VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Soukromník nabízí pohon auta na rostlinný olej

ZLÍNSKÝ KRAJ - To, co je v Německu anebo ve Francii zcela běžné, zaujalo Romana Küršnera z Kroměříže natolik, že si před dvěma měsíci rozšířil svoji živnost v automobilovém průmyslu.

23.8.2007
SDÍLEJ:

Roman Küršner jako první přestavěl dieselový motor na svém vlastním autě, aby mohl novinku představit veřejnosti. Foto: DENÍK/Eva Gremlicová

Podnikatel se totiž začal zabývat úpravou dieselových motorů a pohonem na rostlinný olej. Ve Zlínském kraji je jediným takovým specialistou. Ačkoliv je tato problematika v Česku teprve v kolébce, Roman Küršner věří, že v ekologických palivech dřímá budoucnost.

První přestavbu motoru vyzkoušel na vlastním autě. „Proškolila mě jedna pražská firma, která se zabývá dovozem komponentů na tento druh úpravy motorů. Udělal jsem jako první svoje auto, abych mohl lidem něco ukazovat,“ vysvětlil Küršner s tím, že veřejnost dosud často ani nemá představu o tom, že je možné jezdit na čistý rostlinný olej.

Začínal s LPG pohonem

Kroměřížský živnostník má ale zkušenosti s přestavbou motorů bohaté. Nasbíral je, když začal před jedenácti lety přebudovávat automobily na LPG pohon. „Alternativní paliva mne vždy zajímala. A když jsem se úplně náhodně setkal s touto možností, tak mne to zaujalo,“ vzpomněl Küršner, který v Hulíně mimo jiné provozuje motobazar.

Podnikatel je přesvědčen o ekologické výhodě motorů poháněných rostlinnými oleji a vyzdvihuje i jejich ekonomickou hodnotu.

„Nikdo si neuvědomuje, že se vyčerpávají ropná naleziště a cena nafty půjde prudce nahoru,“ upozornil Küršner. „Na biopalivech je navíc výhodná jejich recyklace. Olej se vypěstuje na polích našich zemědělců, může se u nás vylisovat a pak se dá do našich aut. Řepka je obnovitelným zdrojem a další rok zase vyroste,“ dodal.

Pomohlo by to farmám

Podle Küršnera je tento druh pohonu významný hlavně pro zemědělskou techniku a nákladní dopravu. „Pro toho, kdo neustále jezdí. Tomu se vyplácí nejvíce, protože podstatou celého systému je předehřev paliva. Ideální je také proto, že zemědělec si to palivo může sám vypěstovat,“ popsal podnikatel, podle kterého by farmy mohly ušetřit miliony ročně.

Přestavba motoru může stát zájemce od deseti až do čtyřiceti tisíc korun. „Nákladní auta stojí až sto padesát tisíc. Návratnost investice není jen v ceně, litr oleje se dá pořídit do dvaceti korun. Ale i na tom, že zloději olej nemohou krást,“ řekl Küršner. „Některé speditérské firmy uvádějí, že ročně na zcizování nafty prodělají až osm milionů korun,“ dodal.

Tankování? Jezdím do Tesca

Roman Küršner přiznal, že tankování je v Česku zatím problémem. „Já chodím do Tesca. Teď byla akce a olej se dal koupit za čtrnáct korun. Jinak manželka je ráda, že když jí dojde, nemusí jít nakupovat, protože najde rostlinný olej u nás v garáži,“ zažertoval podnikatel, který už jedná s lisovnami, jež produkují olej připravený přímo pro automobily.

„Zatím jej vyvážejí do Německa, ale já bych ho chtěl mít v zásobě v Hulíně. Litr by přišel asi na dvacet korun pro zákazníka. Spotřeba oleje je přitom srovnatelná se spotřebou nafty,“ doplnil Küršner. V současné době je kroměřížský živnostník schopen přestavět osobní a lehké nákladní vozy, které mají jednodušší motory a vstřikovací čerpadla. „Do budoucna se chci samozřejmě zdokonalovat,“ dodal s tím, že pro přestavbu motoru je pro něj zatím důležitý druh a stáří auta.

„Nelikviduje se původní naftový systém, vytváří se jen nový okruh s novou přídavnou nádrží v kufru, která má různou velikost dle požadavků. V autě jsou dva okruhy paliva a řidič je může přepnout na naftu, nebo na olej. Je to stejné jako LPG, systém nevyžaduje žádnou legislativu ani žádný zápis do technického průkazu,“ zdůraznil Küršner.

Žádné saze, auto naopak voní

Auta jsou schopna podle podnikatele jezdit na různé druhy olejů.

„Dá se míchat jakýkoli, ale jezdí se z ekonomických důvodů jen na tři: sójový, řepkový a slunečnicový. Olej svým hořením neprodukuje žádné saze a do ovzduší nevypouští pevné částice. Živočichy přímo nehubí a není jedovatý. Já si nemohu stěžovat, jede to velice dobře, za určitých podmínek bych řekl, že i lépe. To auto dokonce voní. Řidiči navíc ušetří peníze a zároveň pomůžou přírodě,“ shrnul své zkušenosti živnostník z Kroměříže.

23.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 12 200 Kč Pomocní montážní dělníci Pomocní montážní dělníci.. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dělené směny, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: Osobní návštěva na pracovišti čtvrtek 9-12 hod., nutná předchozí telefonická domluva.. Pracoviště: Menadstav družstvo - kaňovice, 763 41 Biskupice u Luhačovic. Informace: Serhiy Medulych, +420 777 870 755. Výroba - Výroba Obsluha strojů 20 000 Kč Obsluha strojů na výrobu a zpracování výrobků z pryže Lisař/ka pryže.. Požadované vzdělání: neúplné základní. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 13. Poznámka: . Pracoviště: Tvd-technická výroba, a. s. - křekov, 766 01 Valašské Klobouky. Informace: Vladimír Machů, +420 577 051 701. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 73 Kč Uklízeči a pomocníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 73 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracovní doba od 15.00 do 19.00 hod.. Pracoviště: Sas union s.r.o., třída Tomáše Bati, č.p. 299, 763 02 Zlín 4. Informace: Milan Strnadel, +420 577 106 472. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 6 800 Kč Uklízeči a pomocníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 6800 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: každodenní úklid vyhrazených prostor (kanceláře, chodba, sociální zařízení, bez mytí oken), Požadavky: spolehlivost, Vhodné i pro starobní důchodce, případně pro invalidní důchodce s omezením přiměřeného rozsahu.. Pracoviště: Hasičský záchranný sbor zlínského kraje, Přílucká, č.p. 213, 760 01 Zlín 1. Informace: Bc. Holbová Ing. Jitka Botková, Ing. Urubková,, +420 950 670 131,950 691 130,950 670 136.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obránce Slovácka Patrik Šimko
2

Šimko: Každý chce hrát, na tribuně vás napadají i myšlenky na odchod

Fotbalový stadion Letná ve Zlíně.

Vyprodáno! Ševci mohou znovu do čela. Stačí jediné, skolit Baník

Lepší prostředí v ambulancích ORL v Baťově nemocnici

Plánovaná rekonstrukce ORL ambulancí v Krajské nemocnici T. Bati byla ukončena. Pacienti i zdravotníci nyní ocení nové, moderní a především větší prostory.  

Berani šlapali vodu. A Hradec odčaroval kletbu

Prokletí odčarováno. Čtyři roky a osm zápasů trvalo hokejistům Hradce Králové, aby odvezli všechny body ze Zlína. Poprvé od druhého zápasu čtvrtfinále play-off 2014 Berani ztratili proti Mountfieldu všechny body.

Poznar se těší na drsné souboje. Zápas bude mít správné parametry, věří

ROZHOVOR/ Na jaře stál na opačné straně barikády. Na Letné bojoval za Baník, kterému pomohl v záchranářské bitvě skolit bývalý klub. Nyní se ale situace změnila. Útočník Tomáš Poznar je zpět ve Zlíně a odhodlaný rvát se za ševce.

Trenér Chytrý, který povede národní tým: Vím, že to asi bude pěkná šichta

ROZHOVOR/ - Od mládeže Hanácké Slavie až do národního týmu. Tak vysoko se v kariéře dostal úspěšný trenér Jiří Chytrý. Šestačtyřicetiletý rodák z Kroměříže, který v minulosti šéfoval mládeži ve Zlíně a Slovácku nebo vedl ligové fotbalisty Liberce, Jablonce, pražské Slavie nebo Dukly, kývl na nabídku dlouholetého kolegy a parťáka Jaroslava Šilhavého.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT