Vlaková stanice v krajském městě bude zcela přebudována. Přibude mimo jiné podchod pro cestující a obchůdky

V souvislosti s plánovanou elektrifikací tratě z Otrokovic do Vizovic padne stávající budova vlakové stanice a místo ní vyroste nová. Dlouhodobě se hovoří i o modernizaci zázemí pro autobusy. U něj ale hrají zatím roli mimo jiné majetkoprávní spory. Konkrétní podobu centra Zlína má každopádně určit generel dopravy, který bude vyhotovený v listopadu.

V případě vlakového nádraží jsou plány předběžně jasné. Zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončují dokumentaci pro územní rozhodnutí a příští rok se chystají zpracovat kompletní projekt.

„Během let 2012 a 2013 chceme zmodernizovat trať i zbourat a postavit novou budovu výpravní stanice. Bude ji tvořit komerční část, takže nebudou chybět obchůdky ani odbavovací hala. Objekt bude bezbariérový a doplňovat jej bude podchod na nástupiště,“ přiblížil Miroslav Bocák ze SŽDC v Olomouci. Poznamenal, že úpravy budovy jsou nutné, protože současný objekt by rozšíření kolejiště bránil.

Celý záměr má dospět k tomu, že místo motorových vlaků budou jezdit během čtyř let na trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi soupravy elektrické. Měla by se tak zvýšit přepravní kapacita a zkrátit jízdní doba vlaků, čímž by se měl zlepšit komfort cestování po železnici.

Jak to bude s obnovou autobusového nádraží, je zatím otázkou. Podle náměstka primátorky Miroslava Šenkýře se o ní hovoří už šest nebo sedm let. Plány údajně brzdí složité majetkoprávní vztahy mezi majitelem a dlouhodobým nájemcem.

„Dokud neshody nevyřeší, nemáme šanci do toho vstoupit. Takže čekáme,“ podotkl Šenkýř.

Zlínské nádraží je v majetku společnosti Zlínská dopravní. Podle vedoucího stanice Zdeňka Paštěky nejsou vztahy hlavní brzdou projektu modernizace. „Důležitou roli bude hrát generel dopravy, který bude situaci v centru města řešit. Projekt se bude odvíjet například od toho, zda bude zmenšena plocha nádraží,“ uvedl Paštěka.

Územní rozhodnutí týkající se plochy obou nádraží i svitovského areálu má být podle náměstka hejtmana pro dopravu Jaroslava Drozda dořešené v listopadu. „Zatím jednáme se všemi vlastníky i uživateli areálu. Prostor totiž ovlivní i záměry univerzity nebo například přestěhování kulturních institucí do budov 14 a 15 ve Svitu. V polovině příštího roku by měl být hotový komplexní projekt nového polyfunkčního centra města a tedy i jasné řešení prostoru. Veškeré plány jsou směřovány na rok 2012,“ doplnil Drozd.