Silnice má smysl jen jen pro dálkové spoje, ovšem i ty „ušetří“ pouze kolem pěti minut. Nákladním dopravcům ale vyhovuje: je bez výtluků

Naději Otrokovic vystřídalo zklamání

Například v Otrokovicích měla R55 ulehčit tíživé dopravní situaci. Avšak její zpoplatnění chvilkovou úlevu velmi záhy ukončilo. Nepomohla ani žádost Otrokovic o udělení výjimky, kterou ministerstvo dopravy zamítlo.

„Stále vše analyzujeme po právní i funkční stránce. Až poté budeme moci přistoupit k dalším krokům,“ konstatovala mluvčí Otrokovic Lenka Krupková. S příchodem jarního a letního období se navíc podle ní může situace ještě zhoršit, protože se za volant vrátí i motoristé, kteří přes zimu nejezdí. Nákladní dopravci navíc sice možností R55 využívají, avšak rozhodující je dnes i ekonomické hledisko. „Určitě zrychluje dopravu, ale zároveň to dopravce stojí peníze,“ udeřil hřebíček na hlavičku vedoucí skladu firmy Gaston Martin Kevický. Podle něj tak není divu, že i nadále dopravci hledají levnější cesty. „Záleží to na tom, jak dobře znají okolí. Ti místní často znají komunikace bez mýtného, ti vzdálenější ale R55 často nepohrdnou,“ doplnil.

Rychlostní komunikace R55 je podle Jaroslava Vrby ze společnosti Solotrans jednoznačně přínosem. „Nejenže zrychluje dopravu, ale navíc přispívá k plynulosti a výrazně snižuje spotřebu. Nemusíme totiž neustále zpomalovat, když se vyhýbáte dírám v silnici,“ poznamenal. Investice do dálniční známky se tedy v tomto případě vyplatí. Ovšem ještě by to prý chtělo dotáhnout stavbu I/49.

Osobní dopravci R55 nevyužívají

Největší autobusový dopravce v kraji ČSAD Vsetín sice pravidelně vyhodnocuje možnosti, které se před nimi otevírají, avšak jejich vozy s cestujícími po R55 jen tak nepojedou. „Mnohem důležitější než ušetření času je pro nás dopravní dostupnost v regionu, což je koneckonců ošetřeno i smlouvou se Zlínským krajem,“ osvětlil ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. Zároveň připustil, že jakákoli změna musí být dlouho zvažována. „Učinili jsme nějaké zkoušky, avšak zájem o vzdálenější zastávky, které jsme třeba vypustili, stále přetrvává. Proto v současnosti volíme spíše kompromis,“ odhalil.

Také Student Agency zatím zůstává věrná původním trasám svých autobusů. „Z hlediska komfortu cestujících zvažujeme úpravu jízdního řádu. Obzvláště pro cestující, kteří využívají večerní spoj do Zlína, by mohlo být výhodnější využít právě R55. Rozdíl mezi ní a současnou trasou je sice jen pět minut, avšak i ten by jim mohl zajistit pohodlnější návaznost dalších dopravních prostředků,“ podotkl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Zároveň však dodal, že prioritou pro ně zůstává, aby každý spoj jezdil načas. „Právě z tohoto důvodu chceme jinou trasu nejprve řádně otestovat, a teprve na základě toho se rozhodnout, zda přistoupíme k určitým změnám,“ prozradil s tím, že Kroměříž rozhodně zůstane jedním ze stanovišť jejich autobusů.