Prezident Hospodářské komory ČR

Zlínskému deníku poskytl rozhovor, ve kterém hodnotí právě dopravní hrozby a příležitosti kraje. Řeč se stočila i k aktuálnímu tématu migrace.

„Migrační vlnu sleduji se znepokojením. Rozhodně sem migranty nezvu. Na druhou stranu je mezi nimi i řada technicky zdatných lidí. Není lepší toho využít? Pokládá si otázku Dlouhý.

Problémem Zlínska jsou i nedořešené rychlostní silnice a zastaralá železniční síť. Jaké to má konkrétní ekonomické dopady?

Prodlužující se schvalování dopravních projektů otravuje lidem život. Lidé na modernizaci železnic a silnic čekají a ta pořád není realizovaná. Ekonomický růst však nemusí být automatický, a proto je potřeba dopravní infrastrukturu zlepšovat. Jestliže budeme váhat, za chvilku bude polská síť rychlejší a lepší. A doprava se nám bude vyhýbat. Hlavně ve Zlínském kraji ale i v dalších krajích, proto bude klesat poptávka po službách a zpomalí se tok zahraničních investic. To by bylo pro nás špatné.

A naopak až bude vystavěná silnice R49, co to může znamenat pro ekonomiku a podnikatele v okolí?

Naplní se konečně očekávání lidí, protože lidé s její výstavbou už počítají. Pomůže také lepší lidské dostupnosti a pomůže i kultuře a turistice. Ale také k určitému luxusu turistiky a všeho, co je s ní spojeno.

Pomohlo by Zlínsku napojení na mezinárodní železniční síť? Konkrétně se dříve mluvilo o železnici mezi Vizovicemi a Valašskou Polankou, čímž by vlaky mohly dál na Slovensko. Mohl by mít tento projekt nějaký vliv?

Aby se efekt dostavil, je potřeba vyřešit i spoustu záměrů, které budou na tento strategický železniční tah navazovat. Hovořím o modernizaci a elektrizaci úseků jako třeba v případě úseku Otrokovice -Vizovice. Dále by se projekt dal pojmout jako tah mezi Moravou a Slovenskem.

Které silnice na Zlínsku hodnotíte jako kritické z pohledu opotřebení?

Podle mých informací jsou to silnice, které mají být nahrazeny silnicí R49. Ale já za krizový považuji také stav silnic druhé a třetí třídy. Nemluvě o velmi špatném stavu mostů na těchto silnicích.

Jak vnímáte aktuální migrační vlnu? Když sem opravdu přijde hodně migrantů, jaké to může mít dopady na ekonomiku a podnikatele na Zlínsku?

To je dneska složitá věc. Migrační vlnu sleduji se znepokojením. Přece jen bychom ale měli vyjádřit větší solidaritu s těmi, kteří utíkají před válkou. Myslím si, že dříve či později budeme nějaké migranty v České republice přijímat. A proto musíme být na to také připravení a najít pro ně zaměstnání. Rozhodně sem migranty nezvu. Na druhou stranu je mezi nimi i řada technicky zdatných lidí. Není lepší toho využít, když si spousta podnikatelů stěžuje na nedostatek především technických pracovníků?

Pojďme zpět na Zlínsko, v čem vidíte nevyužitý potenciál ohledně podnikání? Co byste tady zlepšil?

Zlínsko je kraj Tomáše Bati a právě na Zlínsku jsou podnikatelské geny jedny z nejlepších v republice. Tady jim radit nemůžu. Na druhou stranu roste počet stížností podnikatelů na neustálé změny legislativních norem a stále složitější zákony. Hospodářská komora proto i v legislativě podniká kroky, které živnostníkům a firmám uleví.

Myslíte si, že je dobře pro podnikání ve Zlíně, že se zde rozvíjí areál bývalého Svitu? Jaké to může mít dopady na maloobchodníky v centru města a jaké na ty ve Svitu?

Vzniká zde zázemí převážně pro mladé firmy, potřeba je i spousta dalších doprovodných služeb. Stojí zato ten areál obnovit, už kvůli jeho dědictví a ojedinělé architektuře. V případech, kde se najednou nahrne spousta kanceláří a podnikatelů, je vždycky nějaký vítěz a poražený, ale i o tom podnikání je. Ale tato revitalizace může být výhodná pro všechny.

DENISA SPURNÁ