Hlavní silnici přes Jižní Svahy uzavřou nejprve částečně, během tří podzimních dnů ale i úplně. Tisíce lidí se tak nedostanou s automobily ke svým domovům a ani od nich neodjedou. Staveništěm nebude projíždět ani městská hromadná doprava. Přesný harmonogram rekonstrukce hlavní silnice přes Jižní Svahy má být upřesněn tento týden.

„Jsou věci, kvůli kterým se svět nezboří. Myslím, že se to bude dát vydržet,“ usmál se Martin Heřkovič ze Zlína, který na Jižní Svahy dojíždí za svou maminkou. „Ty tři dny teda budou stát za to. Přežijeme to dost těžko. Bude to hodně kritické,“ obával se naopak zablokování přístupových cest Jiří Čepela z Jižních Svahů.

Silničáři chtějí rekonstrukci hlavní cesty přes Jižní Svahy zahájit už příští měsíc. Přesné termíny, kdy budou jednotlivé úseky uzavřeny, chtějí silničáři, pracovníci odboru dopravy a silničního hospodářství zlínského magistrátu a dopravní policisté upřesnit tento týden. Předběžně počítají s úplnými uzavírkami o sobotách 6. září., 11. října a 25. října.

Tři víkendové dny budou kritick

„Součástí opravy bude odfrézování staré vozovky až do hloubky dvanácti centimetrů a položení nového asfaltobetonového koberce,“ informoval mluvčí Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Vojtěch Cekota.

Většina prací bude možná při částečných uzavírkách jednotlivých jízdních pruhů. „První návrh postupu prací počítá také se třemi sobotami nebo nedělemi, kdy bude doprava, pokaždé v délce asi šesti set metrů, zcela zastavena. Jedná se o úseky od křižovatky Středová po most přes Kozlův žleb, od mostu po točnu Kocanda a od Středové po poštu Zlín 5,“ pokračoval Cekota.

Stavební firma zde chce položit poslední obrusnou vrstvu, asfaltový mastixový koberec, najednou přes celou šířku komunikace. „Umíme udělat silnici i po částech, ale kvalita při pokládce na celou šířku je úplně jiná,“ zdůvodnil návrh vedoucí inženýr odštěpného závodu 6 Pražských silničních a vodohospodářských staveb Alfons Dechet.

Silničáři předpokládají, že oprava páteřní komunikace způsobí na sídlišti Jižní Svahy vážné dopravní komplikace. „Bohužel sídliště je napojeno na centrum města jen touto jedinou silnicí, takže každé omezení vyvolává závažné dopady na plynulost provozu a na dopravní dostupnost některých ulic a domů. Chceme--li však Okružní ulici kvalitně opravit, dočasným problémům se nelze vyhnout, protože vhodné objízdné trasy zde neexistují,“ konstatoval ředitel ŘSZK Bronislav Malý.

Práce za čtyřicet milionů korun

Dopravní společnost Zlín – Otrokovice už pro úplné uzavírky vypracovala návrh náhradních tras MHD s využitím točny Středová pro všechny linky a s objízdnou trasou přes Vršavu a ulici Mezilesí kolem psího útulku. Objízdné trasy budou vyznačeny i pro motoristy. Rekonstrukce silnice III/49018 přes Jižní Svahy má stát čtyřicet milionů korun. Dodavatel by měl stavbu odevzdat v listopadu.

Martin Lavay