Manželská poradna funguje už od roku 1972. Jejích služeb využilo například v uplynulém roce podle Rezkové asi tisíc klientů.

„Dnes se už naštěstí tolik nebojí vyhledat odbornou pomoc a svěřit se svými problémy," říká Rezková. Poradna je bezplatná a její služby financuje dotacemi Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Můžete přiblížit, jak v současné době Vaše zařízení funguje?

Máme teď tři pracoviště. Kromě poradny, která dala našemu zařízení jméno, je naší součástí od roku 1998 také Centrum prevence. To pomáhá rodičům a školám zvládat výchovu dětí a mládeži zase vyrovnat se s obdobím dospívání. Pomoc lidem ohroženým domácím násilím poskytuje zase naše Intervenční centrum, které je jediné svého druhu ve Zlínském kraji a funguje od loňského roku.

Kdo vlastně lidem pomáhá?

Zaměstnáváme celkem dvanáct pracovníků. Převažují mezi nimi psychologové a sociální pracovníci. Máme i právníka, který radí ve složitějších případech spojených převážně s problematikou rozvodu.

Rád bych se vrátil k vaší nejtradičnější činnosti, které se sama věnujete i vy osobně, tedy k rodinnému a manželskému poradenství. Jak se na Vás lze obrátit?

Nejschůdnější je zatelefonovat a domluvit si schůzku. Ta trvá asi hodinu, pokud přijdou partneři společně, tak obvykle o třicet minut déle.

Jaké problémy ve vztazích s vámi lidé nejčastěji přicházejí řešit?

Hlavně jde o problém v komunikaci mezi partnery. Buď se potýkají s problémem tiché domácnosti, kdy spolu vůbec nemluví, nebo naopak hovor mezi partnery u jakéhokoliv tématu vyvolává hádku. Samozřejmě jsou tu také takové věci, jako různé názory na výchovu dětí, nevěry a tak dále.

V čem pomoc spočívá?

Dáváme u nás klientovi prostor, aby se svěřil, poskytujeme mu objektivní nezaujatý pohled, snažíme se ho zklidnit a varovat před unáhleným řešením.

V kolika případech se podaří pomoci?

Určitý posun k lepšímu dosahujeme v podstatě u všech problémů. Zcela vyřešit se daří asi polovinu případů. Čísla jsou ale jen orientační. Snažíme se vždy na závěr zhodnotit případ i s klienty. Někdy se ale třeba po jedné návštěvě už neozvou a není tedy jisté, jak věc dopadla.

Zachraňujete lidi před rozvodem?

Ne vždy. Pokud je situace v rodině dlouhodobě neřešitelná a celé rodině ubližuje, snažíme se někdy naopak v zájmu klientů otevřít jim oči a k tomuto rozhodnutí je přivést. Navíc nás navštěvují i páry, které nejsou sezdané nebo jednotlivci, řešící různé psychické potíže.

Kdo se na vás nejčastěji obrací?

Jsou to spíše ženy, asi ze dvou třetin. Přicházejí k nám ale lidé obou pohlaví, patřící do všech možných sociálních a profesních skupin. Nejčastěji asi mezi ve věku mezi 30 a 40 lety.

Můžete uvést nějaký obtížný případ z poslední doby?

Jeden muž například chtěl časté návštěvy u svých rodičů, manželce to ale vadilo, protože pociťovala ztrátu soukromí pro vlastní rodinu. Jeden pár zase řeší složitou situaci, kdy bydlí u partnerova otce. Ten je však agresivní, a to dokonce i fyzicky.

Děkují Vám lidé, pokud jste jim pomohli?

Stává se to a hodně to motivuje. Klienty později třeba potkáme, jak mají další dítě a usmívají se. To je pro nás motor pro další práci.

Nemůžu se na závěr nezeptat, jaká je situace ve vaší rodině, když vedete manželskou poradnu. Nechodí tak říkajíc kovářova kobyla bosá?

Jsem jednou vdaná a příští rok oslavíme třicáté výročí svatby. Vychovali jsme s mužem dvě dcery.

Kontakty na poradnu:

tel.: 577 210 809

web: www.poradnazlin.cz

email: poradna.zlin@volny.cz