Jednou z největších bolestí Zlína je dlouhodobě autobusové nádraží. Ačkoli by v ideálním světě měl být tento prostor „výkladní skříní“ krajského města, který vítá a láká návštěvníky, ani zdaleka se tomu neblíží. Ve většině cestujících naopak vzbuzuje spíše negativní reakce.
„Pokud bych tady přijel na výlet třeba z Prahy a jako první bych po vystoupení z autobusu uviděl místní nádraží, tak bych se asi rovnou otočil a jel domů,“ řekl Deníku Zlíňan Jaroslav, který zrovna na nástupišti vyčkával na příjezd svého autobusu.
Nahrává se anketa ...
Zlínské autobusové nádraží vlastní společnost Z-Group. Podle vyjádření mluvčího společnosti Miroslava Slaného vlastník vnímá, že současný stav nádraží je nevyhovující a je terčem kritiky.
„Již delší dobu máme připraven projekt nového dopravního terminálu, kdy by mělo vzniknout zcela nové autobusové nádraží. Do té doby autobusové nádraží postupně prochází dílčími změnami, aby nebylo v tak neutěšeném stavu. Zavázali jsme se, že autobusové nádraží revitalizujeme a že ho budeme po celou dobu až do kompletní rekonstrukce trvale udržovat v odpovídajícím standardu. A to také děláme,“ uvedl na dotaz Deníku Miroslav Slaný.
Neustále se upravuje
Zároveň připomněl, že v posledních třech letech už došlo k řadě úprav.
„Revitalizovali jsme a upravili fasády a vnější plášť budov, opravili jsme atiku a fasádu, doplnili jsme chybějící obklady. Jsou opravena nástupiště, podchody, čekárny a odjezdová stání. Například do opravy čekárny jsme investovali v uplynulých letech 700 tisíc korun. Dnes je čekárna tedy poměrně kulturním místem. Stejně tak jsou na nádraž vybudované toalety. Obnovili jsme nátěry sloupů a stojanů. Vyměnili jsme zdeformované odpadkové koše a pravidelně odstraňujeme reklamní plakáty a posprejování povrchů. V řadě případů je to sisyfovská práce, pořád dokola,“ vyjmenoval mluvčí.
I přes tyto opravy je na nádraží stále co zlepšovat. I proto v posledních letech častokrát zaznívaly hlasy o razantnějším přebudování výpravní budovy. „V situaci, kdy se objekt bude za pár let bourat, nebudeme investovat deset milionů do budovy, kterou třeba za tři, čtyři roky shodíme. Vzhledem k budoucí výstavbě ji nijak zásadně předělávat nebudeme. Předpokládáme, že se za několik let vybuduje zcela nová výpravní budova,“ reagoval Miroslav Slaný.
Nejprve železnice, poté nádraží
V jaké fázi je tedy stavba nového nádraží, potažmo výpravní budovynve Zlíně? Autobusové nádraží se bude stavět, až bude dokončené zdvojkolejnění a elektrifikace železniční trati Otrokovice-Zlín a až bude dokončena výpravní budova vlakového nádraží.
„Toto vše na sebe nezbytně navazuje. Studie počítá s tím, že budou probíhat jednotlivé etapy. V první etapě bude dokončena elektrifikace trati, výpravní budova a komunikace, která je před výpravní budovou, a až poté bude následovat druhá etapa, ve které bude postaveno nové autobusové nádraží, které bude kolmé k tomu stávajícímu,“ sdělil mluvčí.
Zároveň poznamenal, že společnost Z-Group má zpracovanou studii a vizualizaci, stejně tak dokumentaci pro stavební povolení.
„Čekalo se ale na vydání územního rozhodnutí na dvojkolejku. Výpravní budova totiž navazuje na budovanou trať, z výpravní budovy povede podchod na zvojkolejněnou trať,“ doplnil Slaný s tím, že v polovině prosince loňského roku podala společnost žádost o stavební povolení na výpravní budovu.
V současnosti byla podána žádost o stavební povolení jak na železniční trať Otrokovice-Zlín ze strany Správy železnic, tak na výpravní budovu.
Autobusové nádraží se zmenší a posune
Vybudování nového nádraží bude následovat po výpravní budově.
„U nového autobusového nádraží je v tuto chvíli přerušeno územní řízení, překrývala se totiž územní řízení objízdné komunikace a autobusového nádraží. Do konce února podáme žádost o obnovení územního řízení a to bude pokračovat dál. Věříme, že bude vydáno územní rozhodnutí,“ řekl Miroslav Slaný.
„I zde ale platí, že dokud nebude trať, nebude nová výpravní budova, nové komunikace a samozřejmě ani nové autobusové nádraží. Všechny tyto stavby na sebe postupně navazují,“ dodal mluvčí.
Nové autobusové nádraží se mírně posune směrem k nadjezdu - Gahurově ulici. Plocha nového nádraží se zmenší, počet odjezdových stání by však měl zůstat zachován.
Zlíňané si ještě několik let počkají
Díky výstavbě nového dopravního terminálu dojde k celkové modernizaci vstupní brány do Zlína. Zároveň vznikne nový moderní dopravní uzel, který bude integrovat veřejnou hromadnou dopravu.
A kdy se tak stane?
„Výstavba výpravní budovy je zcela závislá na stavbě kolejiště v oblasti Zlín střed. Tím pádem jsme časově vázání na Správu železnic. Proto nedokážeme přesně říct datum, kdy dojde k zahájení stavebních prací na nové výpravní budově. Podle velmi hrubých odhadů, a pokud vše půjde hladce, by se nová výpravní budova mohla postavit v letech 2028 až 2030. Jak jsem uvedl, nové autobusové nádraží je až další etapa, tedy jeho výstavba začne až poté,“ nastínil Miroslav Slaný.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ředitel Zoo Zlín Roman Horský o uplynulém roce 2023.