Nepřehledný příběh odstartovali už svým pondělním prohlášením železniční odboráři. „Stávkovat nebudeme,“ prohlásil první místopředseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Železničáře ale vzápětí překvapila Federace strojvůdců České republiky.

„Zastavíme provoz na železnici,“ prohlásili strojvůdci v pondělí večer. Jenomže v úterý mezi 13 a 14.15 hodinou bylo opět všechno jinak. Někteří strojvůdci totiž zůstali stát, jiní se ale rozhodli s vlaky vyjet. „Já vám k tomu ale nic neřeknu,“ nechtěl prozradit důvody strojvůdce vlaku 4283, který jel mezi 13 a 14 hodinou z Kroměříže do Zlína.

Železniční dispečeři a přednostové stanic zažívali horké chvíle. „Bezpečnost cestujících ale rozhodně ohrožena nebyla,“ sdělil mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Cestující byli ale hodně zmatení. Na Zlínsku jich zůstalo nejvíce stát nebo posedávat na nádraží v Otrokovicích, kde včera v době stávky nevyjelo celkem osm spojů. A postihlo to nejen pasažéry ze Zlínska.

„Doplatili jsme na to. Jde o princip, člověk si koupí jízdenku a spoléhá na službu, že bude splněna. Už tu ale čekáme hodinu a vlaky nejedou,“ posteskl si Libor Horák z Kroměříže. „Já cestuji do Hulína. Stávka mě zdrží tak o hodinu a půl,“ pokračoval David Kalík z Hulína.

„Jedu ze školy domů do Břeclavi. Zdrželo mě to asi o hodinu a půl. Měla jsem jít k zubaři, toho jsem ale musela odvolat, protože ho nestihnu,“ doplnila Liběna Štáhlová z Břeclavi. „Normálně bych byla doma ve čtyři. Takhle počítám, že dorazím tak v šest nebo o půl sedmé, protože mi ujedou autobusy,“ doplnila Jarmila Zezulová z Nového Malína u Šumperka.

Lidé zahltili svými dotazy informační kancelář na otrokovickém nádraží. „Cestující jsou pobouřeni. Neví, jak se dostanou do cílové stanice,“ nestačila zdvíhat telefony její pracovnice.

Zmatky trvaly na železnici celé odpoledne. Pětasedmdesát minut trvající stávka totiž ovlivnila i odjezdy a příjezdy vlaků po tomto čase. „Především dálkovou dopravu,“ doplnil Kubala.

Strojvůdci stávkovali hlavně kvůli důchodové reformě vlády. Vyjádřili ale také obavy o bezpečnost železničního provozu.

Martin Lavay