Ovšem ani sami řidiči autobusů nejsou zrovna vzorným příkladem. I oni mají samozřejmě povinnost se připoutat, pokud mají pás k dispozici. Podle dopravních policistů se však stále najde spousta těch, kteří to nedodržují.

„V autobuse platí zákony stejné jako v autě. Pokud řidič má ve voze pás a nepoužije ho, bude ho to stát dva body. Ze začátku jsme jim dali čas, aby si na novinku zvykli. Teď už ale nemáme důvod je nepostihovat,“ upozorňuje zástupce ředitele kroměřížské dopravní police Antonín Horák.

Pásy pro řidiče je vybaveno i kolem pětadvaceti autobusů kroměřížské dopravní společnosti Krodos.

„Jsou to ty novější, teď už se totiž do autobusů pásy pro řidiče dávají automaticky. Jestli se naši zaměstnanci při výkonu služby poutají, je jejich věc. Nijak je nekontrolujeme, jsou to jejich body a jejich peníze. Zodpovídají si za to tedy oni,“ vysvětluje jeden z dispečerů společnosti Květoslav Nábělek.

A stejně je to i u cestujících. Ze zákona vyplývá povinnost, že řidič musí vyzvat ostatní pasažéry, aby se připoutali - ať už v autě, nebo v autobuse.

„Tohle ale obstarají nálepky, které k připoutání vyzývají. Podle zákona jsou dostačující a je to tedy jen dobrá vůle řidiče, když cestujícím povinnost připomene,“ doplnil Nábělek.

V několika autobusech Krodos jsou podle něj i pásy pro pasažéry, ale jen na předních sedadlech nebo na zadní prostřední sedačce.

„Tam totiž není žádná pevná překážka, třeba madlo. Zda se cestující připoutá nebo ne, je na něm. Jestli nezná zákon je jeho smůla,“ dodal dispečer.

Výmluvy cestujících, že o povinnosti nevěděli, protože si nálepky nevšimli, jsou tím pádem naprosto zbytečné a potvrzuje to i policie.

Když se tedy pasažér nepřipoutá, dopustí se přestupku, který může jeho peněženku odlehčit až o dva tisíce korun. O této možnosti však většina cestujících vůbec netuší.

„Jezdím autobusem, ve kterém jsou pásy na všech sedadlech, nikdy jsem je ale nepoužila. Připoutaný nebývá nikdo, takže mě ani nenapadlo, že je to nutnost,“ diví se například Iveta Šenkyříková, která pravidelně jezdí z Kroměříže do Zlína dálkovým autobusem.

Právě ty musí být podle zákona vybaveny bezpečnostními pásy na všech sedadlech. Většiny autobusů, které Kroměřížsko křižují, se to však netýká. Nejsou totiž výslovně určené na dálkové linky a pásy v nich tedy budete hledat marně.

Že pažéři nemají dostatečně vžitou povinnost se připoutat, dobře ví i dopravci, kteří zájezdové nebo dálkové spoje provozují.

„Je to opravdu o neinformovanosti cestujících, což se odvíjí i od toho, že většina z nich nejsou motoristé. V zájezdových autobusech už je to lepší, tam se pasažéři poutají. V těch dálkových linkách ale pásy používají většinou jen na předních sedadlech. Možná by to chtělo rozjet nějakou osvětu,“ uznává ředitel osobní dopravy společnosti ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.