Z každého okresu vybral nejlepší úplnou a neúplnou základní školu, střední školu a dětský domov.

Mezi oceněnými bylo i slavičínské Gymnázium Jana Pivečky. „Náš minimální preventivní program se skládá z přednášek, třeba o partnerských vztazích a nemoci nebo drogách,“ přiblížil tamní preventista Pavel Mikulčík. Těmi to ale prý zdaleka nekončí. „Pořádáme i cykloturistický kurz, kde se konají různé hry stmelující kolektiv. Vztahy ve škole jsou díky tomu na dobré úrovni a žáci se nebojí s učiteli hovořit,“ přiblížil Mikulčík.

Různé tématické hry jsou i součástí programu Základní školy Gabry a Málinky ve Štítné nad Vláří. „Děti při nich sedí v kroužku, který jim symbolizuje bezpečí, a tak se nebojí mluvit o problémech. Například předvést, s jakým výrazem jdou ze školy, když dostaly pětku,“ nastínila tamní preventistka Helena Naňáková.

Žáky zapojují i do projektu Adopce na dálku, která pomáhá dětem z chudých zemí. „Nejprve je o tom beseda. Pak vyrábí různá dílka, a výtěžek z prodeje jde na adopci na dálku. Učíme je tím pomáhat druhým a při práci na projektu se otevřou i problémy kolektivu, které by jinak zůstaly skryté,“ poznamenala.

Mezi oceněnými byl i program základní a mateřské škola v Pravčicích na Kroměřížsku. „Při jednom projektu třeba děti musely samy napsat či nakreslit, jaké nebezpečí jim hrozí na ulici. To pak prezentovali ostatním. Ekologii jsme jim přiblížili návštěvou kovošrotu,“ poznamenala ředitelka zařízení Eva Čechová.