Odpolední doručování, jak novou službu podnik nazývá, prozatím testovali. Několik měsíců i ve Zlíně. „Současná poštovní norma, kterou určuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ), nám dovoluje doručovat balíky adresátovi jen do 16 hodin,“ uvedla mluvčí pošty Marta Selicharová.

To je dosud velký problém například pro šestačtyřicetiletou Janu Vymětalíkovou ze Zlína-Kudlova. „Mám velmi nešťastnou pracovní dobu, takže dřív než po 17. hodině doma nebývám,“ posteskla si. Sama ráda velmi často nakupuje přes internet, protože je to pro ni výhodnější finančně i časově.

Protože ji doručovatel doma nezastihne, s balíky se musí tahat z pošty autobusem, jelikož auto nevlastní. „Ve vzdálenosti problém není, ale když se táhnu s nákupem, brašnou a ještě balík, tak je to komplikované,“ dodala s tím, že doručování ve večerních či odpoledních hodinách by rozhodně uvítala.

Pošta o možnosti odpoledního doručování dosud plošně neinformovala, protože čeká na definitivní souhlas ČTÚ. Ten se k novince staví kladně. „Předpokládáme, že pro zákazníky bude projekt přínosem a zvýší úspěšnost v oblasti dodávání balíků, která je v současné době nejproblematičtější částí poskytování poštovní služby,“ uvedla jeden z důvodů, proč ji schválit, Jana Artěmenková, vedoucí sekretariátu předsedy ČTÚ.

Ten již poště vydal předběžný souhlas. Definitivní by se pak mohl vztahovat k datu 1. června letošního roku. Balíky tak bude pošta nově rozvážet každý pracovní den až do osmi hodin večer.

Testovací provoz měl úspěch

„Vše je nyní vázáno ještě na několik detailů provozního typu, které nejsou zásadní povahy,“ uvedla mluvčí pošty Selicharová. Podle ní bude nutné zákazníky o této formě doručování včas informovat, což je také jedna z podmínek telekomunikačního úřadu.

Testovací několikaměsíční provoz skončil na Zlínsku úspěchem. „Úspěšnost doručování tady stoupla podle posledního měření z 50 na 84,5%,“ pochvaloval si ředitel komunikací České pošty Ivo Mravinac. Stále ale zůstává za celorepublikovým průměrem, který je 92% úspěšnost doručení.

A jak celý princip funguje v praxi? Velmi jednoduše. Odesilatel uvede mimo adresu na balík také telefonický kontakt na příjemce. „Jakmile obdrží doručovací pošta zásilku, zavolá zákazníkovi, ve kterou podvečerní hodinu zásilku přiveze,“ upřesnila mluvčí pošty Selicharová.

Podle ní je velmi pravděpodobné, že novinka bude efektivní i pro ty, kteří si pro balík chodí na poštu. Čím více zásilek pošta doručí, tím méně lidí si ji půjde vyzvednout, a tak podle ní velmi pravděpodobně i vymizejí dlouhé fronty u přepážek.

Odpolední doručování si měl možnost vyzkoušet Jiří Karlík ze Zlína. „Byl jsem mile překvapen. Balík mi dovezli ve stanovenou dobu,“ uvedl s tím, že ale stejně vidí tuto službu jen jako poloviční krok správným směrem. Pošta totiž nedoručí v odpoledních a večerních hodinách doporučené dopisy ani ty určené do vlastních rukou.

Lidé by ocenili rozšíření systému i na dopisy

„Myslím, že by se pak hodně lidí nemohlo vymlouvat, že nebyli doma nebo nestihli zajít na poštu, když jim přijde třeba nějaký dopis od soudu nebo finančáků,“ zamyslel se Karlík. Domnívá se také, že řadě lidí by to usnadnilo zdlouhavé dojíždění na poštu a čekání ve frontách.

Pošta o tom ale ani neuvažuje. Jako polovičatý krok to vidí i sedmadvacetiletá Jitka Žůrková. „Je to sice fajn, ale mohli do toho zahrnout i dopisy. Týdně mi chodí v průměru tak dva doporučené, a toho času co strávím na poště,“ hněvala se.

Otazník vznesla také nad tím, jak bude služba v ostrém provozu fungovat. „Kdoví, jak to bude, až to zavedou plošně a budou mít doručit večer desítky nebo stovky balíků, to jsem fakt zvědavá,“ doplnila.

Jana Artěmenková z ČTÚ ale její obavy nesdílí. „Česká pošta přislíbila v případech, kdy to bude technologicky možné, vyjít adresátům maximálně vstříc,“ uvedla s tím, že samozřejmě připouští, že se najdou takoví, kteří budou i tak nespokojeni. Předpokládá, že jich ale bude menšina.

Odpolední doručování se tak s největší pravděpodobností od 1. června 2011 zařadí mezi standardní nezpoplatněné služby České pošty ve všech krajských a bývalých okresních městech, včetně jejich příměstských částí. „S dalším rozšiřováním dosahu služby Odpolední doručování prozatím nepočítáme,“ uzavřela mluvčí pošty Marta Selicharová.