„Nepřijel jsem nic zjišťovat, jen chci poděkovat lidem, kteří zvládli obtížný provoz v nepřehledné době po záplavách,“ vysvětlil Žaluda.

Na krátké návštěvě se nejprve seznámil s bezprostřední situací po vyhlášení stavu nouze v dopravní kanceláři, kde pracovníci drah řídí každodenní provoz a odkud poprvé zjistili, že je Valašské Meziříčí odříznuto od okolního světa.

„Dnes to již vypadá, jako by se nic nestalo. Ve středu to však byl silný nápor. Vůbec jsme to na ředitelství neočekávali. Lidé zůstali bez spojů, ale naštěstí místní pracovníci mají kontakty a spolupracují na trati,“ ohodnotil ředitel.

Přestože dosud nejsou zprovozněné všechny úseky, cení si, že bezproblémově funguje náhradní doprava.

Žaluda také připomněl zkušenosti ze záplav v roce 1997. „Tenkrát nás voda překvapila také, ale teď to bylo daleko náročnější a přišlo to zničehonic. Čekáme na opadnutí a děláme maximum. Opravy v regionu a jeho blízkém okolí půjdou do stovek milionů korun,“ přiblížil.

S tím souhlasí přednosta železniční stanice ve Valašském Meziříčí Arnošt Pavlištík. „Opravy nejsou vůbec jednoduché. Snažíme se ale řídit provoz tak, aby nevznikaly větší problémy,“ řekl přednosta.

Vedle Hranic na Moravě byla na Valašskomeziříčsku situace nejkritičtější. Ještě do uplynulé neděle nejezdily vlaky do Rožnova pod Radhoštěm. „Trať se nám podařilo s omezením zprovoznit okolo čtyř hodin odpoledne v neděli,“ informoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Částka, která poputuje na opravu tratí na Valašsku je podle něj předběžně vyčíslena na dvaapadesát milionů korun.

V důsledku působení vody a propadnutí kanalizace ve Valašském Meziříčí o hloubce a šířce pěti metrů došlo také k poškození tratě a přerušení provozu v úseku Hostašovice – Valašské Meziříčí. „Je nutné počkat na zaschnutí betonu. Opravy nás přijdou zhruba na čtyři miliony korun. Práce ale probíhají bez problémů,“ přiblížil mluvčí valašskomeziříčské radnice Josef Beneš.

Zatím však není jasné, kdy bude trať zprovozněna. S omezením se počítá až do konce července. Škody jsou velmi rozsáhlé. Než se navíc Správa železniční dopravní cesty pustí do obnovy, musí být opravena kanalizace.