Uplatňování reklamačních nároků na zboží zakoupené v cizině může být v některých případech komplikované

Podle informací Evropského spotřebitelského centra se reklamační řízení v zemích Evropské unie podobá tomu českému. Stejně jako u nás je nejdůležitější doklad o nákupu. To dokazuje i příklad Jana Ševely, který si pořídil v zahraničí hudební přehrávač: „Po několika měsících mi přestal hrát. Když jsem se snažil o reklamaci u místní firemní pobočky, zjistil jsem, že nemůžu najít doklad o koupi. Řekli mi, že bez něj mi nemohou pomoci. Nabídli mi jen slevu na další nákup,“ uvedl Ševela.

Také záruční doba spotřebních výrobků nebo služeb je ve všech zemích Evropské unie stejná jako u nás, a to dva roky. Co zákazníka zřejmě nepotěší, je jeho povinnost podat reklamaci zboží v místě nákupu. „Pokud není v kupní smlouvě nebo záručním listu výslovně uvedeno, že je k výrobku poskytován mezistátní servis, musí nakupující podat reklamaci v místě nákupu, to je pravda. Lidé si to často neuvědomí a pak bývají nemile překvapeni,“ potvrdila Eva Urbánková z olomoucké pobočky Sdružení obrany spotřebitelů. Úhrada nákladů, které tím vznikají, je však v západních zemích řešena odlišně.

Na rozdíl od Česka totiž není obvykle povinností obchodníka tyto náklady hradit. Například v Rakousku hradí prodejce jen náklady spojené s odesláním zboží zpět zákazníkovi. Evropské spotřebitelské centrum proto doporučuje vždy o úhradu nákladů požádat. Vyřízení požadavků může ale bránit i jazyková bariéra, protože v zahraničních obchodech nemají povinnost přijmout cizojazyčnou žádost.

Nejčastěji je pro komunikaci používána angličtina. Naše propojení s Evropou už vnímáme zcela samozřejmě a nakupování za hranicemi je běžnou věcí, tím však stoupá i riziko. „Takových případů řešíme mnoho. Zájemci z Olomouce a okolí se určitě mohou na naši místní pobočku Sdružení ochrany spotřebitelů obrátit,“ uvedla dále Urbánková. O radu či pomoc je také možné požádat v Evropském spotřebitelském centru, zřízeném při ministerstvu průmyslu a obchodu, které nabízí bezplatnou spolupráci a pomoc při vyřizování stížností na kvalitu zakoupených výrobků v ostatních členských zemích Evropské unie.