Zatímco populární Kopná se do republikového šampionátu vrátila po dvouleté odmlce a na začátku loňského dubna se uskutečnil již třiadvacátý ročník, Mikuláš Rally Slušovice vznikla teprve před osmi lety jako volný exhibiční podnik, který každoročně uzavírá domácí motoristickou sezonu.

Poslední akce loňského roku 2017 ovšem přinesla těžké podmínky, když se slušovické cesty po prohrnutí a prosolení přeměnily na led.

Očekávaná a slibovaná show místo zábavy přinesla tak některým jezdcům pekelný očistec. Negativní reakce vzbudily emoce. Hlavní organizátor Josef Minařík si ale žádné pochybení nepřipouští.

„Nemůžeme jít proti platným předpisům a zákonům,“ tvrdí v tiskové zprávě, ve které obhajuje i další kroky organizátorů. O čem všem Minařík mluvil?

O letošním rallysprintu na Kopné. 

„Zůstala tady skupina zapálených pořadatelů a podařilo se nám sehnat i finanční prostředky. Právě jistota generálního partnera převážila naše rozhodnutí do toho jít. Bohužel se potvrdily naše obavy, že nenaplníme startovní listinu. Těžko říci, zda to bylo časným dubnovým termínem, nebo Kopná už netáhne tak jako dříve, nebo těch posádek už tolik není. I ve Vyškově a v Mostě jich bylo na startu málo. Startovní listiny byly zásluhou šampionátu historických vozidel naplněny jen v Pačejově a ve Vsetíně. Letošní Kopná skončila po finanční stránce lehce v minusu, což nás vůbec netěšilo. Udělali jsme ale opět kvalitní rallye, která se jela na čtyřech úsecích plus shakedown.“

O Rally Kopná 2018?

„Dali jsme si několik podmínek, z nichž ta základní nám byla ze strany Autoklubu České republiky splněna přidělením mistrovství České republiky historických vozidel. Podali jsme přihlášku a v předběžném kalendáři jsme dostali termín 6. – 7. dubna 2018. Máme už připravenou trať, ale zatím hledáme generálního partnera. Snad se nám podaří do jara zajistit potřebné finanční prostředky.”

O těžkých podmínkách a rozmarech počasí při Mikuláš Rally Slušovice.

„Ve čtvrtek jsme úsek na Rakové dvakrát projeli traktorem s pluhem, to stejné jsme provedli i v pátek. Odpoledne přišla obleva a celý úsek byl sjízdný na mokrou gumu. V sobotu byly jiné podmínky, přes noc přišel mráz, nicméně obec Zádveřice nám vyšla vstříc a použili jsme traktor s posypem. Kvůli nesjízdosti závěrečné části od lesíka k benzinové pumpě jsme přistoupili k ručnímu posypu, což nás stálo hodně úsilí. Okruh kolem dostihové dráhy byl ošetřen, opět jsme situaci řešili s městem Slušovice. Jsou tady přísné normy a musíte mít povolení k chemickému posypu. Máte silnice druhé třídy, které nelze rozsolit.“

O nepovolení pneumatik s hroty.

„Pokud někdo neumí číst a nedbá na to, že každá rallye se jede podle zvláštních ustanovení, která podléhají schválení z Autoklubu České republiky a my nemůžeme sami nic měnit, tak by neměl závodit. My, jak se dozvídáme z různých médií, jsme nikomu použití pneu s hroty neslíbili! Ve zvláštních ustanoveních bylo jasně napsáno, že na úseku Fagus Lípa nebudou pneu s hroty v žádném případě povoleny a na okruhu pouze v případě souvislé sněhové pokrývky. Před sedmi lety jsme kola s hroty při extrémní sněhové nadílce na okruhu povolili i za velkého přispění tehdejšího šéfa svazu rallye pana Františka Rosického. Souvislá sněhová vrstva letos nebyla a platné zákony v České republice nedovolují používat na komunikacích pneumatiky s hroty. Bohužel někteří jezdci z čela startovní listiny nás neustále bombardovali svými dotazy, proč nejedeme s hroty. Bratr Luboš v roli ředitele si vyslechl řadu vulgárních nadávek na svou osobu. Během hodiny se nám odhlásilo kvůli sněhu osm posádek, které se divily, že v zimě může napadnout sníh. I přesto jsme nakonec měli posádek dost.“

O seznamovací jízdě před startem a aktuálních informacích o stavu tratě.

„Kdyby seznamovací jízdy byly den před soutěží, bylo by to pro posádky mnohem složitější vyhodnotit, co obout a jak si nastavit soutěžní vozidla. Hodnotím to jako neprofesionální přístup posádek, které se neumí připravit na zimní rallye. Vítěz Martin Vlček nám ani jednou nevolal, správně si připravil auto na momentální podmínky na trati a zaslouženě vyhrál. Jiní jezdci si nakoupili za desetitisíce korun pneu s hroty a argumentovali tím, že se jede volný exhibiční podnik a zřejmě se nemusí dodržovat řády a zákony! Před startem projel celou trať delegovaný hlavní sportovní komisař a bezpečnostní delegát ASN a rozhodně se ztotožnili s námi, že použití pneu s hroty by zde neschválili. Většina startovního pole si vůbec nestěžovala na sjízdnost tratě a soutěž si užívala.”

O chování fanoušků při Mikulášské rally.

„Bohužel se chovali velmi neukázněně. Takové problémy s diváky jsme dlouho neměli. Zřejmě si neuvědomují, že motoristický sport je nebezpečný a přináší i tragické okamžiky. Soutěž jsme kvůli neukázněnosti diváků chtěli zastavit hned dvakrát. Musím opět apelovat na fanoušky, aby si uvědomili všechna rizika a dbali bezpečnosti při sledování rychlostních zkoušek.“