Postarali se o to právě někteří starostové, kteří proti rušení spojů důrazně protestovali. A konečný verdikt?

„Po projednání se starosty obcí akceptuje KOVED zrušení pouze jediného odpoledního spoje, a to na lince Luhačovice - Zlín přes Dolní Lhotu,“ oznámila jednatelka společnosti Koordinátor veřejné dopravy (KOVED) zřizované Zlínským krajem Věra Fuksová.

Podle ní tak byly vyslyšeny stížnosti starostů postižených obcí, kteří se proti rušení spojů svorně postavili.

Od 11. prosince vstoupí v platnost nový jízdní řád, který s nimi kvůli jejich nízké vytíženosti původně nepočítal.

Starostové řady obcí, kterým by se na základě těchto plánů snížila už tak často špatná dopravní dostupnost, však uspěli se svými námitkami.

Rozhodnutí nerušit spoje vítají hlavně starostové z Luhačovicka, kde se omezení měla týkat hned čtrnácti spojů.

„Pokud by takovéto omezování takříkajíc na krev mělo pokračovat i nadále, brzy by mohli zrušit autobusovou dopravu úplně. Lidé by si raději nakoupili stará neekologická auta a vše by se nakonec obrátilo proti dopravcům i kraji,“ zamýšlí se například luhačovický starosta František Hubáček, podle kterého už tak dochází na Luhačovicku každoročně k rušení deseti až patnácti spojů.

Jednou z dalších obcí, které měly být omezováním veřejné dopravy dotčeny, je i Podhradí. „Jsme malá obec, takže je jasné, že od nás příliš lidí autobusem nejezdí. Přesto ale spoje potřebujeme,“ konstatuje starosta Podhradí František Koudelka.

Dosud si prý přitom v obci neměli na co stěžovat. „Spojení sem je slušné, ale kdyby zrušili poslední večerní spoj, kterým se dostávají domů lidé z odpolední směny, znamenalo by to pro některé obyvatele problém,“ objasňuje starosta svůj negativní postoj vůči změnám.

Podobně hovoří i starosta nedalekých Biskupic Vojtěch Josefík. „Zejména zaměstnancům a školákům jezdícím ráno za prací a do škol a večer zpátky domů by přibylo úbytkem autobusů starostí,“ domnívá se Josefík.

Věc má přitom podle něj i další rozměr. „Jestliže hodlají spoje rušit i nadále, spoustu lidí veřejná doprava odradí a najdou si jiné možnosti cestování. Dopravce pak bude těžko získávat ztracenou důvěru zase zpátky,“ uvažuje Josefík.

Podle slov ředitele osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřicha Holubáře se k rušení či omezování snaží dopravce přikročit u nerentabilních spojů, které využívá minimum cestujících. „Zpravidla se jedná o spoje, na nichž je dlouhodobě frekvence mezi žádným a třemi cestujícími, a jsou tak prokazatelně ztrátové,“ vysvětlil Holubář.

Řada starostů se ale shoduje na tom, že se odpovědné instituce nesnaží najít řešení.

„Přitom by na méně frekventovaných linkách mohla pomoci například malá dopravní auta nebo mikrobusy, u nichž jsou pořizovací i provozní náklady ve srovnání s velkými autobusy úplně někde jinde,“ nabízí jedno z východisek František Hubáček.

Podle Věry Fuksové však není vše tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát.

„Nasazení mikrobusů je velmi komplikované z hlediska oběhu vozidla, neboť je jejich celodenní nasazení možné jen na frekvenčně extrémně slabých linkách. Obecně pak vyvstává problém, že tyto vozy nejsou například schopny zajistit návoz žáků do škol a podobně,“ argumentuje Fuksová s tím, že by následně musely být mikrobusy stejně zdvojovány klasickým autobusem.

S nižší frekvencí spojů je přesto nutné od příštího měsíce počítat, byť nebude tak razantní, jak stálo v původních návrzích ČSAD Vsetín.