„Vnímáme požadavky na modernizaci starých zastávek, proto je postupně rekonstruujeme," reagoval mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák.

„Je mi v ní vedro"

Lidé si ale nestěžují jen na staré zastávky, ale někdy i na nové prosklené, jelikož je pod nimi obzvlášť v letních vedrech nesnesitelně. „Je fakt, že když čekám v létě pod prosklenou zastávkou, tak je mi opravdu hodně vedro, nicméně je jejich design nesrovnatelně lepší než u těch starých," připustil Pavel Dvořák ze Zlína.

Nikdo si však oficiálně na prosklené zastávky na magistrátu nestěžoval. „Nezaznamenali jsme ještě žádnou stížnost na nově rekonstruované zastávky. Máme pouze požadavky na údržbu, opravy a úklid zastávek," tvrdí mluvčí.

Anna Vávrová má však recept pro ty, kterým by horko na nových zastávkách vadilo. „Myslím, že jsou především postaveny pro situace, kdy je škaredé počasí. A pokud je hezky, může si každý stoupnout vedle zastávky," radí žena.

Zastávky bude město opravovat i z hlediska bezpečnostních opatření, což znamená bezbariérové úpravy či nově vybudované nájezdové bezpečnostní obrubníky. „V současnosti máme v projektové dokumentaci zpracováno přibližně 12 zastávek MHD na jejich komplexní rekonstrukci. Pokud nám budou peníze schváleny, počítáme každý rok se čtyřmi až pěti novými zastávkami," sdělil projektový manažer magistrátu Michal Zlámal. Dodal, že letos se rekonstrukce dočkají pravděpodobně zastávky v Kostelci a Zálešná V na třídě 2. května.

Také Otrokovice nezůstanou v opravách zastávek pozadu. „Postupně obnovujeme všechny zastávky na území města. Například do Objízdné ulice zajíždí nově od 1. března 2012 linka 55," uvedla mluvčí městského úřadu v Otrokovicích Lenka Krupková a rovnou dodala, že vzhledem k finanční náročnosti rekonstrukce zastávek hledá město vhodné dotační tituly.

Pro tyto účely je prý zpracovaný projekt Bezbariérové úpravy a vybavení zastávek MHD v Otrokovicích, který je rozložen do dvou etap. „V první etapě by mělo být zrekonstruováno šest zastávek s celkovými náklady 10 milionů korun. Druhá etapa počítá s rekonstrukcí sedmi zastávek za 12,3 milionu korun. Pokud bude vypsána odpovídající výzva, projekt přihlásíme," sdělila Krupková.

Otrokovické zastávky by pak stejně jako ty zlínské prošly především technickými úpravami, které by zajistily bezbariérovost. „Mělo by dojít také ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu i ke snadnějšímu nastupování a vystupování z vozidel MHD hendikepovaných občanů, seniorů i rodičů s kočárky," dodala Krupková.

Na nových zastávkách, a především na zastávce U Zámku, bude nově také opatření proti náletům ptáků. „V poslední době se po zkušenostech používají bezpečnostní svislé pásky místo nálepek s imitace dravců. Podle informací odborníků je ale nutné pásky umístit tak, aby nebudily dojem drátů či lan, na které by ptáci chtěli usedat. Konkrétně zastávka U Zámku by měla být tímto způsobem ještě letos dořešena," doplnil Zdeněk Dvořák.

Již v pondělí však ochranu proti náletům ptáků vyřešilo město alespoň provizorním nalepením maket dravých ptáků.

Jak se vám líbí nové zastávky MHD ve Zlíně?

Jarmila Štouračová, 55 let, laborantka, Zlín: Tím, že jsou zvýšené, tak se z nich dobře vystupuje. Ale jelikož jsou skleněné, tak je v nich horko a musím si stoupnout vedle.

Jakub Čech, 22 let, student, Želechovice: Líbí se mi více než ty plechové. Myslím, že ať jsou ze skla, nebo z plechu, tak pod nimi bude horko vždy.

Blanka Horáková, 52 let, trafikantka, Zlín: Staré zastávky byly lepší, protože pod nimi nebylo takové horko. Teď máte navíc jinde zastávku a nástupní místo.

Jan Juřík, 16 let, student, Zlín: Mně se líbí víc než ty staré, žádný problém s nimi nemám.

Karel Macek, 42 let, správce počítačů, Ublo: Je pod nimi horko a nula stínu. Řekl bych, že nejvíce nezvládli zastávku u vlakového nádraží, kde zlikvidovali stromy a stojíte na slunci.

Hana Fordusková, 41 let, prodavačka, Zlín: V nových zastávkách je jako ve skleníku. Vypadají lépe, ale ty předtím byly praktičtější.

Autor: Anna Macháčová