Především té části, která prochází jižním Valašskem a údolími Bílých Karpat. V úseku od Újezdce u Luhačovic až po státní hranici ve Vlárském průsmyku se totiž postupně celá dráha rekonstruuje. O náročnosti prací svědčí už jen rozpočet. Opravy mají vyjít až na 300 milionů korun.

Protože se postupuje úsek od úseku, musejí cestující počítat s častými výlukami a někdy i zpožděním. Ještě tento týden platí například výluka v úseku Bojkovice–Slavičín.

,,Výluky budou na této trati probíhat až do konce roku. Nejbližší jsou naplánované na srpen, září a začátek října," informovala Kateřina Šubová, mluvčí Českých drah pro Moravu. Konkrétně nepojedou vlaky v úseku Slavičín– Bylnice od 26. 8. do 5. 9.

Od 9. září až do 6. října bude nutné využít náhradní autobus od Bylnice až do Vlárského průsmyku. O termínech dalších omezení dosud není rozhodnuto.

Zjednodušeně řečeno, v rámci rekonstrukce by se měla zvýšit bezpečnost trati a měly by být nainstalovány nové, moderní technologie, které umožní ovládání jednotlivých stanic na dálku.

Zastávky Nezdenice, Bojkovice a Slavičín budou ovládány ze stanice Bojkovice 
a Bohuslavice nad Vláří, Bylnice a Vlárský průsmyk potom ze stanice Bylnice.


„Hlavním cílem investice je racionalizovat železniční dopravu. Instalování dálkového ovládání zlepší operativní řízení a umožní snížit počet zaměstnanců potřebných k obsluze trati. To přispěje ke snížení celkových nákladů potřebných na provoz této trati," uvedl Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční a dopravní cesty, která celou akci realizuje.

Větší zásah čeká stanici v Bohuslavicích nad Vláří, kde bude nové uspořádání kolejí.

„Opravíme i dva mosty v Bylnici. Stavební úpravy se také budou týkat stanic Vlárský průsmyk, Bohuslavice, Slavičín a Nezdenice," doplnil ještě Jakub Ptačinský.

Právě Slavičín bude nyní v centru dění, respektive oprav. Podle starosty Jaroslava Končického však význam a využití Vlárské dráhy pro obyvatele Slavičína postupně klesaly.

Až na Slovensko 
se zatím vlakem nedostanete

Po dráze se totiž dostanete do měst v sousedním okrese, tedy do Bojkovic či do Uherského Brodu. Pro obyvatele Slavičína je přitom významnější spojení na Zlín či Luhačovice.

„Méně lidí už snad ani jezdit nemůže. Nemyslím si však, že by to bylo primárně nezájmem. Během několika let došlo ke zrušení a změnám tolika spojů, že to lidi odradilo. Nejdřív se zrušily rychlíky, pak spěšné vlaky. Zrušené jsou spoje na Slovensko. České dráhy si zkrátka neuměly cestující udržet," domnívá se starosta Slavičína.

Podobně to vidí i David Krahulec z Uherského Brodu.

„Úsek Vlárské dráhy od Pitína až do průsmyku považuji za jednu z nejhezčích železničních tratí, minimálně v kraji. Je hrozná škoda, že už nefunguje spojení na Slovensko. Ale obnova půjde stěží, když si lidé na cestování vlakem odvykli," myslí si fanda železnice. České dráhy údajně zájem mají. Míč je však na straně slovenského dopravce.

„Jednání probíhají, ale hlavní roli má stále ekonomika, rentabilita spojů, tedy i poptávka," doplnila mluvčí Českých drah.

Fakta 
o rekonstrukci

- Předpokládané ukončení projektu – leden 2016

- Náklady rekonstrukce – 299 milionů

- Dotace z EU – 188 milionů

- Co bude nové – staniční zabezpečovací zařízení, kabeláže, přenosová zařízení, rádiové systémy, informační a kamerový systém, technologie pro dispečery a dálková diagnostika, silnoproudé rozvody, venkovní osvětlení

Obce a města okresu Zlín na Vlárské dráze

- Slavičín (Hrádek)

- Divnice

- Bohuslavice nad Vláří

- Štítná nad Vláří-Popov

- Brumov-Bylnice

- Brumov-Bylnice (Svatý Štěpán, Vlárský průsmyk)

Co je Vlárská dráha Železniční trať z Brna přes Veselí nad Moravou a skrz Vlárský průsmyk do Trenčianské Teplé. Trať měří 179 kilometrů. Stavba dráhy probíhala v letech 1883– 1888. Název nese podle řeky Vláry ve svém závěrečném úseku. V době bývalého Československa šlo o hojně využívanou trasu, kterou často brázdily rychlíky a spěšné vlaky. Trenčianská Teplá sloužila jako přestupní stanice, odkud jste mohli dále pokračovat například i do Tater. Cesta z Brna trvala zpravidla 3,5 hodiny. V současnosti převažují vlaky regionálního významu. Nakrátko bylo od jízdního řádu 2010/11 obnoveno přímé spojení Brna a Trenčianské Teplé prostřednictím víkendového spěšného vlaku.