožnovské Bečvy a Bečvy s řekou Moravou. Na hranicích Zlínského a Olomouckého kraje návštěvnost posledního zmíněného úseku cyklotrasy sleduje Hranická rozvojová agentura, a také si nemá na co stěžovat.

„Nejvyšší denní návštěvnost, přes 1600 osob, jsme zaznamenali v Oseku nad Bečvou. V Prostřední Bečvě či Zašové se denní provoz pohybuje mezi pěti sty a tisíci uživateli. Je vidět, že obliba a využívání Cyklostezky Bečva roste na všech úsecích,“ podotýká ředitelka Hranické rozvojové agentury Michaela Škrobánková.

Z hojné návštěvnosti dvou největších cyklostezek ve Zlínském kraji samozřejmě těží i podniky v jejich blízkosti. Například rekreační areál Pahrbek v Napajedlích, který leží na trase Baťova kanálu mezi Otrokovicemi a Uherským Hradištěm.

„Každý víkend obsloužíme stovky cyklistů. Řada z nich přijíždí i na vícedenní pobyty a poté vyrážejí na celodenní výlety,“ přiblížil provozovatel Pahrbku Radim Malota s tím, že pro cyklisty plánují i nové služby jako servis či mytí kol.

Pár úseků chybí

Oblíbenost cyklotras potvrzují i samotní cyklisté, například Jan Holenda z Otrokovic.

„Směrem na Hradiště jezdím celkem pravidelně s rodinou. I na Pahrbku jsme párkrát stavěli. Špátne ale je, že se nedá dostat pořádně na druhou stranu,“ vysvětlil Holenda, který tak naráží na chybějící úsek stezky mezi Otrokovicemi a Kvasicemi. Podle nedávných vyjádření zástupců sdružení obcí podél Baťova kanálu ale i tato část vznikne v nejbližších letech.