„Aby se dařilo tuto oblast co nejlépe rozvíjet, vznikla na začátku minulého volebního období v každém kraji funkce náměstka hejtmana pro cestovní ruch. Tento úřad by měl zodpovídat za to, že bude cestovní ruch v regionu vzkvétat. Když ale vidím, že za tu dobu k žádnému výraznějšímu posunu nedošlo, zajímalo by mě, co tam ten člověk dělá,“ uvedl mluvčí AČCKA Tomio Okamura na adresu nynějšího náměstka a dřívějšího radního zodpovědného za cestovní ruch Jindřicha Ondruše.

Podle údajů agentury navštívilo Zlínský kraj v roce 2008 76 313 zahraničních turistů, o rok dříve 79 601, v roce 2006 pak 63 182.

Náměstek Ondruš se však Okamurově kritice brání. „Nejsem si vědom, že by na tom byl kraj tak špatně. Naopak podle mě se spíš zájem zahraničních turistů zvýšil,“ sdělil Ondruš s tím, že se ke statistice agentury nechce vyjadřovat.

Jak si na tom Zlínský kraj přesně stojí však přesně nevěděl, a proto odkázal na Centrálu cestovního ruchu Východní Moravy. Ta Okamurovy údaje o třetí příčce od konce potvrdila.

Právě centrála cestovního ruchu má propagaci Zlínského kraje na starosti. Vydávání propagačních materiálů či prezentace na zahraničních veletrzích však podle Okamury nestačí.

„Je potřeba chtít a být iniciativní. Každý kraj má své specifické recepty. Stačilo by vybrat jeden a dobře ho zpropagovat. Jídlo je totiž bezpochyby vždycky největší tahák,“ upozornil Okamura.

Dodal, že velkým problémem Zlínského kraje je také nedostatečná ubytovací kapacita.

„Hotel by například měl stát někde v blízkosti, nebo přímo na vrchu svatého Hostýna. Klidně mě mohou osočovat, že je to kacířská myšlenka, ale tak je to všude na světě, tak nevím, proč u nás by to taky nešlo. Právě toto přitahuje turisty do Rakouska,“ vysvětlil Okamura.

To, že je v kraji nedostatek ubytovacích míst, Ondruš přiznává. „U toho Hostýna je to špatné. Jako kraj však nemůžeme někde postavit hotel. Kdyby však za námi přišla nějaká soukromá osoba, nebo zastupitelé obce s vypracovaným projektem na takový objekt, může jim na to kraj poskytnout dotaci z regionálního operačního programu,“ řekl náměstek hejtmana pro cestovní ruch.

O existenci takové možnosti však podnikatelé v kraji nemají ponětí. „Slyším to poprvé. Vím o mnoha lidech, kteří měli v plánu rekonstruovat nebo stavit hotel. Jestli mají opravdu možnost na to dostat dotaci, určitě toho využijí,“ vypověděl předseda představenstva sdružení podnikatelů Zlínského kraje Rudolf Chmelař. Zdůraznil, že právě investice do cestovního ruchu by mohly pomoci podnikání v kraji rozhýbat.

To, že tento region zatím opravdu nepatří mezi nejoblíbenější turistické destinace v republice, potvrdila i cestovní agentura Mary´s, která se specializuje na dovoz cizinců do Česka. „Zlínský kraj vůbec ani v naší nabídce nemáme. Zatím se ani nestalo, že by se po dovolené v tomto regionu někdo ptal,“ informovala prodejní manažerka cestovky Mary´s Martina Peclová.

Počty zahraničních turistů za rok 2008
1. Hlavní město Praha – 4057404
2. Karlovarský kraj – 476888
3. Jihomoravský kraj – 451340
4. Jihočeský kraj – 304244
5. Královéhradecký kraj – 285413
6. Liberecký kraj – 203348
7. Středočeský kraj – 181722
8. Plzeňský kraj – 155 580
9. Moravskoslezský kraj – 137956
10. Ústecký kraj – 129237
11. Olomoucký kraj – 98360
12. Zlínský kraj – 76311
13. Pardubický kraj – 60506
14. Vysočina – 55804

Zdroj: Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Reakce náměstka hejtmana Jindřicha Ondruše na článek Okamura: Zlínský kraj dělá pro turisty málo

Není pravda, že…

Není pravda, že CCRVM není dostatečně iniciativní v oslovování relevantních cílových skupin a zdrojových trhů. Centrála cestovního ruchu Východní Moravy propaguje kraj na celkem 31 veletrzích a výstavách cestovního ruchu, z čehož 9 je domácích. V zahraničí jsou obsazovány veletrhy v zemích tzv. 6 - tedy v těch destinacích, jejichž návštěvníci patří k šestici nejvýznamnějších zdrojových trhů v rámci příjezdové turistiky (Německo, Slovensko, Rakousko, Polsko, Holandsko, Itálie).

Pro tyto trhy a navíc klientelu z rusky hovořících zemí připravila CCRVM dva sofistikované produkty, tzv. Moravskou jantarovou stezku (mimo jiné za ni centrála získala národní cenu za produkt Grand Prix 2008). Produkty mají charakter kompletních programů zaměřených dle specifik jednotlivých trhů, např. na gastroturistiku, poznávací turistiku, lázeňství, památky UNESCO, aktivní dovolenou atd. Pro potřeby nabídky a prodeje produktů existuje smluvní cestovní kancelář i nezbytný B2B a B2C web.

Ročně společnost realizuje 6 poznávacích pobytů pro zahraniční novináře, touroperátory a cestovní kanceláře. Jedna z těchto studijních cest je věnována zástupcům domácích médií a cestovních kanceláří. V průběhu každého takového tripu se koná workshop se zástupci business sektoru a cestovních kanceláří, poskytovatelů služeb. Cílem je umožnit přímé obchodní kontakty.

Kraj ročně pořádá 2 speciální prezentace ve vybraných zdrojových trzích (letos proběhnou v Holandsku a Itálii). Kromě cestovních kanceláří a touroperátorů jsou na ně zváni zástupci médií, podnikatelského sektoru a místní veřejné správy. Cílem je co nejširší přímý zásah relevantní cílové skupiny - profesionálů v cestovním ruchu.

Ročně kraj (CCRVM) vydává sadu dvou až tří propagačních materiálů v minimálně čtyřech jazykových mutacích pro každou ze čtyř turistických oblastí.
Speciálními mediálními kampaněmi podporuje významné kulturní, sportovní a společenské akce.

CCRVM spravuje portál www.vychodni-morava.cz. Jeho průměrná měsíční návštěvnost dosahuje 47 tisíc návštěvníků a samozřejmě mezi nimi nechybí ani Slováci, Rakušané, Němci, Britové, Francouzi, Poláci. Ze vzdálených destinací dokonce Australané, Američané či Novozélanďané.

Od poloviny měsíce května bude web fungovat v nové, pro propagaci ještě více uzpůsobené podobě a hlavně – pro podnikatele zde bude instalován online rezervační systém. Kraj na jeho pořízení vyčlenil ze svého rozpočtu částku 2 miliony korun. Každý z hoteliérů, majitelů penzionů či jiných ubytovacích služeb může tuto moderní a v konkurenčním prostředí velmi žádanou službu získat zdarma. Zde se jedná o přímou podporu podnikatelského sektoru.

Není pravda, že nepropagujeme tradiční moravskou gastronomii. Ve spolupráci s kolegy z ostatních moravských krajů jsme letos uvedli na trh produkt Morava a Slezsko, region plný chutí a zážitků - Turistický průvodce gastronomií, folklórem a tradicemi. Jedním z nosných nabídkových produktů v rámci Moravské jantarové stezky je putování za tradiční gastronomií Východní Moravy. Samostatně CCRVM uvedla před týdnem na trh produkt Východní Morava - kraj lákavých chutí a vůní, a produkt s názvem Voda v živých proměnách, který mimo jiné propaguje tradiční nápoje této části Moravy.

Není pravda, že na Sv. Hostýně není ubytovací zařízení. Je zde velmi moderně a vkusně zařízená ubytovna Matice Svatohostýnské. Zařízení přesně odpovídá naturelu poutníků, kteří na toto poutní místo přicházejí rozjímat.

Není pravda, že podnikatelé nemají možnost dosáhnout na prostředky z evropské unie. V rámci ROP Střední Morava byly vyhlášeny na podporu infrastruktury celkem 4 výzvy. Schváleno bylo celkem 33 projektů, v celkovém objemu 654 499 026 Kč. Mezi schválenými projekty jsou i ty, které řeší rekonstrukci či výstavbu stávajících či nových ubytovacích kapacit.

Není pravda, že podnikatelé nemají dostatek informací. Při přípravě integrovaných plánů území měli v případě tří koncentrovaných lokalit (Horní Vsacko, Rožnovsko, Luhačovice a Pozlovice) celkem 12 setkání, kde měli podnikatelé možnost svými připomínkami zasáhnout do tvorby a obsahu předkládaných projektů. Podnikatelé byli rovněž členy řídících výborů těchto strategických plánů. O to více měli samozřejmě možnost ovlivnit jejich obsah svým potřebám. Mimo integrované plány rozvoje území byly realizovány i workshopy při přípravě tzv. akčních plánů, kde opět byli zastoupeni zástupci podnikatelského sektoru a mezi vybranými projekty do tzv. zásobníku projektů jsou velmi významně zapojeny projekty podnikatelské sféry. Těchto pracovních setkání proběhlo ve čtyřech turistických oblastech na patnáct

Není pravda, že kraj není nabízen v katalozích cestovních kanceláří a agentur. Nabídka hotelů a služeb ze Zlínského kraje nechybí v katalozích CK Čedok, Pressburg, ATIS, Zlintour, Hoška-tour, Properita Travel, Via Vera, Erika Tour, ČD travel, Firou tour, Reko tour, Ludor, Zars, SLAN tour. V zahraničních pak: Novasol z Německa, Frankenland Reisen z Německa, Polster und Pohl rovněž z Německa či DVM tour z Ruska.

Není pravda, že se po dovolené ve Zlínském kraji nikdo neptá - možná pouze u společnosti Maryś. Kdyby to byla pravda, pak by Zlínský kraj nemohl být v počtu návštěvníků, kteří se v loňském roce ubytovali v jeho hromadných ubytovacích zařízeních, na celkově 9. místě v rámci ČR. A nemohlo by mu patřit jedno z nejlichotivějších čísel vztahujících k délce přenocování: 2,84 noci na jednoho návštěvníka.

Je pravda, že zahraničních návštěvníků ubylo. A je také pravda, že jich ubylo v rámci celé České republiky. Návštěvnost v hromadných ubytovacích zařízeních na území celé České republiky v roce 2008 klesla. Ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku klesl meziročně počet přenocování v hromadných ubytovacích zařízeních o 8,2 %. Za celý rok pak došlo k poklesu o 3,8 %. Predikce odborných agentur pro rok 2009 je ještě více nepříjemná. Podle společnosti Mag Consulting lze očekávat, že do ČR přijede v letošním roce až o 10 % méně návštěvníků než v roce 2008. A to jako důsledech ekonomické recese, která sektor cestovního ruchu významně zasáhla.