„Kvůli tomu, že na některých místech Zlína jede autobus takřka krokem, musím holt ráno vstávat dříve,“ postěžovala si. Spoléhat se na jízdní řád je podle ní bláhové. „Bez notné časové rezervy bych na ranní seminář jen stěží dorazila včas,“ doplnila.

Není ale sama. S pozdním dojezdem spojů veřejné dopravy jezdících mezi Zlínem a Otrokovicemi mají každý den potíže tisíce lidí. Dopravci o problému samozřejmě vědí, těžko však prý mohou nepříjemnou situaci nějak řešit.

„Naše autobusy bohužel zatím nelétají, a tak v kolonách nezřídka uváznou,“ glosoval dopravní situaci na příjezdu do centra Zlína vedoucí autobusové dopravy ČSAD BUS Uherské Hradiště Vladimír Oswald. Cestující, kteří po zmiňované trase jezdí, podle něj už se zdržením, které činívá v průměru 15 minut oproti údajům uvedeným v jízdním řádu, počítají. „Většina z nich totiž jezdí na lince pravidelně. Mrzká průjezdnost Zlínem je pak už jakýmsi evergreenem,“ vysvětlil Oswald.

V podobném duchu hovoří také ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. „Na zpožďování našich autobusů kvůli silničním omezením v katastru města Zlína jsme už zvyklí. Jedná se o dlouhodobý problém,“ připustil Holubář. Cestujícím ale prý informace o aktuálním zpoždění nesdělují.

„Nejsme k tomu vybaveni příslušnými komunikačními prostředky,“ objasnil. Nejhorší situace nastává dle jeho vyjádření kolem osmé hodiny ráno a poté mezi třináctou a patnáctou odpoledne. „V té chvíli nabírají naše spoje i dvacetiminutová zpoždění,“ uvedl Holubář.

Všichni jsou na tom stejně

Ani provozní technik společnosti HousaCar Karel Housa nezapírá, že i jejich autobusy se kvůli opravám na silnici mezi Otrokovicemi a centrem Zlína zpožďují. „Jsme na tom stejně jako všichni ostatní,“ konstatoval lakonicky. „Samozřejmě se snažíme, aby pozdních dojezdů bylo co nejméně, ale ovlivnit to můžeme opravdu jen minimálně,“ doplnil Housa, který nastínil, že zpoždění bývá v řádu minut.

Ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO) Josef Kocháň potvrdil, že největší hustoty dosahuje provoz na třídě Tomáše Bati a navazující třídě 3. května v pátek. Nejen kvůli tomu, ale i kvůli častým nehodám se pak trolejbusy a autobusy DSZO zpožďují. „Největší zpoždění jsme zaznamenali v pátek 22. dubna. Činilo 25 minut,“ sdělil Kocháň.

Společnost se podle něj ale snaží věc vždy aktuálně řešit. „Pokud dojde k většímu zpožďování spojů, zavádíme ve Zlíně například náhradní dopravu do Bartošovy čtvrti nebo na Jižní Svahy a zpožděné trolejbusy necháváme otáčet hned v centru Zlína tak, aby se bez zpoždění vracely do Otrokovic,“ konkretizoval Kocháň. To se stalo například i uplynulý pátek ráno, kdy kvůli nehodě v části Malenovice nabíraly vozy MHD zpoždění do 20 minut.

„Překvapilo mě, když na Školní požádal řidič trolejbusu, aby si ti, co pokračují dál k nemocnici, přesedli do autobusu, že on se kvůli zpoždění otáčí a jede zpátky do Otrokovic,“ popsal pasažér Radek Řihák.

O mimořádných situacích v dopravě jsou cestující DSZO informováni třeba na digitálních panelech na frekventovaných zastávkách. „Cestující, který dlouho čeká na svůj spoj, má možnost si zavolat na náš dispečink a dostane aktuální informaci o zpoždění nebo o přibližném času příjezdu nejbližšího vozu na dané lince,“ připomněl Kocháň.

Se značnými prodlevami při průjezdu Zlínem však musejí cestující počítat i nadále. „Křižovatka Antonínova by měla být hotova v srpnu letošního roku. Do té doby ale bude doprava stále svedena do tří pruhů a nějaký čas dokonce pouze do dvou,“ informoval šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Stav v Malenovicích je podle něj o poznání složitější. „Kvůli problémům s výkupem pozemků je totiž možné, že se plánované definitivní dokončení rozšiřování silnice I/49 na podzim příštího roku ještě posune,“ připustil Chudárek.