A dá se řícit, že jim i ppomohla – podle hygieniků se kvalita tvrdého alkoholu zlepšila.

Dnes je to přesně rok, co byla v České republice vyhlášená historicky první prohibice. Stalo se tak kvůli smrtícímu metanolu, který zabíjel také na Zlínsku. Prohibice se týkala pouze nápojů s obsahem alkoholu 20 a více procent. Přesto si někteří majitelé hospod a prodejci stěžovali na poklesy tržeb.

„Jsme pivnice, takže k nám hosté chodí převážně na pivo a tvrdý alkohol. Tržby nám během prohibice poklesly asi o padesát procent," vzpomíná na těžké časy vedoucí směny jedné ze zlínských hospůdek Michal Fuka.

V životě se už rumu nikdy nedotknou

I po skončení prohibice byla prý spotřeba tvrdého alkoholu nějakou dobu nižší než před ní.

„Lidé byli opatrnější, ptali se z jaké likérky náš rum pochází. Chtěli vědět, jestli náhodou není z likérky Drak. Byli i tací, kteří tvrdili, že se rumu už nikdy v životě nenapijí," komentuje snížení poptávky po tvrdém alkoholu Fuka. Někteří výčepní s prohibicí však žádné problémy neměli.

„Lidé byli zaražení jen v prvních třech dnech. Pak už to bylo dobré. Naší hosté jsou zvyklí pít hlavně pivo," říká servírka pivnice Jana Marčíková.

Menší zisky neměli ani
ve valašském šenku nedaleko Luhačovic. „Lidé se jen z tvrdého alkoholu přeorientovali na pivo," upřesnil majitel – hospůdky Pavel Nesázal.
V jednom se však majitelé
a provozovatelé restauračních zařízení shodují. Doufají, že podobná situace se už v Čechách a na Moravě nebude nikdy opakovat.

Jakost lihovin pravidelně kontroluje Krajská hygienická stanice. „Pokud existují pochybnosti o kvalitě či původu lihovin, KHS si ověřuje jejich kvalitu laboratorním vyšetřením," prozradila Dagmar Červenková z Krajské hygienické stanice. Kvalita prodávaného alkoholu se podle ní zlepšila.

„Po odeznění metanolové aféry došlo ke zlepšení kvality tvrdého alkoholu. Žádná z laboratorních analýz provedených v roce 2013 neprokázala u lihovin nabízených hospodskými a restauratéry překročení limitů pro obsah metanolu a 2-propanolu," dodává Červenková z Krajské hygienické stanice.

Ani celní správa, která taktéž provádí kontrolu prodejen alkoholu a restauračních zařízení, žádná vážná pochybení letos nenalezla.

„Co se týče zjištěných nedostatků na straně prodejců nebo výrobců alkoholu, setkali jsem se několikrát s porušováním norem. Netýkalo se to ovšem nijak problematiky metanolu," uvedla k důsledkům prohibice tisková

Miroslav Motyčka z likérky Jelínek: „Kauza nás přišla
na 50 milionů."

Kauza kolem metylalkoholu a následná prohibice se na nás velmi tvrdě podepsala, přiznává obchodní a marketingový ředitel likérky Rudolf jelínek Miroslav Motyčka.

„Přišli jsme kvůli prohibici zhruba o padesát milionů korun a poprvé po mnoha letech jsme se dostali do ztráty. Naše obchodní portfolio obsahuje pouze jeden produkt s obsahem alkoholu nižším než je dvacet procent. Takže jsme museli přerušit téměř veškeré dodávky alkoholu odběratelům."

Jak jste proti strachu lidí z otravy bojovali?

Krátce po odeznění prohibice jsme odstartovali mediální kampaň v televizi. Jejím účelem bylo, přesvědčit zákazníky, aby důvěřovali naší kvalitě, zaručené tradicí a historií páleničářství ve Vizovicích. Musím říct, že tato naše snaha měla pozitivní výsledky.

Máte dojem, že obavy spotřebitelů se za rok po metylalkoholové aféře vytratily?

Nedůvěru se nám podařilo prolomit a letošní prodeje jsou podstatně lepší než v loňském roce. Je třeba zdůraznit, že naše likérka nikdy s kvalitou alkoholu problémy neměla. Vždy jsme splňovali všechny normy stanovené zákony, v technologiích umožňujícím nám udržet kvalitu. Navíc do obnovy a modernizace technologických postupů využívaných v naší pálenici včetně loni rekonstruované stáčírny investujeme desítky milionů korun.

Jak na jste se vyrovnali s krátkodobým přerušením dodávek lihovin na zahraniční trhy v Polsku a Slovensku? Nevytlačily vás z něj konkurenční firmy?

Naši odběratelé na Slovensku po celou dobu věděli, že nás se problémy se zdravotně závadným alkoholem netýkají a našemu zboží důvěřovali. Je pravda, že nedůvěra běžných spotřebitelů se negativně projevila na odbytu alkoholu z Česka. Domácí firmy na našich exportních trzích toho pochopitelně využily a mezeru, která na trhu vznikla, se snažily zaplnit.

Dnes můžeme konstatovat, že právě naše dlouhodobá strategie produkovat raději dražší, ale o to kvalitnější produkty a také naše tradice, kdy naše společnost nečelila žádnému kvalitativnímu problému za celou dobu existence, se vyplatila.