„V zásadě se jedná o jednoduché věci chceme, aby u nás bylo nařízeno omezení rychlosti na třicítku, aby se místo utrácení za luxusní hřiště nebo piktogramy na silnici raději daly peníze na opravu normálních dětských hřišť a aby bylo možné bezpečně přecházet silnici," shodují se místní občané.

Největším problémem je zmíněná doprava. Řidiči podle obyvatel rychlost v místě rozhodně nedodržují.

„Jezdí tady příliš rychle a je to nebezpečné i proto, že tady není dost přechodů pro chodce," poukázal Viktor Fruněk.

Že je situace opravdu složitá, dokládá i smutný případ zdejšího obyvatele Jana Vacka. „Našeho syna srazilo před lety na spodní ulici auto. S přáteli jsme iniciovali petici, kterou podepsalo pět set lidí. Požadovali jsme zklidnění dopravy na Obecinách a součástí petice bylo i navrhované dopravní opatření," popsal. Ani po několika letech se však nic nezměnilo. Situace je stejná.

Město tvrdí, že mu svazuje ruce státní správa i policie. Abychom měli podklad pro státní správu, musíme tam umístit radar a na základě výsledků pak vyhodnotit situaci. Ale problém je, že obytná zóna musí splňovat určité parametry," sdělil radní Josef Novák.

Tvrdí, že v budoucnu by mohlo dojít k mírnému zlepšení. „Zpracováváme generel dopravy, díky kterému víme, že doprava je v Obecinách velmi hustá. Jezdí tam několik tisíc aut denně," přitakal radní.

Dodal, že v ulici Přílucká má město v plánu zřídit další přechod pro chodce. „Policie ČR nám ale nevyšla vstříc. Může tam být pouze místo pro přecházení," posteskl si Novák.

Vedení Zlína tak nyní počítá s tím, že zahájí jednání s policií, která by mohla po celé délce silnice povolit více přechodů.

Ale je tady ještě jedna věc: město laboruje ještě mezi občany a dopravním podnikem. Dopravu nemůže zpomalit natolik, aby natáhl časy městské hromadné dopravy. Navíc připomíná, že samotná cedule 30 km/hod. kýžený výsledek nepřinese.

„Městská policie tam může chodit měřit, ale ne každý den a v každé ulici. Ceduli je potřeba doplnit stavebními úpravami, retardéry, šikanami, udělat z toho obytné ulice. Řešení je možné, ale bude stát hodně peněz," upozornil Karel Říha z odboru koncepce a realizace dopravních staveb.

Místním ale dost vadí, že se situace neřešila už dávno. Téměř všichni se shodují na nutnosti zavést v Obecinách cokoli, co zpomalí neukázněné řidiče.

„Vypadá to, že nic neděláme, ale je tomu přesně naopak. Poslední dvě rady města mají jedny z nejvyšších investic do dopravy, které magistrát za posledních patnáct let měl. Myslím, že to jde pomalu po celém Zlíně vidět. Před šesti lety měl investice do dopravy na starosti jeden člověk, dnes jich je pět. Také není v přípravě třicet akcí, ale dvě stě," vyčíslil úředník Karel Říha.

Lidé z Obecin se ale domnívají, že město investuje nesprávným způsobem. „Investice do města vidět jdou. Děkujeme, ale někde se peníze dávají do nadstandardu, přitom ve městě chybí základní věci," myslí si obyvatel Obecin Viktor Fruněk. „Hřiště jsou v luxusním provedení. Rekonstrukce prostor u Velkého kina je také nadstandard, ale bezpečnost je důležitá. Není dobré čekat, až se něco na hlavní cestě stane," upozornil.

Trnem v oku je i regenerace dětských hřišť, která proběhla před pěti lety.

„Říkali jsme, že není potřeba hřiště zásadně rekonstruovat, že nám vyhovují. Vedení města nám ale nutilo, že hřiště musí splňovat normy Evropské unie," vzpomněl. „U šestého bloku město po zrušení velkého hřiště slíbilo, že nám dá dvě pískoviště s tím, že musí proběhnout stavební úpravy, zejména posun laviček, a že pískoviště musí mít síť. K tomu ale prakticky nikdy nedošlo, tedy nechápu, jak je to možné, že tato hřiště projdou? Jsou to vyhozené peníze," zlobí se obyvatel Jan Vacek.

Zdá se ale, že tluče na zavřené dveře. „Původně jsme chtěli zrušit víc hřišť, ale na základě podnětů od občanů jsme udělali kompromis. Jedno pískoviště se vyměnilo a druhé doplnilo. Po projednání se investovalo do hřišť hodně peněz. Údržba a opravy stojí také nemalé prostředky. Snažíme se dělat maximum," zmínila Kristýna Králová z odboru městské zeleně.

V nejbližší době se obyvatelé Obecin mohou těšit alespoň na opravu ulic Díly VI a Slovenská. Prioritou jsou opravy komunikací, po kterých jezdí MHD a které jsou ještě z kostek.

Místní část Obeciny je první poválečná čtvrť postavená ve východní části města Zlína. Obeciny jsou součástí městské památkové zóny. V současnosti zde žije přibližně 2000 obyvatel.

Autor: MARCELA KANIOVÁ