Kabely povedou po trolejích dopravní společnosti a v zemi

Křemíkové optické vlákno se používá zejména pro vysokorychlostní přenosy dat. „Všichni budou mít další možnost připojení k internetu, navíc daleko rychlejší a bezpečnější, než jakou mohou poskytnout klasické kovové kabely,“ uvedl náměstek primátorky Hynek Steska (ODS).

Náměstek naznačil, proč se město v této záležitosti angažuje. „Chceme v budoucnu vytvořit portál, přes který by obyvatelé Zlína mohli elektronicky komunikovat s úřadem, případně i platit poplatky. Proto čím více domácností bude připojeno na internet, tím lépe,“ sdělil.

Část linek zavěšuje Zlín Net na troleje městské Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice. DSZO by pak mohla díky spolupráci za výhodných podmínek používat optická vlákna. „Třeba ke kontrole automatů na jízdenky nebo měníren, které zajišťují stálou dodávku proudu do trolejí,“ navrhl výkonný ředitel Zlín Netu Michal Mucska s tím, že optika by měla větší životnost a spolehlivost než stávající spojení pomocí modemů.

Také radnice může získat určité výhody. „Mohly by se propojit úřady navzájem, i městské s krajskými, a telefonováním přes tyto linky by se daly ušetřit statisíce korun měsíčně. Teprve ale budeme jednat o tom, zda a jak samotný magistrát tuto síť využije,“ upřesnil náměstek Steska.

Zhruba sedm kilometrů linek z optických vláken už Zlín má. Spravuje je město a používají například strážníci. „Jejich prostřednictvím jsme připojeni na internet, telefonujeme a zejména řídíme kamery. Optický kabel zvládá velmi dobře přenos velkého objemu dat, jako jsou videa, a je opravdu bezpečný z hlediska možného odposlechu,“ popisoval ředitel tamní městské policie Milan Kladníček.

„Pokud budeme rozšiřovat kamerový systém, chtěli bychom využít i tu právě vznikající soukromou síť,“ dodal. Nataženo už bylo přibližně čtyři a půl kilometru kabelů vesměs na ulici Štefánikova, dnes má přijít na řadu ulice Přílucká. „Postupujeme rychlostí kilometr a půl týdně. Musí ale být příhodné počasí, nesmí pršet,“ řekl ředitel Zlín Netu Mucska. Síť nakonec povede až do Otrokovic.

Na trolejovém vedení bude rozmístěno asi padesát kilometrů linek. „Je to mnohem rychlejší a levnější. Uprostřed města bychom nejspíš tolik kabelů nikdy nemohli zakopat,“ podotkl. Dalších padesát kilometrů však bude položeno do země, a to podle Mucsky do pěti let.

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY ZE ZLÍNSKÉHO KRAJE:

Zpravodajství Sport Kultura Podnikání Černá kronika