Zlín: co počít s osmdesáti tisíci auty?

Ve správním obvodě Zlín evidují úřady celkem 80 tisíc automobilů. Kritickým místem, kde mají motoristé problémy s parkováním je například největší zlínské sídliště Jižní Svahy. „Potřeba parkovacích míst je zde krytá zhruba z šedesáti procent. Dalších čtyřicet procent by bylo ještě potřeba vybudovat,“ posteskl si vedoucí odboru dopravy zlínského magistrátu Pavel Dohnal.

Zlínské Technické služby provozují v současnosti ve městě celkem pět placených parkovišť s jedenácti sty místy. „Počet míst není dostačující. Parkoviště u kostela, v Bartošově ulici a v Soudní ulici jsou permanentně přeplněna,“ uvedl ředitel Technických služeb Zlín František Kostelník.

Parkoviště v Gahurově ulici je už podle něj volnější, stejně jako parkoviště pod Velkým kinem. „Březnická je díky univerzitě vytížena tak akorát,“ doplnil Kostelník.

Ceny parkovného jsou ve Zlíně už přibližně tři roky stejné. Motoristé mohou nechat svá vozidla v zónách A, B a C. „Snažíme se řidiče ovlivnit tak, aby když jedou do města a chtějí trvale zaparkovat na celý den, zastavili na levnějších parkovištích a ten kousek do centra došli pešky. V centru je parkování dražší,“ vysvětlil Kostelník.

Nejlevnějším placeným místem v centru Zlína je parkoviště v Březnické ulici, kde zaplatí motoristé dvacet korun na celý den. Nejdražší parkovací místa jsou v Bartošově a Soudní ulici. „První půlhodina je za pět korun, ale do hodiny už je cena pětatřicet korun a každá další hodina za šedesát korun,“ informoval Kostelník.

Řidiči oslovení v Bartošově a Soudní ulici s parkováním spokojeni nebyli. „Je to tady hrozné. Já jsem z restaurace Morava. Jezdím sem každý den a je to hrůza. Od té doby, co se otevřelo Zlaté jablko je to tady úplně ucpaný. Všichni tu nadávají. Celé parkovné naštěstí neplatíme, máme takové slevové lístky,“ uvedl řidič Michal Janota ze Zlína.

„Je to tu plné, pochopitelně. Ale třeba v sobotu ráno to docela jde, kolem deváté. Já sem moc nejezdívám. A cena? Po té půlhodině je to docela dost,“ posteskl si i řidič Dušan Vejplacha ze Zlína.

Územní plán počítá ve Zlíně s výstavbou tří nových podzemních parkovišť na sídlišti Jižní Svahy. „Nad Okružní ulicí, nad kotelnou K5 a v Javorové ulici,“ informovala hlavní architektka města Zlína Dagmar Nová. Trendem je podle ní umisťování parkovišť pod zem. „Výhledově počítáme s podzemním parkovištěm pod bývalým Ryem, pod Priorem a v budoucnu i pod náměstím Míru,“ řekla.

Luhačovice zpracovávají dopravní studii

V Luhačovicích mohou řidiči parkovat na celkem 750 parkovacích místech. „Máme tři parkoviště v majetku města, z toho jedno ještě nové, nezkolaudované. Počet parkovacích míst určitě není dostačující,“ uvedl vedoucí odboru dopravy luhačovického městského úřadu Miloš Vala.

Luhačovice už ale připravují stavbu nového parkoviště pod Městským úřadem, na které už je vydané stavební povolení. Stavět by se mělo začít v příštím roce.

„Zpracovává se i studie statické dopravy a dynamické dopravy, v návaznosti na ní přijmeme opatření, jaké plochy by bylo ještě možno využít na stání vozidel,“ sdělil Vala.

„Parkovné je v Luhačovicích rozmezí od osmi do dvaceti korun za hodinu,“ doplnil informace o financích vedoucího odboru správy majetku luhačovického městského úřadu Jiří Šůstek.

V Otrokovicích zaparkujete zadarmo

Podle mluvčího otrokovické radnice Milana Plesara je ve městě přes čtyři tisíce parkovacích míst. „Také si uvědomujeme problém, že je jich nedostatek. Proto v současné době probíhá výstavba nových dvaceti čtyř parkovacích míst v ulici Hlavní na Trávníkách a sedmdesáti šesti parkovacích míst v ulici Mánesova. Rekonstruujeme i ulici Tylovu, ve které také upravíme parkovací místa. Nové stání zde bude kolmé,“ informoval Plesar.

Otrokovice mají mezi ostatními městy v regionu výsadní postavení. Řidičům zde při parkování nevzniká vítr v peněžence. „Na území Otrokovic lidé nikde neplatí za parkování. Město ani nikdo jiný za parkování nevybírá peníze,“ doplnil Plesar.

Martin Lavay