Rodina Večeřova z Fryštáku dostala od Ředitelství silnic a dálnic povolení zůstat ve svém bývalém domě do jara 2011

„Když jsme se tehdy dozvěděli, že v těsné blízkosti našeho domu povede dálnice, byl to pro nás velmi nepříjemný šok. Stavba ale byla ve státním zájmu a tak nějaké protesty byly zbytečné,“ uvádí osmatřicetiletý Ivan Večeřa, který v domě vyrůstal a doposud tam žije se svou partnerkou, dětmi a rodiči.

Jejich dům původně k demolici určen nebyl. „Když jsme zjistili, kudy silnice povede, rozhodli jsme se požádat, aby i náš dům byl odkoupen. Kolem měl totiž vést most. Ten by stál jen pár metrů od našeho okna v obýváku,“ přibližuje Večeřa. Ze začátku se prý ŘSD ohrazovalo protihlukovými stěnami, ale nakonec ustoupilo a dům se rozhodlo odkoupit. Na odkup nemovitosti prý ale nemělo dostatek finančních prostředků. „Nenabídli nám částku, za kterou bychom vyřešili bydlení pro obě rodiny. Tehdy nám hodně pomohl současný pan starosta Doležel, který se podílel na mnoha jednáních, a výsledkem bylo, že v roce 2007 náš dům odkoupil Zlínský kraj,“ podotýká Večeřa.

Problém byl ale v tom, že on s rodinou ani jeho rodiče neměli kam jít. „Přišlo nám vhod, že se stavba rychlostní komunikace zastavila. Začali jsme stavět nové domy, jeden my a jeden moji rodiče,“ vysvětluje Večeřa.Doba, kdy mohou Večeřovi svůj současný dům obývat, už se ale velmi rychle krátí. „Demolice je naplánovana na jaro 2011,“ upřesnila Nina Ledvinová z oddělení komunikace ŘSD. V roce 2012 se má totiž podle Superstrategie znovu rozjet výstavba rychlostní komunikace R49 z Hulína do Fryštáku.

„Jedná se o velmi investičně náročnou akci. Prioritou ministerstva dopravy je především co nejrychlejší dokončení úseku umožňujícího napojení strategické průmyslové zóny Holešov na dálniční síť,“ podotkla Květa Kočová z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Kompletní dokončení stavby je podle ní reálné v roce 2017.

Na komunikaci čeká jako na smilování město Fryšták, jehož centrum je dopravně přetížené. „Po posledních jednáních jsme ale museli ustoupit z některých našich požadavků. Týká se to například zprovoznění silničního přivaděče od R49 z Fryštáku do Zlína ve stejnou dobu jako rychlostní komunikace,“ řekl starosta Fryštáku Lubomír Doležel. Otevření přivaděče se podle jeho informací prý opozdí.„Rozhodli jsme se tedy tolerovat dočasné napojení rychlostní komunikace na stávající spojnici mezi městy u firmy Ivos na okraji Fryštáku,“ doplnil starosta.

Stavba rychlostní komunikace byla zahájena v roce 2008. Kromě nedostatku finančních prostředků se ale potýkala hlavně s protesty ekologických aktivistů. Na základě jejich podnětů pak začátkem roku přišla o stavební povolení a stavební práce musely být zastaveny. Komunikace se má v budoucnu u Hulína dálniční křižovatkou napojit na rychlostní silnici R55 a dálnici D1. Náklady na výstavbu silnice R49 ministerstvo dopravy odhadovalo v minulosti na 30 miliard korun. Původní doba dokončení byla plánována na druhou polovinu roku 2011.