Znamená nižší cena horší kvalitu pohonné hmoty? „Nemusí to být pravidlem. Jsou čerpací stanice, které jsou ochotné přistoupit na nižší marže ve srovnání s konkurencí. Kvalita pohonných hmot přitom může být stejná,“ vysvětlil Petr Čermák, analytik společnosti Colosseum, která dlouhodobě sleduje vývoj trhu s pohonnými hmotami.

Ze srovnání průměrných cen v jednotlivých okresech vyplynulo, že v žádném z nich nenatankují řidiči výrazně levněji. Natural 95 vychází nejlevněji na Kroměřížsku s průměrnou cenou 35,60 koruny za litr, Valašsko ovšem pokulhává jen o desetihaléř. V ceně nafty si tyto dva okresy prvenství prohazují.

Poznámka: Ceny byly platné ve středu 18. ledna dopoledne.

#nahled|https://g.denik.cz/62/08/infografika_ceny_benzinu_190112_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/62/08/infografika_ceny_benzinu_190112.jpg|Kde v kraji levně natankovat?#


Ceny benzinu jsou nyní nejvyšší v historii. V následujících dnech ještě porostou v řádu haléřů

říká v rozhovoru pro Deník Petr Čermák, analytik společnosti Colosseum.

Hodnotu zlata bude mít už brzy při neustálém zvedání cen benzin. Zdražování se nevyhýbá ani Zlínskému kraji, Deník si proto na toto téma popovídal s Petrem Čermákem, analytikem pražské společnosti Colosseum. Ta mimo jiné sleduje vývoj pohonných hmot v Česku.

V jakém cenovém rozmezí se nyní pohybují ceny benzinu?

K 16. lednu byla průměrná cena benzinu v Česku 35,60 koruny za litr, cena nafty zase 36,18 koruny za litr. Jsou nejdražší v historii.

Jak to výhledově vypadá s cenami? Zaplatíme za pohonné hmoty více, nebo konečně méně?

Ceny v průběhu minulého týdne poměrně překvapivě nijak výrazně nerostly. Kombinace zvyšující se ceny ropy a oslabující koruny přitom naznačovala, že bychom měli být svědky zdražení v řádu desetihaléřů. Díky poklesu distribučních marží se tak ale nestalo. Aktuální vývoj na trhu s ropou a na měnovém trhu naznačuje, že by ceny pohonných hmot měly stagnovat. Pokles distribučních marží byl ale v minulém týdnu poměrně výrazný. V průběhu následujících dnů zamíří pravděpodobně marže zpět k průměrným úrovním, což by se projevilo i na cenách u čerpacích stanic. Růst cen by se potom pohyboval v řádu desetihaléřů.

Kdo má vlastně na svědomí, že na jedné benzince zaplatí lidé za pohonné hmoty méně a o dvacet kilometrů dál zase více?

Ceny si určují jednotlivé čerpací stanice a řetězce čerpacích stanic.

Lze i na benzin uplatnit staré rčení levnější = méně kvalitní?

Nemusí to být pravidlem. Jsou čerpací stanice, které jsou ochotné přistoupit na nižší marže ve srovnání s konkurencí. Kvalita pohonných hmot přitom může být stejná.

Prozradíte, kde je nyní benzin nejdražší a kde naopak nejlevnější?

Nejvíce šoféři zaplatí v Praze (průměrná cena benzinu činí 36,07 koruny za litr, nafta 36,89). Nejlevnější je v Jihočeském kraji (litr benzinu je za 35,09, nafta za 35,83 koruny) a v Olomouckém kraji (benzin 35,35, nafta 35,80 koruny za litr).

Jaké faktory vlastně ovlivňují ceny benzinu?

Cena ropy, kurz koruny vůči dolaru, cena biopaliv, distribuční marže a daně.

Čtyři příběhy, čtyřikrát starosti kvůli PHM

Stolaři ztěžuje podnikání vysoká cena nafty

Vsetín - Kdo touží po nábytku z kvalitního dřeva, neprohloupí, pokud se obrátí na Radomíra Machálka ze Vsetína.

Šikovné ruce tohoto stolaře vyrábějí nejen skříně, stoly a židle, ale také okna či dveře. A zákazníkům vozí hotové výrobky domů. Ceny benzinu i motorové nafty ale prudce stoupají. A stolaři ztěžují podnikání.

„Je to pro mě velký problém. Neuvěřitelně se tím zvyšují náklady. Potřeboval bych zdražit, ale protože mají lidé hluboko do kapsy, zatím jsem se k tomuto kroku neodhodlal,“ vylíčil Machálek.

Vysoké ceny pohonných hmot si odepisuje ze zisku. Jinou alternativu zatím nevidí. „Mám obavu, že kdybych náklady na naftu připočetl k ceně výrobku, lidé by si u mě přestali objednávat práci,“ vylíčil Machálek. Úspěch svého podniku připisuje vsetínský stolař kvalitním materiálům, jako je lamino a masiv, ale hlavně starým osvědčeným metodám, které používá. Například spojování materiálů kolíkováním nebo čepováním. „Dodržuji je, přestože jsou pracnější. Záleží mi na tom, aby moji zákazníci byli spokojení,“ vylíčil Machálek, který pracuje dvanáct hodin denně včetně soboty. Výdaje omezuje, jak se dá. „Už nejezdím nikam daleko. Po Vsetínsku to ještě zvládnu, ale větším vzdálenostem už se snažím vyhýbat,“ doplnil stolař.

Kvůli cenám šetří i strážníci. Jezdí méně

Bystřice pod Hostýnem - To, že benzin a provoz auta jsou drahé a není možné jezdit si, kam je napadne, dobře vědí i strážníci v Bystřici pod Hostýnem. Často je na to totiž upozorňuje tamní radnice. „Měsíčně najedeme okolo dvou a půl tisíce kilometrů,“ říká po odečtu z tachometru policejního auta velitel strážníků v Bystřici pod Hostýnem Radek Sigmund.

Za měsíc tak bystřická městská policie utratí za provoz vozu asi sedmnáct tisíc korun. „Tahle částka ale kromě benzinu zahrnuje taky oleje, žárovky, mytí a celkově provoz,“ upozorňuje Sigmund.

V budoucnu je ale prý navíc pravděpodobné, že i tuto sumu budou muset strážníci stlačit směrem dolů. „Kdysi jsme měli stanoveno, že za čtyřiadvacetihodinovou službu můžeme najet sto kilometrů. Teď je limit snížen na osmdesát a myslím, že brzy budeme na šedesáti kilometrech,“ obává se Sigmund.

Strážníkům to samozřejmě trochu zkomplikuje práci. „Budeme tak méně viditelní v okrajových částech. Už teď se snažíme denní směnu hodně využívat k pěším pochůzkách, deset kilometrů na samotný okraj města se ale žádnému ze strážníků procházet nechce,“ hájí muže zákona jejich velitel.

Každou cestu služebním autem zvažujeme

Sehradice - Ceny benzinu letící v posledních měsících vzhůru rychleji než slavný raketoplán Discovery nutí k šetření na dopravě snad úplně každého, menší obce nevyjímaje.

Ani Sehradice na Luhačovicku v tomto ohledu z řady nijak nevybočují. „Každou cestu služebním autem musíme zvažovat. Když se například koná nějaký seminář pro starosty, domluvíme se s dalšími kolegy mezi sebou a jedeme jen jedním autem,“ přibližuje běžnou praxi sehradická starostka Silvie Pospíšilová.

Stoupající cenu pohonných hmot lze prý ve výdajích obecního rozpočtu cítit stále znatelněji. „V cenách za dopravu se to rozhodně projeví. Například dovoz dřeva obecním traktorem je ale zapotřebí tak jako tak,“ krčí rameny starostka.

Také pořádání nejrůznějších kulturních akcí je podle jejích slov čím dál nákladnější. „Vystupující se k nám musejí nějak dopravit. Platí se jim přitom jak za samotné představení, tak i za cestu,“ upozornila Silvie Pospíšilová.

U pofidérní benzinky bych netankoval

Uherské Hradiště - Ať benzin stojí dvacet korun, nebo čtyřicet, za volantem stráví pořád hodně času. Čtyřiadvacetiletý živnostník Jan Vlachynský z Uherského Hradiště se cenou benzinu příliš netrápí. Ví, že auto prostě potřebuje.

„Buď se nad cenami benzinu mohu rozčilovat, nebo nad tím jednoduše nebudu přemýšlet. Když potřebuji někam jet, nastartuji. Žádné alternativy nevymýšlím,“ konstatuje mladý muž, který svůj vůz používá k přepravě zboží, zásobování a dopravě na obchodní jednání.

„Mohl bych více jezdit vlaky nebo autobusy, ale přijde mi to pomalé. Navíc by byla škoda nevyužívat v regionu novou, zatím ještě poloprázdnou dálnici,“ hovoří o autostrádě OtrokoviceHulín. Nejčastěji jezdí po Brně, Uherském Hradišti a Přerově.

Jako živnostník zabývající se prodejem nápojů z hostětínského biomoštu dbá Vlachynský na kvalitu. A to i u benzinu.

„Ceny mezi jednotlivými benzinkami neporovnávám. Mám oblíbenou společnost, ke které vždy zajíždím. Věřím, že nabízejí kvalitní benzin. Rozhodně bych nikdy netankoval u pofidérní pumpy jenom proto, že je levná,“ uzavírá Jan Vlachynský.

zpravodajové Deníku