Nejen tyto údaje lze vyčíst z majetkových přiznání, která museli do konce června podat uvolnění zastupitelé, všichni radní i vedoucí jednotlivých odborů městských a obecních úřadů včetně zákonodárců.

Nařizuje jim to totiž novela zákona o střetu zájmů. Všichni lidé tak nyní mohou nahlédnout do jejich čestných prohlášení, ve kterých přiznávají své vedlejší příjmy, dluhy a nově získaný majetek za loňský rok. Kromě toho musí veřejní činitelé přiznat i to, zda v loňském roce podnikali, zda působili ve vedení nějaké firmy nebo jejím kontrolním orgánu, co koupili, dostali a vlastní nebo jestli získali jiný příjem vyšší než 100 tisíc korun.

Každý, kdo chce získat přehled o hospodaření zlínských politiků, se musí vypravit na příslušný úřad.
„Jakýkoliv občan může požádat o nahlédnutí do registru podaných oznámení osobně či prostřednictvím dálkového přístupu na základě písemné žádosti. Formulář je k dispozici na magistrátu i na webových stránkách města www.mestozlin.cz,“ sdělila tajemnice zlínského magistrátu Helena Eidová, která registr oznámení spravuje.

Důvodem této novely je kontrola politiků ze strany veřejnosti. „Hlavním cílem právní úpravy zákona o střetu zájmů je zajištění veřejné kontroly výkonu funkce zejména volených veřejných funkcionářů,“ informoval vedoucí právní poradny Transparency International Martin Lachmann.

Veřejnost má tedy možnost sledovat, zda politici a úředníci ve svých funkcích náhle nezbohatli a zda svých funkcí nezneužívají k prosazování zájmů některých z firem, v nichž jsou členy statutárních orgánů. „Pokud veřejný funkcionář řádně nesplní tuto povinnost, může se dopustit přestupku, za který mu příslušný orgán může uložit pokutu až do výše padesát tisíc korun,“ doplnil Lachmann.

Podle tajemnice zlínského magistrátu Eidové zatím o registr příliš velký zájem není. „Do dnešního dne využily možnost nahlédnout do registru pouze tři osoby a to z řad médií,“ informovala tajemnice Eidová.

Na magistrát by se kvůli vedlejším příjmům politiků či vedoucích úředníků nevypravil ani Zdeněk Horčica ze Zlína.
„Každý by se měl starat o své peníze. Ale je dobře, že tyto příjmy politici přiznávají, měli by být pod kontrolou veřejnosti,“ mínil důchodce.

S ním souhlasí i Alois Adámek ze Zlína. „Určitě je dobře, že je lidé mohou kontrolovat,“ přitakal Adámek. Sám by však do registru nahlédnout nešel. „Nemám na to čas,“dodal.

S majetkovým přiznáním se zlínští politici vypořádávali různě.„Já s tím nemám vůbec žádný problém. Jen ať se lidé podívají. Nevadilo by mi ani, kdybych musel zveřejnit celý svůj majetek,“ sdělil první náměstek primátorky Martin Janečka (ČSSD). Na otázku, jaká je tedy výše jeho majetku nejprve odpověděl, pak ale požádal, aby tato informace zveřejněna nebyla.

Nový zákon o střetu zájmů netrápí ani náměstka Miroslava Kašného (KDU-ČSL). „Mě osobně ten zákon až tak moc nevadí, já nemám co skrývat. Co jsem musel, tak jsem vykázal,“ mínil Kašný.

Ne úplně domyšlený připadá novela o střetu zájmů naopak radnímu Steskovi (ODS). „Informace o soukromém majetku regionálních politiků by určitě neměla být veřejná. Je to pouze návod pro nekalé živly,“ míní Hynek Steska, který ve svém prohlášení přiznal i čtyřsettisícový výnos z nákupu akcií. „Nebyl to nijak úmyslný záměr, pouze jsem kvůli výhodnějším úrokům převedl své peníze na jiný spořící účet v bance, za něž banka nyní nakupuje akcie,“ vysvětlil svůj nezvyklý příjem radní Steska.

Na nedokonalost novely o střetu zájmů upozorňuje i radní Josef Devát. „Tento zákon může být svým způsobem problematický, lidé z přiznání mohou vyčíst různé informace, především u větších podnikatelů, a ti se lehce mohou stát objektem vydírání,“ mínil Devát. Doplnil ale, že on osobně zveřejnil veškeré příjmy, které mu jdou z provozování soukromé stomatologické ordinace, jak to zákon ukládá.

O jakou částku se přesně jedná, však tisk uvést nesmí, protože se jedná o neuvolněného radního. To stejné platí také o řadových zastupitelích a vedoucích odborů. Podle zákona je to totiž možné pouze u politiků, kteří svou funkci ve vedení města dělají „na plný úvazek“, či u těch, u nichž je závažné podezření například z korupce.