Ve finále jí však kompletně uleví od jakékoliv železniční dopravy: ta totiž díky tunelu bude v místě svedena pod zem. Nutností je ale dokončení roky slibované druhé části jihovýchodního obchvatu města, který poslouží coby objízdná trasa pro auta. Obchvat je zároveň pokračováním D55 směrem na Napajedla a později se počítá s výstavbou směrem na Slovácko a dále na hranice s Rakouskem.

Potíže v dopravě začnou vlivem dvou velkých staveb ve druhém největším městě Zlínska už na podzim letošního roku a potrvají zřejmě až do roku 2023. „Už na konci roku 2021 nemá být v kvítkovické křižovatce na silnici I/55 železniční přejezd. Ten bude zrušený,“ informoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Stavba železničního tunelu si vyžádá řadu velkých omezení pro veškerou dopravu, včetně pěších. Nově pak železnice mezi Zlínem a Otrokovicemi bude dvojkolejní a elektrizovaná v celém úseku, tedy až do Vizovic. Do stavby obřího tunelu se dělníci pravděpodobně pustí v roce 2020.

„Vyžádá si řadu dopravních opatření a omezení. Nejvýraznějším bude úplná uzavírka silnice I/55 na kvítkovické křižovatce v délce čtyř měsíců. V této době se pro železniční tunel provedou výkopy, pilotové základy, stěny a strop tunelu, na který se položí vrstvy silnice,“ informoval Deník mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Doprava bude odkloněna na objízdné trasy tak, že auta ve směru na Přerov budou využívat bezplatně úseku dálnice D55 mezi exity 32 a 30, kde se provoz vrátí zpět na ulici Komenského. Auta ve směru na Břeclav budou zase využívat objízdnou trasu po ulicích Nadjezd a Objízdná (viz mapa vpravo).

Čtyřměsíční výluka je plánována na období od 1. května 2020 do 31. srpna 2020. Po dobu výluky lidé využívající MHD a trolejbusy o spoje nepřijdou. Přes stavební jámu tunelu totiž položí konstrukci mostního provizoria vybavenou trolejbusovou trakcí, která umožní zachovat stávající provoz linek Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice. Plánována je i provizorní lávka pro pěší a pracovníky stavby.

Vyjít vstříc chtějí při stavbě také soukromým přepravcům (kontejnerové překladiště, teplárny), a to zachováním železniční dopravy během stavby. Řešením má být provizorní kolejové propojení železniční tratě (objezd) kolem pracovního místa.

„Náklady na stavbu železničního tunelu předpokládáme ve výši 421 951 000 korun. Výsledná cena se však ještě může lišit,“ dodal Marek Illiaš.
Dopravní společnost Zlín Otrokovice podle jejího ředitele Josefa Kocháně trvá na zajištění průjezdu vozidel MHD, včetně trolejbusů během stavby.

„Požadujeme stanovení objízdných tras a přesměrování linek MHD. Požadujeme projednání a odsouhlasení objízdných tras se zástupci objednatele dopravy, čímž jsou města Zlín a Otrokovice, včetně dohody o úhradě nákladů na zajištění případné náhradní dopravy,“ konstatoval ředitel.

Do stavby druhé části jihovýchodního obchvatu, jehož dokončení musí předcházet stavbě železničního tunelu, se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pustí na podzim letošního roku.

„Společně se SŽDC obě stavby koordinujeme, naši projektanti dolaďují, aby nedošlo ke kolizi obou staveb. My plánujeme obchvat pustit do provozu na podzim roku 2020,“ informoval šéf zlínské správy ŘSD Karel Chudárek.

Stavba železničního tunelu je ovšem některým obyvatelům příslovečným trnem v oku. Například Ivan Janeček z Otrokovic pro něj nevidí žádný důvod.

„Máme tu na Zlín krásně opravenou cestu, jezdí často trolejbusy, vlaky už dávno nemají svůj smysl. Jen se kvůli stavbě naše město odřízne od zbytku světa. Beru to proto s výhradami. Dobré je na tom jedině to, že tunel popostrčí dokončení obchvatu,“ konstatoval Ivan Janeček.

Proti naopak není Anežka Vymazalová.

„Jsem zvědavá, jak to tady pak bude vypadat. Hlavně jsem ráda, že tu konečně bude dvoukolejka,“ řekla. Velkou výhodu pak ve zdvojkolejnění a elektrizaci trati vidí Roman Hališ.

„Určitě se doprava zrychlí, jak slibovali, a nabídne se i řada dalších možností spojení krajského města s dalšími metropolemi. A bezpochyby lidé jezdící denně mezi Zlínem a Otrokovicemi se nebudou zlobit,“ usmál se.