Autobusové nádraží

Asi největší bolestí Baťova města je autobusové nádraží. Místo toho, aby bylo „výstavní skříní“, která vítá a láká návštěvníky, připomíná pohled na nádraží po vystoupení z autobusů prostředí z podsvětí. 

Zlínské autobusové nádraží vlastní společnost Z-Group. Podle dřívějšího vyjádření mluvčího společnosti Miroslava Slaného, se nádraží dočká změn teprve až s vybudováním nového dopravního terminálu.

Stav autobusového nádraží ve Zlíně.
Zlínské nádraží změní vzhled, nejdřív ale za tři roky

„Vnímáme, že současný stav autobusového nádraží ve Zlíně je nevyhovující a že je oprávněně terčem kritiky ze strany obyvatel i cestujících. Již delší dobu máme připraven projekt nového dopravního terminálu, kdy by mělo vzniknout i zcela nové autobusové nádraží,“ uvedl loni pro Deník za společnost Miroslav Slaný.

Nové, upravené místo po budově EKOFERM na autobusovém nádraží ve Zlíně.
První vlaštovka na autobusovém nádraží ve Zlíně: nový, zrevitalizovaný prostor

Budova bývalého okresního soudu

K dalším ostudám Zlína patří bezpochyby stav budovy bývalého okresního soudu. Její rekonstrukci brzdí majetkoprávní vztahy. Kdysi patřila mezi historické skvosty Zlína. Dnes je oprýskaná, pomalovaná a chátrá.

V roce 2011 převzalo budovu bývalého okresního soudu a přilehlé pozemky Město Zlín.

Ale protože má kvůli soudním majetkovým sporům s vlastníkem sousedních pozemků svázané ruce, nechce do budovy investovat. Zatímco samotný objekt i s některými plochami patří od roku 2011 radnici, většina pozemků přiléhajících k budově má jiného majitele.

Bývalá budova soudu ve Zlíně
Špatný stav budovy bývalého soudu není lidem ve Zlíně lhostejný

Je jím společnost EKO-UNIBAU Praha. Podle dřívějšího vyjádření šéfa společnosti Jaroslava Čecha pro Zlínský deník, bude možné řešit osud lokality nedaleko náměstí Míru až po rozhodnutí soudu.

„Soudy trvají už dlouho. A kdy skončí se nedá odhadnout,“ uvedl dřív během jednání na radnici Jaroslav Čech.

Podchody na Jižních Svazích

V ulici Okružní, která je páteřní komunikací třicetitisícového sídliště Jižní Svahy, jsou pod ní vybudovány celkem čtyři podchody. Lidé je však mimo jiné zřejmě kvůli jejich stavu, využívají jen velmi omezeně. Často tak dochází ke kolizím mezi chodci a automobily. Například letos v březnu tak vyhasl život pětadvacetiletého muže.

Dopravní nehoda ve Zlíně na ul. Okružní, 20. března 2021.
Lexus ve Zlíně srazil mladého chodce. Ten na místě zemřel

První ze čtveřice podchodů je v sousedství ulic Družstevní a Nad Stráněmi, pod prvním segmentem. Přestože v okolí tohoto podchodu jsou dva přechody pro chodce a další podchod na Slunečné, lidé si občas zkracují cestu v tomto úseku ve dvou místech, kde není ani vyznačen přechod.

Pět metrů od prvního podchodu tak přebíhají komunikaci ke zmiňovaným ulicím. Řidiči sjíždějící ze sídliště směrem do města, zde o přebíhajících lidech nemají na rozhled několika málo metrů ponětí, téměř do poslední chvíle.

Na Jižních Svazích by si řidiči i chodci měli dát pozor v místě, kde došlo k tragické dopravní nehodě, zhruba pět metrů nad třetím podchodem na sídlišti, kousek od nákupního centra Billa. Přitom stačí pár chvil, kdy i zde mohou chodci využít podchod a zby
Nebezpečná místa, kde ve Zlíně skáčou chodci pod auta. Podívejte se

Podobná situace je i u dalších podchodových místech na "Svazích".

Podchody na sídlišti Jižní svahy ve Zlíně.
Jít děsivým podchodem, nebo raději přeběhnout přes cestu? Hlasujte!

Víte o dalších ostudných místech ve Zlíně, která měla být zmíněna? Napište nám o nich

Bezdomovci

Jedním z nejdiskutovanějších problémů krajského města jsou někteří nepřizpůsobiví lidé bez domova.

Nejčastěji je můžete vidět na zlínském autobusovém nádraží, v parku Svobody nebo přímo na zlínském náměstí Míru před radnicí.

Zákon však zní jasně: Městská policie Zlín ani příslušníci republikové policie nemohou tyto osoby vykázat, pokud nepřekračují zákon nebo neporušují městské vyhlášky.

Ilustrační foto.
Možnost, jak dostat bezdomovce z centra, není

„Pro strážníky není problém je z parku, za předpokladu porušení obecně závazných norem, vykázat. Ovšem potřebujeme znát místo, kam by mohli jít. Musíme jim umět něco nabídnout. Nemůžeme je jen přesouvat celým Zlínem," vysvětlil dříve pro Deník ředitel zlínských strážníků Milan Kladníček.

Ilustrační foto
Rušný večer na autobusovém nádraží ve Zlíně. Strážníci krotili bitku

Železniční most Prštné

Nebo také most smrti. Na začátku listopadu 2017 z něj spadl devětadvacetiletý muž. K mostu u marketu ve Zlíně-Prštném, ze kterého mladý muž spadl do řeky Dřevnice a zabil se, se doposud nikdo nezná.

Most ve Zlíně - Prštném, odkud spadl devětadvacetiletý muž.
K mostu smrti se nikdo nezná. A nikdo na něj zatím nemůže

„Bohužel se muž pohyboval v místech, které jsou veřejnosti nepřístupné. Vede tudy totiž železniční vlečka,“ komentoval tenkrát událost za Drážní úřad mluvčí Martin Novák.

Policie případ později odložila.

Prostor vstupu z obou stran byl zapáskován, později se na těchto místech objevily kovové zábrany. Toto místo totiž využívali lidé jako zkratku.

Dnes jsou zábrany vyvráceny, v mostu další ztrouchnivělé trámy propadaly do vody, takže je pohyb osob v těchto místech extrémně nebezpečný.

Železniční trať, přejezd a zastávka Zlín-Podvesná

Jedná se o jedno z nejnebezpečnějších míst ve Zlíně. A i když železniční trať Vizovice – Otrokovice se táhne celým krajským městem, nejčastěji dochází ke srážkám s vlakem právě v těchto místech. Právě na začátku června se zde srazil nákladní vlak s chodcem.

Na železničním přejezdu ve Zlíně na Podvesné vlak srazil chodce
Vážná nehoda ve Zlíně. Nákladní vlak srazil chodce

„Jen letos jde o druhou srážku chodce v těchto místech,“ potvrdil Deníku za Drážní inspekci mluvčí Martin Drápal. Podle něj zde často vstupují chodci do kolejiště ve snaze si zkrátit cestu.

„Často spoléhají na jízdní řády osobních vlaků, nepočítají však už s tím, že místem často projíždí nákladní vlaky,“ připomněl mluvčí.

Podle statistik Drážní inspekce došlo letos v celém Zlínském kraji k pěti střetům vlaku s osobou. Tři lidé při nich zemřeli, dva lidé byli zraněni. Loni za stejné období do konce května, srazil vlak celkem devět osob, sedm lidí při nich zahynulo a dva lidé utrpěli zranění.

Nepořádek na sídlišti Jižní Svahy

Jako doslova v mraveništi to vypadá na zlínském sídlišti Jižní Svahy. Téměř třicet tisíc obyvatel nejvíce trápí hlavně málo parkovacích míst, kdy místa zabírají i vraky. Lidé zde by také uvítali větší prostor pro odkládání odpadu.

Na některých místech sídliště „zahlodal zub času“ a tak se nezřídka objevují spadené kusy omítek, zbořené zídky a další známky toho, že sídliště již „slaví padesátku“.

Graffiti

Jeden až dva případy sprejerství měsíčně řeší podle informací tiskové mluvčí policie Moniky Kozumplíkové zlínští policisté.

V krajském městě jsou výtvory tohoto druhu doslova na každém kroku. Město Zlín vynakládá nemalé finanční prostředky na jejich odstraňování.

Zlínské graffiti: umění, nádhera i ohavnosti.
VIDEO: Zlínské graffiti? Umění, krása i ohavnosti. Vyberte, které se vám líbí

Autovraky

Zabírají místa pro parkování, hyzdí okolí a lákají nenechavce. Řeč je o autovracích.

A i když na území krajského města se takových vraků - nevraků, nachází podle dřívějšího vyjádření ředitele zlínské městské policie Milana Kladníčka okolo třicítky, budou nově mizet z ulic. Díky nové legislativě je totiž bude možné odtáhnout.

Vrak u otrokovického obchvatu.
Vraky mají zmizet. V boji s nimi se městům uvolní ruce
S autovraky a dlouhodobě odstavenými auty se potýkají města i  vesnice.
Autovraky v ulicích? Jejich likvidace je běh na dlouhou trať

Hotel Družba (SOLE)

Kdysi jeden z nejnavštěvovanějších hotelů ve Zlíně, kde to doslova „žilo“.

V současnosti zeje prázdnotou a pomalu se rozpadá. Jedna částí hotelu byla přesto přebudovaná na bytové jednotky, v další části je malý supermarket.

Hlavní trakt kdysi věhlasného hotelu však zůstávají vybydlený, což je na tristním stavu budovy poznat.

Podstatná část bývalého hotelu Družba na třídě Tomáše Bati ve Zlíně od 90. let chátrá.
PODÍVEJTE SE: Chátrající Družba: Kdy ji opraví?

Víte o dalších ostudných místech ve Zlíně, která měla být zmíněna? Napište nám o nich. Třeba vydáme i druhý díl.