Zatímco tamní obyvatelé nemohou přijít magistrátu na jméno, mezi lidmi z Dlouhé a Sokolské panuje nejčastěji opatrná naděje, která často přechází v pomalou rezignaci.

„Nám je to tu v podstatě jedno. Drtivá většina lidí už na cokoli rezignovala a prostě se přizpůsobila. Bydlíme tu přes dvacet let, takže jsme si zvykli. Podobně na tom budou i další starousedlíci. Je to tu roky stejné, takže divit se můžou leda ti, co se sem přistěhovali," prozradil pan Rostislav při venčení psa v Sokolské ulici.

Jistá forma rezignace je patrná už jen při procházení Sokolskou ulicí. Do lepších oken tu rozhodně neinvestoval každý a větrat při ranní špičce se tu očividně také lidé už nebojí.

„Co nám taky zbývá, vyvětrat se musí," doplnil Rostislav.

Výstavba obchvatu by dle plánů radnice mohla ze Sokolské a Dlouhé ulice odvést až čtvrtinu dopravy.

„Po dobudování R49 i více," doplnil mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák.

„Já už si nemyslím vůbec nic. Mluví se o tom takových let, že nevěřím v nějakou náhlou změnu. Teď mi jezdí auta před domem a pak budou za domem. To si stejně nevyberu," prozradila Deníku paní Anna, která bydlí v lokalitě Burešov.

Její dům se tak ocitne přímo v cípu mezi stávající silnicí a plánovaným obchvatem.

V samotné Zálešné však radnici vůbec nechválí.

„Je to blbost. Protihlukovým stěnám nevěřím, a i kdyby, už to tu nikdy nebude takové jako teď," shodli se v podstatě všichni oslovení.

Není na světě člověk ten, aby se zalíbil lidem všem. Toto stále aktuální přísloví platí i pro stavby a různé rozvojové plány.

„No ať už to stojí, každý den projíždět celý Zlín nemůže bavit žádného řidiče a šťastni z toho nemůžou být ani lidé v okolních ulicích. Protesty místních ale chápu. Taky by se mi nelíbilo mít za domem rušnou silnici nebo se dívat z okna do stěny. Je to složité," prezentuje názory řidičů František Novosad, profesionální řidič z Kroměříže.

Způsobenou kontroverzi do jisté míry chápe i magistrát.

„Bohužel s žádným projektem se nelze zavděčit úplně všem. K výstavbě obchvatu jsme se však zavázali. Městu jako celku tento projekt jedině prospěje," uvedl Jiří Kadeřábek, zlínský radní pro oblast dopravy.

Související: Nečinnost? Jen zdánlivá. Přípravy obchvatu Zálešné jdou do finále

Názor redaktora

Dusící se město? Nic lákavého

Rozčarování lidí ze Zálešné plně chápu. Také si uvědomuji, že rozčarování je ještě hodně mírné slovo. Důvody jejich protestů jsem však plně pochopil, až když jsem si tuto, dosud tichou, lokalitu sám prošel. Z kanceláře působí každý takový projekt jako přínosný. Místním je však pohodlí řidičů jaksi úplně „putna". Chtějí mít klid, na který jsou zvyklí.

Když jsem se procházel v místech budoucího obchvatu, jako milovníka přírody mě plán také trochu zamrzel. Zálešná totiž splňuje to, proč bydlím na vesnici. Ticho, klid, do lesa pět minut a za domem krásný výhled na město. Jediný výrazný hluk, který jsem zaznamenal, měli na svědomí ptáci. K tomu všemu Zálešná nabízí všechny výhody krajského města. Taky bych tu chtěl bydlet… Pravda, taky bez obchvatu.

Jenže pokud vše zůstane, tak jak je, Zlín rozhodně nečeká růžová budoucnost.

Smog, kolony, přecpané ulice, dusící se město. Také nic lákavého.

LUKÁŠ FABIÁN